کد خبر: ۱۸۳۱۹
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
علیرضا شریفی یزدی گفت: یکی از فسادهایی که توسط زنان معتاد ایجاد می‌شود روابط باز و بی بندبار و خارج از چارچوب عرف و قانون است که نتیجه آن تولد کودکانی است که سقط نمی‌شوند، درحالی که پدر مشخص ندارند و ازدواجی هم صورت نگرفته به همین دلیل شناسنامه گرفتن برای این نوزادان سخت است و خود مادر از لحاظ فیزیکی، روانی، اقتصادی و بهداشتی توان و صلاحیت نگهداری از نوزاد را ندارد.
به گزارش جدید پرس:

علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس درگفتگو با خبرنگار منیبان درباره خرید نوزاد از زنان معتاد توسط دلالان، می‌گوید: میزان اعتیاد زنان نسبت به مردان در جامعه ما کمتر است، بین 6 تا 8 درصد معتادان جامعه ما زنان هستند اما تفاوتی که بین اعتیاد زن و مرد وجود دارد این است وقتی زنان معتاد می‌شوند میزان آسیب‌های اجتماعی و فساد ناشی از اعتیادشان به مراتب از مردان بیشتر است. مردان معتاد بیشتر دنبال سرقت، خرده فروشی مواد و .... هستند اما زنان معتاد، معمولا انواع فساد را ایجاد می کنند.

 

او در ادامه گفت: یکی از فسادهایی که توسط زنان معتاد ایجاد می‌شود روابط باز و بی بندبار و خارج از چارچوب عرف و قانون است که نتیجه آن تولد کودکانی است که سقط نمی‌شوند، درحالی که پدر مشخص ندارند و ازدواجی هم صورت نگرفته به همین دلیل شناسنامه گرفتن برای این نوزادان سخت است و خود مادر از لحاظ فیزیکی، روانی، اقتصادی و بهداشتی توان و صلاحیت نگهداری از نوزاد را ندارد.

 

شریفی با اشاره به اینکه گروه‌هایی از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند، افزود: گروهی نوزاد قاچاق می‌کنند و این نوزادان را به خانواده‌هایی که به هر دلیلی فرزند ندارند، می‌فروشند. گروهی نیز از این باندها، این نوزادان را نگهداری می‌کنند تا وقتی بزرگ شدند برای کارهای خلاف استفاده کنند و در بین اتباع بیگانه که به صورت غیرقانونی وارد کشور شدند و حاشیه‌نشینان شهرهای بزرگ این پدیده رایج است. متاسفانه گروه دیگری، از این نوزادان برای قاچاق اعضا و جوارح بدن‌شان استفاده می‌کنند و جنایت صورت می‌گیرد.

این جامعه‌شناس با اشاره به مبارزه با این پدیده، عنوان کرد: اول باید مداخله موثر کنیم و زنان کارتن خواب و معتاد را در سطح جامعه به نحوی تحت پوشش قرار دهیم که این اتفاقات تکرار نشود. البته زنانی نیز هستند که معتاد نیستند اما توان نگهداری فرزندشان را ندارند و از پس مخارج زندگی عادی‌شان برنمی‌آیند به همین دلیل اقدام به فروش نوزاد می‌کنند، در نتیجه باید بیشتر زنان بی‌سرپرست را تحت حمایت قرار دهیم. باید حساسیت بیشتری درخصوص زنان معتاد باشد چراکه بالاترین و بیشترین آسیب‌های اجتماعی توسط زنان معتاد صورت می‌گیرد که این خرید و فروش نوزادان یکی از این آسیب هاست.

او اظهار کرد: در برخی از کشورهای منطقه مثل افغانستان، پاکستان و هند این پدیده رایج است که برخی از خانواده‌های فقیر چند فرزند را به دنیا می‌آورند و تعدادی را می‌فروشند تا بتوانند هزینه زندگی سایر فرزندان را تامین کنند اما این پدیده در کشور ما نادر بوده است

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها