کد خبر: ۶۹۷
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
شرکت گهر ترابر، از زیرمجموعه ‌های «کگل» است که ۲۰ اردیبهشت ماه، در فرابورس عرضه اولیه خواهد شد. گهر ترابر یکی از بزرگترین شرکت‌های حوزه حمل و نقل ترکیبی در کشور به حساب می‌آید و توانسته در سال‌های اخیر روند خوبی را از نظر سودسازی طی کند.
به گزارش جدید پرس:

روز گذشته، شرکت فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای از عرضه اولیه سهام شرکت حمل‌ونقل ترکیبی مواد معدنی گهر ترابر سیرجان، در روز ۲۰ اردیبهشت ماه خبر داد. بر اساس این اطلاعیه، ۴۴۴میلیون برگه سهم این شرکت، با نماد «حگهر» به اشخاص واجد شرایط فروخته خواهد شد و کف قیمت هر سهم معادل ۵۴۵ تومان خواهد بود.

 

به همین بهانه در این گزارش وضعیت شرکت حمل‌ونقل ترکیبی مواد معدنی گهر ترابر سیرجان را بررسی می‌کنیم تا بیشتر با این شرکت آشنا شویم.

«حگهر» را بیشتر بشناسیم

شرکت گهر ترابر در دی ماه سال ۸۹، به عنوان زیرمجموعه شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر تاسیس شد و در سال ۹۸، با ریل گستر، دیگر زیر مجموعه این هلدینگ ادغام شد. به این ترتیب، گهر ترابر هم‌اکنون به یکی از بزرگترین شرکت‌های حوزه حمل و نقل ترکیبی در کشور تبدیل شده است.

 

به طوری که طبق آخرین اطلاعات موجود از شرکت گهر ترابر، در حال حال حاضر ۶۵۵نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند. با این وجود، این تعداد نسبت به فعالیت‌های شرکت کافی نیست و کمبود نیروی انسانی، یکی از نقاط ضعف گهر ترابر است.

 
 

فعالیت اصلی گهر ترابر، تامین اهداف کلان شرکت سنگ آهن گل گهر در حوزه حمل و نقل و حمل تولیدات این شرکت به مقاصد داخلی و خارجی است. گهر ترابر در چهار حوزه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای داخلی و سبک در منطقه گل گهر مشغول به فعالیت است.

«حگهر» با چه ریسک‌هایی روبرو است؟

شاید مهمترین ریسکی که گهر ترابر با آن روبروست، ریسک اعتباری یا همان ریسک ناتوانی طرف قرارداد در ایفای تعهدات خود است.

ریسک نقدینگی دیگر ریسک موجود در فعالیت گهر ترابر است که شرکت، با تعیین یک چارچوب مناسب برای مدیریت نقدینگی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، سعی در کنترل این ریسک دارد.

گهر ترابر به دلیل مبادلات ارزی که در فعالیت خود دارد، با ریسک تغییرات نرخ ارز نیز مواجه است. البته با توجه به اینکه در حال حاضر، حجم مبادلات ارزی این شرکت قابل توجه نیست، این ریسک از اهمیت پایینی برخوردار است.

ترکیب سهامداری «حگهر»

بر اساس اطلاعات مربوط به پایان شهریور ماه سال گذشته، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر، با در اختیار داشتن ۶۶.۸درصد از سهام گهر ترابر، سهامدار اصلی این شرکت به حساب می‌آید. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، علاوه بر مالکیت غیر مستقیم بر گهر ترابر به واسطه شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر، به طور مستقیم نیز ۳۱.۸درصد از سهام گهر ترابر را در اختیار دارد. شرکت گهر انرژی سیرجان نیز با مالکیت یک درصد از سهام گهر ترابر، از سهامداران عمده این شرکت به حساب می‌آید.

در گراف زیر، ترکیب سهامداری گهر ترابر نشان داده شده است. البته بدیهی است که با عرضه سهام این شرکت در بورس، ترکیب سهامداری آن نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد.

1

روند تغییرات سرمایه

گهر ترابر که با سرمایه‌ای 100 میلیون تومانی تاسیس شده بود، در حال حاضر دارای سرمایه‌ای 444میلیارد تومانی است و این رشد طی چهار مرحله افزایش سرمایه رخ داده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت نیز در شهریور ماه سال 99 ثبت شد که طی آن سرمایه گهر ترابر 146.5درصد، از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران افزایش یافت.

روند سوددهی «حگهر» ادامه دارد

بررسی صورت‌های مالی گهر ترابر در پنج سال گذشته، نشان می‌دهد که این شرکت همواره سودده بوده و هر سال توانسته روند صعودی خود را حفظ کند. شرکت گهر ترابر در حالی سال 99 را با سود خالص 132میلیارد تومانی به پایان برد که این مبلغ در سال 98 معادل تنها 28میلیارد تومان بود.

شرکت گهر ترابر عملکرد رو به رشد خود را در سال 1400 نیز ادامه داد و تا پایان پاییز سال گذشته، توانست سود خالصی بیش از دو برابر کل سال 99 شناسایی کند. به این ترتیب سود خالص گهر ترابر در دوره ذکر شده از رقم 263میلیارد تومان گذر کرد.

در گراف زیر، عملکرد پنج سال گذشته گهر ترابر در زمینه سودسازی بررسی شده است.

2

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها