کد خبر: ۵۵۸۶
۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
کشور روسیه و ایران به منظور کاهش استفاده از دلار در انجام معاملات و به منظور استفاده از ارزهای ملی، جفت ارز روبل – ریال را در دسترس قرار دادند. این امر در راستای کاهش اثر دلار به عنوان ابزار سیاسی اتفاق افتاده است.
به گزارش جدید پرس:

 علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، طی یک نشستی بیان کرد که استفاده از ارزهای ملی کشورها در تعاملات خودشان باعث کاهش اثر سیاسی دلار خواهد شد. این موضوع می‌تواند وسیله‌ای باشد تا کشور ایران و دیگر کشورها از ارز جهانمایی مثل دلار رهایی پیدا کنند. جفت ارز روبل- ریال باعث خواهد شد تا صادرکنندگانی که به روسیه صادرات دارند به شکل توافقی در بازار متشکل ارزی، ارز خود را عرضه کنند و باعث تامین نیاز دیگر مصرف کنندگان شوند.

کاربرد جفت ارز روبل-ریال چیست؟

به گفته صالح‌آبادی، اقشار مختلفی اعم از دانشجویان و … می‌توانند از این بازار استفاده کنند. این بازار تنها برای روسیه کاربری ندارد، حتی کشورهای آسیانه میانه نیز امکان استفاده از این بخش را دارند. بانک‌های مختلف و روس‌های مشغول به کار در ایران و … امکان حضور در این بخش را دارند. این مسئله هزینه معاملاتی را به شدت کاهش خواهد داد و مسیر را برای مصرف کنندگان ارزها هموارتر خواهد کرد. این مسئله در توسعه مناسبات، ارزش ارزهای مختلف و کاهش وابستگی از دلار موثر است.

اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به ایران سفر داشته و با ابراهیم رئیسی و دیگر سران کشور دیدار کرده است. برخی مقامات مسئول این سفر پوتین را سرآغازی برای گسترش مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روسیه و ایران دانسته‌اند و بر لزوم همکاری دوجانبه تاکید کرده‌اند.

 

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها