کد خبر: ۵۵۶۹۶
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
رئیس پلیس متروی تهران روز سه شنبه 8 اسفند از کشف ۲۰۰کیلوگرم مواد محترقه غیرمجاز و تعداد ۲۰ هزار ترقه  پرخطر در مترو در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال خبر داد در صورتی که  انفجار این مواد محترقه می‌توانست جان تعداد زیادی از شهروندان مترو سوار تهران را به خطر بیندازد.

به گفته رئیس سازمان اورژانس کشورسال گذشته مواد محترقه غیرمجاز   باعث شد ۲۲۹ نفر نقص عضو، هزار و 428 نفر دچار آسیب به چشم، چهار هزار و ۳۶۸ نفر مصدوم و ۲۶ نفر در کشور فوت کنند.
وسایل دست‌ساز انفجاری بیشترین عامل تلفات در چهارشنبه‌سوری است. چرا که حتی ممکن است با حرارت بدن در دست و یا لباس افراد، منفجر شوند.  
به گفته معاون اسبق آتش‌نشانی  250 گرم ماده محترقه می تواند یک خانه‌ی 70 متری را ویران کند این درحالی است که  به گفته رئیس پلیس تهران حجم مواد کشف شده در سه‌شنبه قبل در مترو 800 برابر این مقدار است.
با توجه به گزارش رئیس پلیس متروی تهران سن اکثر افراد دستگیر شده در رابطه با ساخت و پخش مواد منفجره دست‌ساز در مترو «زیر 20 سال است». علی رغم اینکه هر سال مواد منفجره دست ساز قربانی‌های زیادی را می‌گیرد اما سال‌هاست فروش اسباب مربوط به آتش‌بازی، چرخه اقتصادی بزرگی را پدید آورده است. نوجوانان نیز به دلیل هیجاناتی که تجربه می‌کنند اکثرا مشتری پر وپا قرص این محصولات و حتی گاهی تولید کننده و خریدار این مواد منفجره هستند.
روانشناس عظیم عظیمی برای حفظ نوجوانان از خطرات چهارشنبه سوری پیشنهاد می‌دهد که پیش از شروع مراسم، والدین فرزندان خود را نسبت به رسوم این شب آگاه کرده و از خطرات و تجارب دردناک استفاده از مواد محترقه برای آنها بگویند. حتی توصیه می‌شود والدین فیلم مربوط به حوادث چهارشنبه سوری را به فرزندان خود نشان داده و «آنها را نسبت به خطرات این شب آگاه کنند.»
 اما با توجه به اینکه هرسال رسانه‌ها درباره عاقبت قربانیان چهارشنبه سوری اطلاع رسانی کرده‌اند، شبنم طلوعی، روانشناس، معتقد است اینکه والدین فقط از عواقب بد مواد محترقه در شب چهارشنبه سوری برای نوجوان تعریف کنند حتی اگر در روان او تاثیر گذار باشد اما جلوی عملکردش را نخواهد گرفت . «والدین باید با در نظر گرفتن بعد هیجانی نوجوان، شب چهارشنبه سوری را برای او  هیجان انگیز کنند.»
به گفته کارشناسان نوجوان تدارک یک چهارشنبه سوری خانوادگی با هیجانات سالم و استفاده از وسایل آتش‌بازی بی‌خطر و ایمن در جمع خانواده می‌تواند تا حد زیادی رفتارهای هیجانی و پرخطر نوجوان‌ها را کنترل کند. درواقع باید به نوجوان اطلاع دهند که خانواده برای جشن گرفتن این شب برنامه‌ای دارد و جزئیات کارهای هیجان انگیزی که قرار است به اتفاق خانواده انجام دهند را برای نوجوان تعریف کنند تا نوجوان انگیزه همراهی با خانواده را داشته باشد.  گردهمایی بزرگترها در حیاط یا پشت بام خانه و یا خارج از شهر و داشتن فعالیت‌های شادی بخش اما بی‌خطر می‌تواند به افزایش هیجان نوجوان و تمایل او به همراهی خانواده کمک کند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها