کد خبر: ۵۴۹۹۹
۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
خیلی از زنان از ضرورت انجام تست‌های سالانه‌ی زنانه آگاهی ندارند و فقط در صورتی که پزشک تجویز کند، برای انجام آن اقدام می‌کنند و بسیاری از آنان حتی تجویز پزشک را جدی نمی‌گیرند و گاهی یک پروسه پزشکی را کامل انجام نمی‌دهند.

 زنان به دلیل شرایط خاص و پیچیده‌ی دستگاه تناسلی، در معرض انواع عارضه‌ها و بیماری‌های این دستگاه هستند که یکی از مهم‌ترین آنها بیماری‌های مربوط به دهانه رحم ازجمله سرطان دهانه رحم است.

ویروس HPV که در میان مردم به زگیل تناسلی شناخته می‌شود نیز یکی از شایع‌ترین عفونت‌های تناسلی است که از راه تماس جنسی منتقل می‌شود و بسیاری از زنان را درگیر خود می‌کند. اهمیت این ویروس در این است که آلودگی به آن با افزایش ریسک خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان‌هایی مقل دهان و گلو و مقعد در مردان همراه است. تقریبا ۹۹ درصد از موارد سرطان دهانه رحم با ویروس HPV ارتباط دارد.

البته ابتلا به این ویروس در مردها نیز فراوانی دارد و یکی از دلایل مراجعات آقایان به مراکز پوست و زیبایی، برای برداشتن زگیل تناسلی است. اما پزشکان می‌گویند انتقال ویروس زگیل تناسلی اتفاقا از سمت خانم‌ها بیشتر است تا آقایان و اگر خانم‌ها در رعایت نکات بهداشتی و محافظت‌های لازم بیشتر دقت کنند و آن را جدی‌تر بگیرند، آمار این عارضه آنقدرها بالا نمی‌رود.

پزشکان تاکید دارند که زنان به منظور اطمینان از سلامت دستگاه تناسلی و دهانه رحم خود حتما سالانه تست پاپ‌اسمیر و در صورت تشخیص پزشک، تست HPV (تست مربوط به زگیل تناسلی) هم انجام دهند. آزمایش پاپ اسمیر و HPV هردو برای بررسی سلامت دهانه رحم و پیشگیری از سرطان دهانه رحم یا تشخیص زودهنگام آن انجام می‌شوند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها