کد خبر: ۵۲۶۲
۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰
در حالیکه سیاست های وزیر صمت در طی یکسال گذشته در صنعت و بازار لوازم خانگی و خودرو شکست خورده، مردم هیچ اقدام موثری را از سوی مجلس برای تغییر این سیاست ها نمی بینند.
به گزارش جدید پرس:

 سال گذشته وزیر صمت به بهانه حمایت از تولید داخل واردات تمام برندهای لوازم خانگی را ممنوع کرد تا لوازم خانگی نیز در مسیر خودرو قرار گرفته و بازاری کاملا انحصاری را تجربه کنیم.

نتیجه این انحصار بالارفتن قیمت های بود. به طوری که کار بجایی رسید که حدود 2 ماه قبل عباس هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران بدون اشاره به ارزانی قیمت نیروی کار و انرژی در ایران گفت: با گذشت ۷۰ روز از سال جدید هنوز سیاست‌های قیمتی دولت در مورد قیمت لوازم خانگی مشخص نشده است؛ این در حالیست که نرخ مواد اولیه به صورت میانگین حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته و از سویی دیگر نیز با افزایش دستمزد، افزایش نرخ حمل و نقل، تغییر مبنای نرخ ارز در گمرک و … مواجه بوده ایم.

وی افزود: با توجه به اینکه قیمت ۵ قلم کالا از گروه لوازم خانگی در ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود، این نهاد در مورد درخواست تولیدکنندگان برای تعدیل قیمت‌ها متناسب با قیمت مواد اولیه و نهادهای تولید پاسخی نداده است.

جالب اینجاست که دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه ما موافق افزایش بی رویه قیمت‌ها نیستیم، تهدید کرد که در صورت تداوم عدم پاسخگویی وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار احتمال کند شدن آهنگ تولید وجود دارد.

اکنون اکبر پازوکی، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ضمن اشاره به کاهش قدرت خرید مردم مدعی شد: گاهی پیش می‌آید تا ۲۰ روز هیچ کالایی نمی‌توانیم بفروشیم و در دو سال گذشته مردم به جای خرید کالای جدید به تعمیر آن روی آورده‌اند.

وی افزورد: در حال حاضر یک لباسشویی ایرانی ساده به ۷ میلیون تومان رسیده و یک یخچال ایرانی به ۸ میلیون تومان و یک اجاق گاز معمولی ۳ میلیون تومان شده و قیمت اجاق گاز فردار از ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شود.

وضعیت تاسف بار بازار لوازم خانگی همانند بازار خودرو درنتیجه سیاست های شخص وزیر صمت است و معلوم نیست چرا مجلس در این زمینه قصد ورود ندارد و هیچ اقدامی نسبت به این آشفته بازار نمی کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها