کد خبر: ۵۱۶۷۸
۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
یک نهنگ گوژپشت در آب‌های نزدیک مکزیک با ستون فقرات تغییر شکل یافته دیده شده است. احتمالاً کمر این نهنگ در تصادف با کشتی شکسته شده است.

تصویری از نهنگ گوژپشت «Megaptera Novaeangliae» که با دوربین پهپاد گرفته شده است، نشان می‌دهد ستون فقرات آن به شدت در ناحیه دم تغییر شکل داده است، این برای جانور جراحتی است که احتمالاً کشنده خواهد بود.

 

این نهنگ در دسامبر سال ۲۰۲۳ توسط الکساندر اشمیت، عکاس و فیلمبردار زیر آب، در خارج از کابو سان لوکاس مشاهده شد. او فیلمی از نهنگ را با بنیاد نهنگ اقیانوس آرام، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در هاوایی به اشتراک گذاشت. دانشمندان در ابتدا تصور کردند که این نهنگ می‌تواند «مون» باشد، یک گوژپشت که ۴۸۰۰ کیلومتر را با کمر شکسته از کانادا تا هاوایی شنا کرده است.

تجزیه و تحلیل دقیق‌تر توسط استفانی استک انجام شد، این زیست‌شناس ارشد بنیاد نهنگ اقیانوس آرام گفت:«در مورد «مون»، من گمان می‌کنم که این یک آسیب کشنده باشد؛ نهنگ‌ها موجودات بسیار انعطاف پذیری هستند، اما در عین حال صدمات شدیدی مانند این می‌تواند به طور قابل توجهی شانس بقای آنها را در طبیعت کاهش دهد.»

به گفته او کمر شکسته باعث مشکل در شنا می‌شود و بر توانایی نهنگ برای مهاجرت، تغذیه، آمدن به سطح برای هوا و فرار از شکارچیان تأثیر ‌می‌گذارد. او گفت:«نهنگ‌های گوژپشت با انرژی بسیار کم کار می‌کنند و آسیبی که بر توانایی حرکت عادی آن‌ها تأثیر می‌گذارد، می‌تواند عواقب فاجعه‌باری داشته باشد. اگر از چالش‌های فیزیکی بگذریم، کمر شکسته احتمالاً باعث استرس و درد قابل توجهی برای نهنگ آسیب دیده می‌شود.»

شکستن کمر نهنگ غول‌ پیکر/ تصویری نادر از حیات وحش

چگونگی مجروح شدن این نهنگ ناشناخته است، اما بر اساس پژوهش‌ها، برخورد با کشتی‌ها یکی از دلایل مهم مرگ نهنگ‌ها است و تخمین‌ها حاکی از آن است که سالانه هزاران نهنگ کشته می‌شوند. در مارس ۲۰۲۳ نیز، نهنگ باله‌ای به طول ۱۷ متر «Balaenoptera physalus» در حال تلاش برای شنا کردن در سواحل اسپانیا با شکستگی شدید کمر مشاهده شد. کارشناسان گفتند که این جراحت نیز احتمالاً ناشی از برخورد کشتی بوده است و نهنگ احتمالاً به تدریج از گرسنگی خواهد مرد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها