کد خبر: ۴۷۵۹
۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
نتیجه مذاکرات برجام بر اقتصاد ایران؛
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: رشد اقتصادی در سال های گذشته نشان از آن دارد که تعاملات اقتصادی با دنیا می‌تواند زمینه آزادسازی بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی ایران را فراهم کند.
تعداد بازدید : 0
به گزارش جدید پرس:

«حمید حسینی»، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت و گو با پایگاه خبری جدیدپرس به نتیجه مذاکرات در برجام و تاثیر آن بر حوزه فرآورده های نفتی اشاره کرد و گفت: این روزها با مطرح شدن بحث مذاکرات برجام ذهن مردم درباره تاثیر برجام بر اقتصاد ایران مغشوش شده است.

وی اظهار داشت: برای ارزیابی این اتفاق باید اتفاقات سال 93، 95 و 96 را بررسی کنیم و این موضوع باید تحلیل شود که تاثیر توافق و حل مسایل روابط بین الملل با سایر کشورها چه تاثیری بر اقتصاد ایران گذاشت.

حسینی خاطرنشان کرد: سال 95 که توافق در برجام را انجام دادیم با بیشترین رشد اقتصادی در سال های بعد از انقلاب همراه بودیم و به رشد 12.5 درصدی دست پیدا کردیم.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اعلام اینکه همچنین رشد اقتصادی در سال 96 هم مثبت بود و با رشد 3.7 درصدی همراه شد، گفت: این در حالیست که از سال 90 تا 1400 حدودا رشد اقتصادی در مجموع صفر بود؛ چراکه رشد اقتصادی به دلیل تحریم ها در اکثر سال ها مانند سال های 91، 92 و 93 منفی بود.

وی با بیان اینکه خروج ترامپ از برجام در سال 97 باعث شد تا رشد اقنصادی ایران با روند منفی همراه شود، ادامه داد: رشد اقتصادی نشان از آن دارد که تعاملات اقتصادی با دنیا می تواند زمینه آزادسازی بسیاری از ظرفیت های اقتصادی ایران را فراهم کند.

حسینی گفت: در سال 98 به بالاترین در آمد نفتی که رقمی حدود 65 میلیارد دلار بود دست پیدا کردیم و در کنار آن صادرات غیرنفتی و تراز تجاری کشور با افزایش همراه شد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به راه اندازی پروژه های بزرگ در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در سال 96 ، 6 فاز از پارس جنوبی به بهره برداری رسید و 150 میلیون متر مکعب به تولید گاز پارس جنوبی اضافه شد که از 250 میلیون متر مکعب به 400 میلیون متر مکعب رسید، در نهایت در پایان دولت روحانی به 700 میلیون متر مکعب افزایش یافت.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها