کد خبر: ۴۲۹۹۸
۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
حوضه آمازون به قدری عظیم و انبوه است که ما هنوز اطلاعات کمی از آنچه زیر سایبان جنگل‌های آن پنهان شده است داریم. جدیدترین مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است آثار شگفت‌انگیزی از تمدن در دل این جنگل وجود داشته باشد.

بر اساس تحقیقات جدید، احتمالا بیش از ۱۰۰۰۰ مکان باستان‌شناسی پیش‌کلمبیایی در سراسر حوضه آمازون پنهان شده است. 

جوامع بومی بیش از ۱۲۰۰۰ سال است که در حوضه آمازون زندگی می‌کنند. این مردمان باستانی در طول تاریخ خود، تکنیک‌های مختلفی را برای کشت و تغییر سرزمینی که آن‌ها را احاطه کرده بود توسعه دادند. آن‌ها دانش عمیقی از حرکت زمین، دینامیک رودخانه‌ای، غنی‌سازی خاک و اکولوژی گیاهی و جانوری داشتند. این دانش به آن‌ها اجازه خلق منظره‌ای را داد که برای سکونت انسان بسیار مناسب‌تر بود. 

hundredsofan

این دگرگونی‌ها در چشم‌انداز و خلق سازه‌های خاکی، تأثیری ماندگار بر جنگلی که در آن ساکن بودند، داشته است. 

هرگز بررسی جامعی از مکان‌های پیش‌کلمبیایی (دوره‌های تاریخی قبل از ورود اسپانیایی‌ها به آمریکای جنوبی در قرن پانزدهم) در سراسر حوزه آمازون انجام نشده است. 

به گفته نویسندگان این تحقیق: «گستره وسیع سایت‌های باستان‌شناسی و جنگل‌های گستردۀ تغییریافته توسط انسان در سراسر آمازون برای ایجاد درک دقیق از تعاملات میان جوامع انسانی، جنگل‌های آمازون و آب و هوای زمین بسیار مهم است.» 

indigenous-earthworks-amazon

تصاویری که با فناوری اسکن لیزری سطح زمین موسوم به LiDAR ثبت شده‌اند

پیش از این، با استفاده از LiDAR هوابرد (تشخیص نور و محدوده) بسیاری از سازه‌های پیش‌-کلمبیایی ناشناخته در جنگل‌های آمریکای مرکزی و جنوبی شناسایی شده است. این تکنیک از لیزر برای اسکن و نقشه‌برداری از دنیای زیر سایه‌بان جنگل استفاده می‌کند. این تکنیک می‌تواند تغییرات کوچک در مکان‌نگاری روی سطح زمین را شناسایی و اندازه‌گیری کند.

2

وینیسیوس پریپاتو و همکارانش با استفاده از این داده‌ها، ۵۳۱۵ کیلومتر مربع (۲۰۵۲ مایل مربع) از داده‌های پیمایشی LiDAR را جستجو کردند و ۲۴ سازه ناشناخته ساخت بشر از جمله دهکده‌های مستحکم، سازه‌های دفاعی و تشریفاتی، سکونتگاه‌های بالای کوه و زمین‌نگاره‌هایی را در مکان‌های مختلف در سراسر حوضه کشف کردند. 

1

یک سازه خاکی که در چشم‌اندازی از آمازون حک شده است. 

شاید این خبر قابل‌توجه به نظر برسد، اما قلمروی بررسی‌شده، تنها ۰.۰۸ درصد از کل مساحت آمازون را شکل می‌دهد و بنابراین می‌توان حدس زد که چیزهای خیلی بیشتری برای کشف وجود دارد. 

پریپاتو و تیمش برای رسیدگی به این موضوع، داده‌های بررسی کوچک خودشان را با مطالعات دیگر که قبلاً ساختارهایی را در حوضه آمازون شناسایی کرده بودند، ترکیب کردند. آن‌ها این داده‌ها را با یک مدل توزیع ویژه پیش‌گویانه ارزیابی کردند که تخمین می‌زند بین ۱۰۲۷۲ تا ۲۳۶۴۸ سازه ماقبل کلمبیایی در مقیاس بزرگ به ویژه در جنوب غربی آمازون هنوز کشف نشده است.

1-hundredsofan

علاوه بر این، این تیم روابط بین احتمال پیش‌بینی‌شده‌ی عملیات خاکی و وقوع و فراوانی گونه‌های درختی اهلی‌شده را شناسایی کردند. آن‌ها نه تنها ارتباط قابل‌توجهی میان این دو یافتند، بلکه معتقدند این مسئله نشان‌دهنده این است که جوامع بومی پیش‌کلمبیایی چقدر در شیوه‌های مدیریت جنگل فعال بوده‌اند که تأثیرات ماندگاری بر بوم‌شناسی مدرن آمازون داشته است. 

این تیم نتیجه می‌گیرد: «جنگل‌های آمازونی نه تنها به دلیل ارزش اکولوژیکی و زیست‌محیطی‌شان بلکه به دلیل ارزش باستان‌شناختی، اجتماعی و زیست‌فرهنگی بالایشان که می‌تواند به جامعه مدرن یاد دهد چگونه منابع طبیعی خود را به‌طور پایدار مدیریت کند، شایسته حفاظت است.» 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها