کد خبر: ۳۳۵۶۷
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
این غار در حدود ۵۷ هزار سال قبل در اثر رسوبات سیلابی کاملا مسدود شده بود. ۲۰۰ سال قبل، ساخت راه‌آهن منجر به آشکار شدن ورودی غار شد. حالا محققان حکاکی‌هایی باستانی را روی دیوارهای آن کشف کرده‌اند که تاریخشان به قبل از ورود انسان‌ها به اروپا برمی‌گردد.
به گزارش جدید پرس:

هنر غار یا همان غارنگاره‌های باستانی دریچه‌ای شگفت‌انگیز به زندگی انسان‌های ماقبل تاریخ هستند؛ اما این فقط مربوط به انسان‌ها نمی‌شود بلکه بستگان نزدیک آن‌ها یعنی نئاندرتال‌ها را هم در بر می‌گیرد. نئاندرتال‌ها که گونه‌ای از انسان‌های باستانی هستند، در زمانی بسیار طولانی که احتمالا از ۴۰۰ هزار سال قبل تا ۴۰ هزار سال قبل را شامل می‌شود، در سراسر اروپا و آسیا پراکنده بودند.

 

 نئاندرتال‌ها با ظهور گونۀ امروزی انسان به تدریج از صحنۀ روزگار محو شدند؛ اما قبل از آن، این دو گونۀ انسان با یکدیگر در تماس قرار گرفتند و حتی به لحاظ ژنتیکی با هم آمیخته شدند. در واقع بیشتر انسان‌های امروزی درصد کمی از دی‌ان‌ای نئاندرتال‌ها را در خودشان دارند.

 
 

1

 
 
 
قسمت‌های حکاکی‌شده با رنگ آبی مشخص شده‌اند

دانشمندان در حال حاضر دارند چیزهای بیشتری دربارۀ این گونۀ منقرض شدۀ انسان کشف می‌کنند و یکی از تازه‌ترین یافته‌ها دربارۀ این خویشاوندان باستانی این است که آن‌ها حتی قبل از اینکه پای انسان‌ها به اروپای غربی برسد، در آنجا زندگی می‌کرده‌اند و بر روی دیواره‌های غارهایی که در فرانسۀ امروزی واقع شده‌اند، حکاکی‌هایی از خود به یادگار گذاشته‌اند.

 

4

 
 
نمونه‌ای از حکاکی‌ها

آنطور که در یک مطالعۀ تازه آمده، غاری در منطقۀ لاروشه‌کوتار در درۀ لوآر فرانسه، حکاکی‌هایی عجیب را بر روی دیوارهایش دارد که چیزی حدود ۵۷ هزار سال قبل توسط نئاندرتال‌ها ایجاد شده‌اند.

 

این غار در سال ۱۸۴۶ برای نخستین بار شناسایی شد. در آن سال حفاری‌هایی که برای احداث راه آهن انجام می‌شد، ورودی غار را آشکار کرد. دانشمندان فکر می‌کنند که این غار ۵۷ هزار سال قبل در اثر رسوبات سیلابی مسدود شده بوده و به همین خاطر محتویات آن دست‌نخورده و بدون آسیب باقی مانده بودند.

5

نمونه‌ای از حکاکی‌ها؛ شیارهای قابل مشاهده روی دیوار با انگشت ایجاد شده‌اند
 

مطالعات تازه‌ای که درون غار صورت گرفت نشان داد که خطوط و نقش‌هایی به صورت تعمدی بر روی دیوارۀ آن ایجاد شده است. مقایسۀ این خطوط با سایر آثار شناخته‌شده از نئاندرتال‌ها در سایر مناطق، تایید کرد که این حکاکی‌ها قبل از ظهور انسان‌های امروزی در اروپا انجام شده‌اند و می‌بایست هنر دست نئاندرتال‌ها باشند.

8

نمونه‌ای از حکاکی‌ها به همراه طرحی که الگوی حکاکی را نشان می‌دهد
 

همۀ شواهد حاکی از این هستند که این حکاکی‌ها با دست، با دقت زیاد و به آهستگی انجام شده‌اند. از آنجا که دیوارۀ غار حالتی گچی و نرم داشته است، حکاکی بر روی آن کار دشواری نبوده است. حتی وقتی با نوک انگشت بر روی این دیواره فشار بیاورید، اثر آن باقی می‌ماند.

احتمالا نئاندرتال‌هایی که این حکاکی‌ها را انجام داده‌اند، علاوه بر دست‌هایشان از ابزارهایی نیز استفاده کرده‌اند. وجود قطعات کوچک ابزارهای سنگی در غار این موضوع را تایید می‌کند. در یکی از غارهای نزدیک به همین غار باستانی، محققان سعی کردند با ابزارهایی مشابه، حکاکی‌هایی مشابه انجام بدهند. نتیجۀ کار نیز مشابهت‌های زیادی با حکاکی‌های باستانی داشت.

2

اما دقیقا چرا محققان فکر می‌کنند که این آثار را نئاندرتال‌ها از خود به جا گذاشته‌اند؟ به این دلیل که انسان‌ها در آن زمان که ورودی غار مسدود شد، یعنی ۵۷ هزار سال قبل، هنوز به جایی که فرانسۀ امروزی است نرسیده بودند. بنابراین این حکاکی‌ها قدیمی‌ترین حکاکی‌های شناخته شده از نئاندرتال‌ها هستند که نزدیک به بیست هزار سال قدیمی‌تر از آثاری هستند که قبلا در منطقۀ گیبرالتار در جنوب غربی اروپا در ساحل مدیترانه یافت شده بودند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها