کد خبر: ۳۳۵۶۵
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
بر اساس یک مطالعۀ تازه، تمساح‌های رود نیل با شنیدن صدای گریۀ نوزاد انسان بلافاصله واکنش نشان می‌دهند و به سمت منبع صدا حرکت می‌کنند.
به گزارش جدید پرس:

یک مطالعه تازه که نشان می‌دهد گونه‌ای از تمساح‌ها که عمدتا در رود نیل زندگی می‌کنند، توانایی شناخت صدای گریۀ برخی از نخستی‌ها را دارند. بر همین اساس نوزادان گریان ممکن است کروکودیل‌های نیل را به سمت خود جذب کنند. از آنجا که کروکودیل‌ها از آغاز برای نسل بشر تهدید محسوب می‌شوند، این احتمال وجود دارد که گریه‌ی نوزادان محرک جذابی برای این گوشت‌خواران بزرگ بوده باشد. 

 

در این تحقیق، تمساح‌های نیل (Crocodylus niloticus) را در معرض طیف وسیعی از گریه‌های نوزادان شامپانزه‌های بونوبو و انسان قرار دادند تا ببیند بسته به ماهیت گریه، واکنش‌های آن‌ها چگونه تغییر می‌کند. اگر دلتان خواست صدایی شبیه صدای یک نوزاد تولید کنید بدانید که تمساح‌ها خصوصیات آکوستیک را به سه دسته اصلی تقسیم می‌کنند: هماهنگی، برجستگی‌های طیفی و هرج و مرج قطعی.

 

1

 
 

نتایج بررسی‌ها نشان داده است که تمساح‌ها حتی میان گونه‌های مهره‌دار که خویشاوندان بسیار دوری هستند، به ناراحتیِ رمزگذاری‌شده در فریاد حساس هستند. با این حال، وقتی همین آزمایش با سوژه‌های انسانی تکرار شد، یک یافته‌ی عجیب به دست آمد. 

 

نویسندگان توضیح دادند: «مقایسه‌ی این نتایج با نتایج به‌دست‌آمده در مورد سوژه‌های انسانی که با محرک‌های مشابه مواجه شده‌اند، نشان می‌دهد که تمساح‌ها و انسان‌ها از معیارهای صوتی متفاوتی برای ارزیابی ناراحتی رمزگذاری‌شده در گریه‌های نوزاد استفاده می‌کنند. جالب اینجاست که ویژگی‌های صوتی که واکنش تمساح را تحریک می‌کنند، احتمالاً نشانگرهای قابل‌اعتمادتری برای پریشانی نسبت به مواردی هستند که واکنش انسان‌ها را تحریک می‌کنند.» 

 

در مورد اینکه چرا یک تمساح باید به فریاد انسان‌ها واکنش نشان دهد، باید گفت این رفتار میان این خزندگان شکارچی بی‌سابقه نیست. 

 

محققان توضیح می‌دهند: «مشخص است تمساح‌های بالغ مجذوب صدای پریشانی بچه‌هایشان می‌شوند. تمساح‌های ماده و در برخی گونه‌ها نرها در صورت حمله شکارچی به کمک والدین می‌آیند. با این حال، تمساح‌های بالغ همیشه مراقب بچه‌ها نیستند و مرتباً موارد همجنس‌خواری میان آن‌ها مشاهده می‌شود.» 

2

مقبرۀ تمساح‌های مومیایی متلق به مصر باستان (تمساح برای مصریان باستان هم مقدس بود و بسیار هراس‌آور)
 

گریه‌های تمساح‌های جوان ویژگی‌های صوتی مشترکی با گریه‌های نوزادان انسان دارد، اما شاید انگیزۀ ترسناکی نیز پشت جذب شدن تمساح به سمت صدای نوازد گریان انسان وجود داشته باشد. بر اساس مشاهدات محققان، برخی تمساح‌ها با شنیدن صدای گریه نوزاد، از زیر آب به منبع صدا نزدیک شدند، حرکتی که معمولاً یک استراتژی شکار تلقی می‌شود. 

تمساح‌های دیگر مستقیم به سمت منبع صدا رفتند و آن را گاز گرفتند، اما در برخی موارد (بیشتر در مورد ماده‌ها) محققان می‌گویند نمی‌شود این احتمال را به کلی رد کرد که واکنش آن‌ها شاید پاسخی به غریزه مراقبت والدینی‌شان باشد. 

این مطالعه علاوه بر اطلاع‌رسانی در مورد این رفتار تمساح‌ها، نتایج جالبی در مورد تکامل انسان‌ها و تمساح‌ها در مجاورت یکدیگر داشته است: «با نشان دادن اینکه تمساح‌های بالغ نیل مجذوب گریه‌های نوزادان انسان می‌شوند، درمی‌یابیم که این شکارچیان بزرگ ممکن است در طول تکامل خود همواره خطری برای نسل انسان بوده باشند. تمساح نیل در واقع یک گونه فراوان در آفریقا بوده است؛ جایی که تبار انسان عمدتا در آنجا رشد کرده است.»

 

 

 
 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها