کد خبر: ۳۲۵۸
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
با توجه به قطع برق صنایع؛
قطع برق صنایع، بار دیگر موجب ایجاد التهاباتی در بازار برخی از محصولات مانند سیمان شده است. اما چه راهکاری برای جلوگیری از این موضوع در نظر گرفته شده است؟
به گزارش جدید پرس:

 سال گذشته بود که قطعی برق کارخانجات سیمان، موجب افزایش قیمت شدید این محصول شد و نرخ آن به پاکتی ١٠٠هزار تومان نیز رسید.

 

از سوی دیگر، با رسیدن فصل گرما و اطلاعیه شرکت توانیر مبنی بر قطع برق واحدهای تولیدکننده فولاد و سیمان (اول خردادماه، شرکت توانیر طی ابلاغیه‌ای به تولیدکنندگان صنایع فولادی اعلام کرد از ۱۵ خردادماه سال جاری، محدودیت‌های مصرف برق و انرژی برای واحدهای تولیدکننده محصولات فولادی و فولادسازان آغاز خواهد شد. طبق این اطلاعیه، فولادسازان و شرکت‌های تولیدکننده از نیمه خرداد به بعد به مدت دو هفته تعطیل خواهند شد و پس از آن به مدت دو هفته با ۵۰درصد ظرفیت مصرفی، برق خواهند داشت) احتمال تکرار التهابات در بازار این محصولات وجود دارد.

هفته گذشته نیز، محدودیت مصرف برق برای صنایع منجر به افزایش قیمت سیمان شد. به نحوی که قیمت سیمان در خرده فروشی‌ها از حدود پاکتی ۵۰هزار تومان به ۶۵ هزار تومان رسید.

 

همچنین ١٩ خردادماه بود که عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین اعلام کرد که قطع برق کارخانجات سیمانی و رقابتی شدن فروش سیمان در بورس کالای ایران، احتمال‌ افزایش سیمان و التهاب در بازار این محصول را افزایش می‌دهد.

 
 

این در حالی است که اردیبهشت ماه امسال بود که مصطفی رجبی مشهدی، مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرد که سال جاری، قطعی برق صنایع نخواهیم داشت!

باید توجه داشت که به دلیل کمبود برق در کشور، قطع نشدن برق صنایع، موضوعی بعید به نظر می‌رسد.

با این وجود، ٢۵ خردادماه، مشهدی رجبی اعلام کرد که صنایع فولاد و سیمان، تعطیلات تابستانی خود را به ساعت های اوج مصرف و اوج بار ماه‌های گرم موکول کردند. بنابراین در  سایر ساعت‌ها، انرژی را به صورت کامل برای این صنایع تامین خواهیم کرد.

به گفته وی، انرژی مورد نیاز برای تولید پنج میلیون تن سیمان را تامین خواهیم کرد و از شب گذشته در بخش فولاد نیز گشایش‌های دیگری را برای آنان عملیاتی کردیم.

در دو سال گذشته، قطعی برق در فصل گرما، به یکی از اصلی‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی کشور تبدیل شده است. مشکلی که نتیجه آن، خسارت تولیدکنندگان، آسیب به مواد اولیه و تجهیزات صنعتی، افزایش قیمت نهایی محصولات و... بوده و از سوی دیگر، ضرر و زیان ناشی از قطعی بدون برنامه برق بسیاری از واحدهای تولیدی نیز، جبران نشده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها