کد خبر: ۳۰۷۰۶
۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
افزایش دمای کره زمین یا تغییرات اقلیمی یکی از بزرگترین چالش‌های امروزه برای جوامع عالم است که تاثیرات بسیاری روی محیط زیست، اقتصاد، سلامت انسان‌ها و جوامع دارد.
به گزارش جدید پرس:

افزایش دمای کره زمین یا تغییرات اقلیمی یکی از بزرگترین چالش‌های امروزه برای جوامع است، چالشی که طی روزهای گذشته سبب‌ساز موارد زیر شده است.

- آکروپلیس یونان ساعات بازدید را در ساعات گرم روز از ظهر تا ساعت ۱۷ تعطیل کرد.
- امسال تابستان برآورد می‌شود ۶۱ هزار نفر تنها در اروپا از گرما بمی‌رند.
- هفته پیش کره زمین گرم‌ترین روز تارخ ثبت شده خود را تجربه کرد.
- سالمندان فقیر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و کودکان بیشتر در معرض مشکلات گرمازدگی هستند.
- در امریکا هفته پیش بیش از ۱۰۰ میلیون نفر بخاطر گرمازدگی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کردند.
- موسسه فضایی اروپا به کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه آلمان و لهستان در مورد گرمای بالاتر در هفته آینده هشدار داد.
- اروپا در هفته آینده دمای بی‌سابقه ۴۸.۸ درجه سلسیوس را در سیسیل تجربه خواهد کرد.

 

افزایش دمای کره زمین یا تغییرات اقلیمی تاثیرات بسیاری روی محیط زیست، اقتصاد، سلامت انسان‌ها و جوامع دارد. برخی از عوارض افزایش دمای کره زمین عبارتند از:

- آب و هوای نامناسب: افزایش دمای کره زمین منجر به افزایش شدت و فراوانی بارش‌های شدید، خشکسالی‌های طولانی مدت، تنش‌های آبی و کاهش کیفیت آب شده است. این شرایط می‌توانند به تخریب بوم‌شناختی، کاهش تولید محصولات کشاورزی، و از بین رفتن حیات وحش منجر شوند.

- افزایش آلودگی هوا: افزایش دمای کره زمین باعث افزایش آلودگی هوا و افزایش میزان بیماری‌های تنفسی می‌شود. همچنین، آلودگی هوا باعث کاهش کیفیت زندگی انسان‌ها و حیوانات می شود.

- کاهش تنوع زیستی: افزایش دمای کره زمین باعث کاهش تنوع زیستی شده است. این شرایط می‌توانند منجر به از بین رفتن گونه‌های حیات وحش و گیاهان، کاهش میزان تولید محصولات کشاورزی، و افزایش بیماری‌های گیاهی و حشراتی شوند.

- تهدید امنیت غذایی: افزایش دمای کره زمین می‌تواند به کاهش میزان تولید محصولات کشاورزی، کاهش کیفیت محصولات و افزایش قیمت‌های آن‌ها منجر شود. این شرایط می‌توانند به تهدید امنیت غذایی جهانی منجر شوند.
- تهدید به سلامت انسان‌ها: افزایش دمای کره زمین باعث افزایش تعداد بیماری‌ها، حوادث ناشی از گرما، و کاهش کیفیت زندگی انسان‌ها می‌شود.

 

عدم حضور در فضای باز گرم و در مقابل تابش نور مستقیم خورشید، نوشیدن به اندازه کافی برای جلوگیری از کم آبی بدن ، پوشیدن لباس مناسب، پرهیز از ورزش، تمرینات شدید و کارهایی که گرمای بدن را بالا می برند، استفاده از میوه های خنک کننده و ضد عطش، استفاده از مکان‌های خنک مثل Cool Tent در محیط‌های گرم و حمام کردن با آب خنک و ... راه‌های مناسبی برای پیشگیری از گرمازدگی هستند. در صورت علائم جدی گرمازدگی مانند سرگیجه، تب، تنگی نفس، سردر و بی‌حالی شدید فورا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید و لطفا تا جای ممکن مراقب خودتان و اطرافیانتان باشد.

 

به منظور کاهش عوارض افزایش دمای کره زمین، باید تلاش کنیم تا از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده کنیم، تلاش برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، بهبود کیفیت هوا و آب، حفاظت از تنوع زیستی، و ترویج الگوهای سبز در جوامع صنعتی و شهری را انجام دهیم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها