کد خبر: ۳۰۲۶۰
۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
یک روانپزشک گفت: افزایش سن بازنشستگی مزایایی نظیر احساس خودکفایی و ارزشمندی و افزایش حس مثبت و اعتماد به نفس و معایبی از جمله عدم توانایی لازم و افزایش فشار کاری را به دنبال دارد.
به گزارش جدید پرس:

حمید یوسفی در گفت‌وگو در خصوص مزایا و معایت افزایش سن بازنشستگی گفت: با بهبود شرایط زندگی متوسط طول عمر افراد افزایش پیدا کرده و در حالی امید به زندگی در گذشته ۵۵ سال بوده در حال حاضر به بالای ۷۵ سال رسیده است، اما به هر حال با افزایش سن توانایی‌های ذهنی و جسمی افراد کاهش می‌یابد و افراد بالای ۶۰ سال دیگر مانند گذشته در انجام کارهایشان توانایی لازم را ندارند.

وی ضمن اشاره به اینکه بازنشستگی افراد را از فشار کاری رها می‌کند و موجب می‌شود زندگی کم دغدغه‌تری داشته باشند، ادامه داد: البته اغلب در شرایط اقتصادی موجود و با توجه به وضعیت حقوق بازنشستگان دغدغه اقتصادی افراد افزایش می‌یابد و به همین دلیل بیشتر بازنشستگان مجبورند باز هم کار کنند و همین مسئله موجب شده تا به این فکر باشند که سن بازنشستگی افزایش یابد که هم از توان افراد استفاده شود و هم اینکه فشار مالی کمتری به آن‌ها وارد شود.

این روانپزشک افزود: نکته دیگری که در این مورد وجود دارد این است که افرادی بازنشسته اگر مشغولیت نداشته باشند ممکن است بازنشستگی بر سلامت روانی و جسمیشان تاثیر منفی بگذارد، افرادی که تا سنین بالا کار می‌کنند، سلامت روانی بهتری دارند چرا که اشتغال موجب می‌شود افراد در اجتماع فعال باشند و احساس خودکفایی و ارزشمندی داشته باشند و این احساس سبب افزایش اعتماد به نفس در آن‌ها می‌شود.

یوسفی اظهار کرد: بنابراین این اقدام هم مزایایی نظیر احساس خودکفایی و ارزشمندی و افزایش حس مثبت و اعتماد به نفس دارد و هم با معایبی از جمله عدم توانایی لازم و فشارکاری همراه است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها