کد خبر: ۲۸۴۴۸
۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
مقام‌های غربی و یک مقام پنتاگون گفته‌اند نتایج پاتک اوکراین کمتر از حدانتظار بوده و در هیچ جبهه‌ای انتظارات را برآورده نکرده است.
به گزارش جدید پرس:

دو مقام غربی و یک مقام ارتش آمریکا به «سی.ان.ان» گفته‌اند موفقیت‌های پاتک اوکراین علیه روسیه کمتر از حدانتظار بوده و نیروهای ارتش روسیه در حال نشان دادن شایستگی‌هایی هستند که بیشتر از انتظارات ارزیابی‌های غربی بوده است. 

یکی از مقام‌هایی که با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده تصریح کرد: «این پاتک در هیچ یک از جبهه‌ها انتظارات را برآورده نکرده است.»

طبق ارزیابی‌هایی که طرف‌های غربی انجام داده‌اند خطوط دفاعی روسیه‌ مستحکم است و این موجب شده نیروهای اوکراین توان نفوذ به آن را نداشته باشند. علاوه بر این، نیروهای روسیه در منهدم کردن تجهیزات زرهی اوکراینی‌ها با موشک و مین موفق عمل کرده‌اند و از نیروی هوایی خود به طرز موثر استفاده کرده‌اند. 

یکی از مقام‌های غربی مورد استناد سی‌ان‌ان می‌گوید نیروهای اوکراین در برابر میدان‌های مین «آسیب‌پذیر» نشان داده‌اند و نظامیان روسیه در عملیات‌های دفاعی‌شان «توانمند» بوده‌اند.

این مقام‌ها البته گفته‌اند که این پاتک‌ها هنوز در مراحل اولیه هستند و آمریکا و متحدانش «کماکان خوش‌بین» هستند که نیروهای اوکراین می‌توانند با گذشت زمان به موفقیت‌های ارضی دست پیدا کنند.

آمریکا و متحدانش احتمال دارد برای به دست آوردن ارزیابی‌های کامل‌تر از پیشروی عملیات‌های پاتک که از چند هفته پیش آغاز شده دست‌کم تا پایان ماه جولای صبر کنند. کشورهای غربی معتقدند نتایج این پاتک تأثیر زیادی بر تعیین طرف پیروز در جنگ اوکراین دارد. 

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است. اوکراین تا به حال نزدیک 20 درصد از خاک خود را در این جنگ از دست داده است.

مقام‌های مورد استناد سی‌ان‌ان مدعی شده‌اند که نیروهای اوکراین در حال وفق پیدا کردن با تاکتیک‌ها و روش‌های دفاعی روس‌ها هستند. سی‌ان‌ان همچنین مدعی شده نیروهای اوکراین در روزهای گذشته موفقیت های بیشتری در هدف قرار دادن و ساقط کردن هواپیماهای روسیه به دست آورده‌اند.

مقام غربی مورد استناد سی‌ان‌ان گفت که این پاتک «رویداد سنگینی» هم برای روسیه و هم برای اوکراین است و هر دو طرف متحمل خسارت‌های سنگین شده‌اند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها