کد خبر: ۱۸۲۳۲
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
بزرگ‌نمایی قابلیت‌های بعضی از فناوری‌ها گاهی فجایعی را رقم می‌زند که جبران ناپذیر است. یکی از آخرین نمونه‌ها شاید تصادف خودروی تسلا با ماشین آتش‌نشانی باشد که باعث مرگ یک نفر شده است.
به گزارش جدید پرس:

با این تصادف، اکنون انگشت اتهام به‌سوی سیستم خودران یا همان اتوپایلوت تسلا نشانه رفته است. همچنین طی روزهای اخیر، هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف به‌عنوان عاملی برای کلاهبرداری‌های متعدد مورد توجه قرار گرفته است. مورد دیگر هم عکس یک کودک در آغوش مأمور امداد در جریان زلزله ترکیه بود که کل عکس جعلی تشخیص داده شد. کارشناسان همیشه بر دووجهی بودن فناوری تأکید داشته‌اند.

با ظهور یک فناوری برخی از شرکت‌ها و اشخاص ذی‌نفع تلاش می‌کنند آن را به‌گونه‌ای برجسته کنند که هدف از آن احتمالا تلاش برای جذب سرمایه جهت پیشبرد پروژه‌هاست. متاورس هم سال گذشته در ابتدا غوغایی به‌پا کرد، اما به مرور، تب آن کاهش یافت و اکنون کمتر در مورد آن گزارشی منتشر می‌شود.

اتوپایلوت، قاتل راننده؟
برخورد شدید یک خودروی تسلا مدل S با یک کامیون آتش‌نشانی در آمریکا یک‌بار دیگر به تردیدها درباره سیستم خودران اینگونه خودروها دامن زد.
حادثه اخیر، نخستین نیست و احتمالا آخرین هم نخواهد بود. کارشناسان، این حادثه را یک تصادف معمولی نمی‌دانند، نه از این جهت که شدت آن به حدی بوده که راننده در صحنه وقوع تصادف جان باخته و سرنشین دیگر با جراحات شدید به بیمارستان منتقل شده است، بلکه مسئله این است که این تصادف نخستین سانحه‌ای نبوده که تسلا با یک خودروی امدادی تصادف می‌کند.
تحقیقات در مورد این شرکت آمریکایی از تابستان ۲۰۲۱ برای ۱۱ مورد مشابه که راننده از اتوپایلوت استفاده می‌کرده در جریان است. این تصادف‌ها در مجموع منجر به زخمی‌شدن ۱۷ نفر و کشته‌شدن یک نفر شده‌ است.
تحقیقات حداقل در مورد تصادف اخیر به نتیجه نرسیده است، چراکه پلیس هنوز نتوانسته با سرنشین بازمانده از تصادف صحبت کند. حتی برخی می‌گویند شاید راننده از اتوپایلوت استفاده نکرده و این تصادف بر اثر خطای انسانی راننده رخ داده باشد.

کلاهبرداری با هوش مصنوعی
مدتی پس از معرفی نسخه جدید بینگ که از چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند، کلاهبرداران هم بیکار ننشستند و توکن‌های جعلی را با استفاده از این فناوری ایجاد کردند. درواقع این کلاهبرداری‌ها به‌خاطر هیجان و فضایی است که این روزها برای استفاده از هوش مصنوعیChatGPT ایجاد شده است. محبوبیت چشمگیر چت‌بات‌هایی مثل ChatGPT و بینگ چت باعث شده که توکن‌های زیادی وانمود کنند که مربوط به این پروژه‌ها هستند؛ برای مثال، بررسی‌های یک گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد که حداقل ۲۰ توکن با نام BingChatGPT در بازار رمزارزها به‌وجود آمده است. در بین آنها ۱۲ توکن در BNB Chain بایننس، ۶ توکن در اتریوم و ۲ توکن در Arbitrum قرار دارند.
شرکت امنیت سایبری PeckShield در توییتی درباره ازدیاد توکن‌های BingChatGPT تأیید می‌کند که حداقل ۳مورد از این توکن‌ها «هانی‌پات» هستند و ۲ مورد مالیات زیادی در هنگام فروش دارند.
هانی‌پات شکلی از کلاهبرداری رمزارزی است که در آن مالک پروژه ادعا می‌کند اگر کاربر مقداری پول به او بدهد، سرمایه بیشتری را دریافت خواهد کرد، اما در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد.

نظر حقوقدانان
حقوقدانان درباره مواردی که هوش مصنوعی عامل یک سانحه شناخته می‌شود، نظرات مختلفی دارند. امیر خداداد همدانی، مدرس دانشگاه و حقوقدان فناوری‌های نو با تأکید بر اختلاف نظر در این مورد می‌گوید: «مسئولیت مدنی در ارتباط با جرائمی که از سوی هوش مصنوعی رخ می‌دهد، محل اختلاف حقوقدانان سراسر جهان است.»

 

خداداد همدانی به‌نظر برخی از حقوقدانان اشاره می‌کند که معتقدند برنامه‌نویس هوش مصنوعی یا اشخاصی که مسئول پشتیبانی فنی سیستم هستند، در این مورد مسئولیت دارند. به‌گفته او «براساس این نظر حقوقی، برنامه نویسان و گروه پشتیبانی سیستم باید پیش‌بینی‌های لازم را به عمل آورند تا ابزار مرتکب جرم، خسارت و صدمه جانی و مالی به دیگران وارد نکند». با این حال، این مدرس دانشگاه تأکید می‌کند که برخی دیگر از حقوقدانان، سرمایه‌گذار را مسئول حادثه می‌دانند. خداداد همدانی بر این اساس، سرمایه‌گذاران شرکتی را که در طراحی این هوش مصنوعی هزینه کرده‌اند ضامن می‌داند و می‌گوید: «ادله این گروه از حقوقدانان مبتنی بر بهره‌برداری اقتصادی از ثمرات هوش مصنوعی است.»

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها