کد خبر: ۱۰۷۰۴
۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
گفت‌وگو با جلال رشیدی کوچی عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس؛
تعدادی از نمایندگان به دنبال برچیدن گشت ارشاد هستند.
به گزارش جدید پرس:

یک عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس درخصوص اینکه آیا ممکن است پرونده مهسا امینی در نهایت منجر به برچیده شدن گشت ارشاد شود، می‌گوید که تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله بنده به دنبال این موضوع هستیم.

صبح دیروز جلال رشیدی کوچی عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس درباره مرگ مهسا امینی، مواردی را عنوان کرد؛ از جمله اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده، او مورد هیچ ضرب و شتمی قرار نگرفته است، همچنین مهسا امینی یک غده در سر داشته که بعد از عمل، دچار بیماری دیابت بی‌مزه شده و برای درمان آن، دارو مصرف می‌کرده که این دارو خون را رقیق کرده و یکی از دلایلی که از گوش او خون آمده، به همین علت بوده است.چند پرسش و پاسخ با او را بخوانید

*آقای رشیدی کوچی! شما عنوان کرده‌اید که دوبار فیلم ورود خانم امینی به ساختمان وزرا را بدون تقطیع و به صورت پیوسته دیده‌اید، با این حال چرا بنابر گفته خانواده امینی، فیلم را به صورت تقطیع شده به آن‌ها نشان داده‌اند؟

این پرسش را باید از آن‌هایی پرسید که فیلم کامل را به خانواده امینی نشان نداده‌اند. اشتباه کرده‌اند و باید فیلم را کامل نشان می‌دادند. اما آنچه من و 50 نفر دیگر هم دیدیم، فیلم کامل، با کیفیت بسیار بالا و بدون تقطیع از لحظه ورود ایشان به حیاط ساختمان وزرا توسط ون گشت ارشاد، تا لحظه خروج ایشان توسط اورژانس با برانکارد بود. ثانیه به ثانیه این ویدیو را از زوایای مختلف دوبار نگاه کردم. هیچگونه تقطیعی نشده است. اینکه به خانواده ایشان کامل نشان داده نشده را خود نیروی انتظامی باید پاسخ دهد.

*بنابراین شما فیلمی از داخل ون گشت ارشاد را ندیده‌اید؟

خیر، من هرجایی هم که مصاحبه کرده‌ام، گفته‌ام که از لحظه‌ای که این ون وارد حیاط ساختمان خیابان وزرا می‌شود را دیده‌ام. ما از داخل ون هیچ ویدیویی را ندیده‌ایم.

*معایناتی که گفته می شود و نتایج بررسی ها چه بوده؟

خانم امینی دو مرتبه معاینه شده بود. یکبار لحظه‌ای که اورژانس ایشان را وارد بیمارستان می‌کند و پزشک مستقر در بیمارستان، که زیر مجموعه پزشک قانونی بوده است، طبق وظیفه ذاتی خود ایشان را معاینه ظاهری می‌کند و تمام مواردی که در ظاهر ایشان بوده را در آنجا قید می‌کند، مهر و امضا می‌زند و سپس تحویل بیمارستان می‌دهد. این روندی است که معمولا برای تمام افرادی که دچار آسیب شده‌اند، در ورود به بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد.

بار دوم هم بعد از فوت‌شان بوده که آنچه ما به صورت کامل از پزشکی قانونی دریافت کرده‌ایم. پزشکی قانونی این گزارش را هم به صورت شفاهی توضیح داده‌اند و هم به صورت مکتوب قرار است امروز به کمیسیون ارسال کنند. در حضور 50 نفر از اصحاب رسانه، نمایندگان مجلس، وزارت کشور و نیروی انتظامی گفته شد که هیچگونه آثار ضرب و جرح و برخورد فیزیکی که می‌تواند منجر به فوت شود، در بدن ایشان مشاهده نشده است. تمام فرضیه‌هایی که مطرح بود را ما تک به تک از فضای مجازی جمع‌آوری کرده بودیم و برای بررسی ارائه دادیم. به همه آن‌ها جواب علمی دادند که چرا فرضیه‌های درستی نبوده است. این نظر رسمی پزشک قانونی است که من اعلام کرده‌ام.

*شب گذشته یکی از رسانه‌ها بر اساس شنیده‌ها عنوان کرده بود که «براساس اظهارات مقامات مسئول، خبری از بررسی جز به جز پرونده‌ها و اسناد و حتی گزارش پزشکی قانونی نیست.» ان رسانه در ادامه گفته است که علت این عدم بررسی جز به جز، اعتقاد برخی از نمایندگان است که این موضوع را عاملی برای کاهش «اقتدار پلیس» می‌دانند.

آن‌ها برای خودشان مخالف هستند. ما باید پیگیری کنیم و حقایق را به مردم بگوییم. در این کمیته دو محور را داریم بررسی می‌کنیم؛ یکی علت فوت و اینکه چه اتفاقی رخ داده که ایشان فوت کرده است و دومین محور هم زمینه بروز چنین حوادثی است که به مجموعه گشت ارشاد بر می‌گردد. حال یک عده نمایندگان حامی گشت ارشاد و یک عده هم مثل من مخالف گشت ارشاد هستند. نظرات مختلف است ولی اگر قرار است صحبت کنیم باید به حرف دقیق استناد کنیم نه شنیده‌ها.

*شما دلیل خونریزی از گوش مهسا امینی را استفاده از داروهایی دانسته‌اید که باعث رقیق شدن خون می‌شود اما این دلیل دارد از سوی برخی از پزشکان رد می‌شود. 

این صحبت من دقیق مخابره نشد. بنده اعلام کردم که باتوجه به اینکه ایشان به خاطر عمل جراحی که سال 86 در بیمارستان میلاد روی مغزشان انجام شده، مصرف دارو داشته‌اند، گفتم که احتمالا دلیل خونریزی مصرف این داروها بوده است. این نظر خودم بود نه پزشکی قانونی اما متاسفانه آن رسانه شیطنت و قید «احتمالا» را حذف کرد. چراکه من جایی خواندم و از پزشکان هم سوال پرسیدم که گفتند، می‌تواند به این علت باشد. من نه تایید کردم و نه رد کردم. از احتمال حرف زدم ولی چون در خبر «احتمالا» و «می‌تواند» را حذف کردند، از آن یک خبر قطعی منتشر کردند. خودم هم در این راستا تجربه‌ای داشتم؛ یکی از نزدیکانم دچار سکته قلبی شده بود و دیدم که از بینی و گوشش خون آمد. این نظر قطعی پزشکی قانونی نبوده و نظر شخصی من باتوجه به بررسی‌ها بوده است. خواهشم این است که رسانه‌ها این خبر را اصلاح کنند.

کمااینکه من احتمالات زیاد دیگری هم مطرح کردم ولی نمیدانم چرا آن‌ها را منتشر نکردند. ما تمام احتمالاتی که وجود داشته و دارد را مستند از پزشکی قانونی خواسته‌ایم که به ما ارائه دهد. اما آنچه قطعی شده را با قطعیت می‌گوییم و آنچه احتمال دارد را هم با احتمال می‌گوییم. انتظار ما این است که اخبار کامل و دقیق مخابره شود تا یک عده‌ای از این آب گل آلود ماهی نگیرند.

*در بررسی‌های کمیته آیا با خانواده امینی و شاهدان مهسا در ون گشت ارشاد، صحبتی داشته‌اید؟

من خودم صحبتی نداشته‌ام ولی از نیروی انتظامی خواسته‌ایم که مشخصات آن افراد را به ما بدهند تا با آن‌ها صحبتی داشته باشیم.

*پس از این بررسی‌های انجام شده و نتیجه‌ای که شما اعلام کرده‌اید، این پرونده قرار است چگونه پیش برود؟

ما هنوز نتیجه قطعی را اعلام نکرده‌ایم. منتظر بررسی‌های پاتولوژی و علت فوت هستیم. یعنی هنوز علت فوت به ما اعلام نشده است. اما این را به ما اطلاع داده‌اند که علت فوت برخورد فیزیکی یا ضرب و شتم نبوده است ولی  اینکه دلیل فوت ایشان چه بوده، از نظرپزشکی هنوز به ما اعلام نشده است. من باز هم این را تاکید می‌کنم که ممکن است شرایط نامطلوب گشت ارشاد و استرس و فشاری که از نظر روحی و روانی به فرد وارد می‌کند، دلیل[فوت] باشد. این موضوع را هم قرار است پیگیری کنیم.

*آیا ممکن است در نهایت این پرونده منجر به برچیده شدن گشت ارشاد شود؟

یک تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله بنده به دنبال این موضوع هستیم. چون پیش از این هم اعتقاد داشتم و اعلام کردم که عملکرد گشت ارشاد بیشتر از اینکه حسن و دستاورد مثبت برای مردم و نظام داشته باشد، باعث آسیب به امنیت روانی جامعه و آبروی نظام شده است. این مهم را می‌خواهیم در یک فضای منطقی و عقلانی پیش ببریم تا به نتایج خوبی برسیم. در واقع محور دوم پرونده خانم امینی که زمینه بروز چنین حوادثی است، دقیقا اشاره به همین موضوع دارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها