کد خبر: ۹۶۰۱
۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ۸۲ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده و مابقی نیز به زودی پرداخت خواهد شد.
به گزارش جدید پرس:

سید جواد ساداتی‌نژاد در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اهمیت کشت قراردادی گفت:سال گذشته ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی خصوصا گندم تحت پوشش کشت قراردادی  قرار گرفت.

وی ادامه: قیمت گندم سال گذشته  ۷۵۰۰ تومان بود که سوم فروردین ۱۴۰۱ با بحران جهانی و افزایش قیمت‌ها، به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت. نتیجه این افزایش قیمت نیز تحویل ۱۱ میلیون تن گندم توسط کشاورزان بوده است.

وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: ۲۵ درصد در برنج  و ۳۰ درصد در جو افزایش تولید داشته‌ایم. تولیدات کشت دیم نیز ۱.۵ میلیون تن در ۲.۶ میلیون هکتار از اراضی کشور افزایش یافت و در بیش از ۵ میلیون هکتار از اراضی در سال جاری کشت دیم انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۸۲ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده، گفت: تاکنون ۶۸ میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت شده و تا چند روز آینده تمام مطالبات گندمکاران نیز پرداخت می شود.

به گفته وی میزان نیاز کشور به گندم نان ۹ میلیون تن است و در سال زراعی جدید در تولید گندم نان به پایداری در خودکفایی خواهیم رسید.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه سیاست‌های قیمتی را به غیر قیمتی تغییر دادیم، گفت: برای کشت سویا یارانه ۶ میلیون تومان در هر هکتار را در نظر گرفته‌ایم و برای کشت گندم ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: امسال پیش از هدفمندی یارانه‌ها خرید تضمینی کلزا با قیمت ۱۵ هزار تومان انجام می شد که پس از هدفمندی یارانه‌ها با ورود بخش خصوصی به ۲۳ هزار تومان افزایش یافت و مابه التفاوت این مبلغ به حساب کلزاکاران واریز شد.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در فصل زراعی جدید کشت قراردادی را به خصوص در اراضی خرده مالکی اعمال خواهیم کرد تا به کشاورزان کمک کنیم، افزود: همچنین از کشت کلزا با یارانه کشت حمایت خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به طرح الگوی کشت اشاره کرد و گفت: رئیس جمهوری در نظارت ستادی از وزارت جهاد کشاورزی بر اجرای الگوی کشت تاکید کرد. دستورالعمل آن تا هفته آینده به استان ها ابلاغ خواهد شد. برای اجرای الگوی کشت به ابزارهایی نیاز داریم که یکی از این ابزارها قیمت گذاری است. از ابزار قیمت در کشت گندم استفاده کردیم و کشاورزان به کشت این محصول ترغیب شدند.

 بخشودگی پلکانی آب بها

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: با جلساتی که با وزارت نیرو داشتیم این موضوع را بررسی کرده‌ایم و کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند ۵۰ درصد بخشودگی آب بها خواهند داشت. با افزایش بهره‌وری میزان بخشودگی افزایش می یابد.

تدوین لایحه آبخیزداری در مراحل پایانی است

وزیر جهادکشاورزی ضمن اشاره به اینکه صادرات  محصولات ‌آب بر عوارض خواهد داشت تا از خروج آب مجازی از کشور جلوگیری شود، به تدوین  لایحه آبخیزداری نیز اشاره کرد و گفت:تدوین این لایحه در مراحل پایانی است. در این لایحه از مشاوره نخبگان، پژوهشکده آبخیزداری و دانشگاهیان استفاده شده و یک اقدام علمی است.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: تا پایان شهریور وزارت جهادکشاورزی خدمات خود را به پنجره واحد دولت هوشمند متصل خواهد کرد، خدمات وزارت جهاد کشاورزی شامل کشاورزی، دامپزشکی، قرنطینه و صادرات است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه عوارض صادرات باید بر روی محصولات پر آب بر باشد تا به اجرای الگوی کشت کمک کند، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها صادرات خود را برای آب مجازی کنترل می کنند و اعتقاد ما این است که این عوارض باید لحاظ شود لذا برای کاهش جاذبه کشت محصولات پر آب بر مانند هندوانه عوارض صادراتی را لحاظ کرده‌ایم.

بهره گیری از کشت فراسرزمینی

ساداتی نژاد به کشت فراسرزمینی نیز اشاره کرد و گفت: برای کشت محصولات آب بر از ظرفیت کشت فراسرزمینی استفاده خواهیم کرد، امسال شیوه‌نامه کشت فراسرزمینی ابلاغ شده و چند داوطلب برای این نوع کشت اهلیت سنجی شده‌اند. همچنین اوکراین، قزاقستان، برزیل و ونزوئلا کشورهایی هستند که توافق اولیه برای کشت فراسرزمینی با آنها انجام شده است. در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ لزوم اجرای کشت فراسرزمینی و کنترل آب مجازی لحاظ شده است.

ساداتی نژاد افزود: در تولید محصولات کشاورزی ۲۵ تا ۳۰ درصد ضایعات داریم که ۱۴۰ میلیارد متر مکعب برای آن آب مصرف می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمار و اطلاعات ما در بخش کشاورزی در حد برآورد و تخمین است اظهار کرد:  در دولت سیزدهم رصدخانه کشاورزی ایران را راه اندازی خواهیم کرد و فاز اول آن تا پایان سال ۱۴۰۱ انجام می شود.

وزیر جهادکشاورزی افزود: تلاش ما این است که محصولات آب بر و سبزی و صیفی را به گلخانه ها انتقال دهیم و تولید محصولات اساسی به فضای باز منتقل شود. به این منظور ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه باید در کشور ایجاد شود اما در حال حاضر ۲۳ هزار هکتار گلخانه داریم و به ۸۰ هزار هکتار گلخانه نیاز داریم. همچنین با توجه به تحقیقات انجام شده کشت علوفه مرتعی را در مراتع انجام خواهیم داد.

ساداتی نژاد عنوان کرد: ۵ استان ۵۲ درصد از گندم کشور را تولید می کنند که خوزستان با ۱۹ درصد بیشترین میزان تولید را دارد و پس از آن کردستان و کرمانشاه هستند، امسال ۵۰۸ هزار نفر کشاورز ایرانی به دولت گندم فروخته است و بیش از ۲.۵ میلیون نفر در این امر مشارکت داشته‌اند.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه با حمایت بانک مرکزی در کشت قراردادی، قرارداد تولید به عنوان وثیقه در بانک ها مورد قبول است و کشاورزان می توانند از این طریق تسهیلات دریافت کنند، گفت: کشاورزی قراردادی توسط شرکت پشتیبان انجام می شود و کود، بذر، سم، بیمه و آموزش در اختیار کشاورز قرار می گیرد و در پایان برداشت محصول تسویه انجام می شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی مردمی سازی یارانه ها گفت: تاکنون ۹۰ هزار نفر از تولید کنندگان دام و طیور از تسهیلات دامدار کارت استفاده کرده اند و نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی افزود: بانک کشاورزی ۷۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات در ۵ ماه گذشته پرداخت کرده است که سال گذشته حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده است، پرداخت تسهیلات توسط بانک کشاورزی آسان سازی شده است.

وی در ادامه به صادرات دام زنده اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ هزار رأس دام زنده برای صادرات فراهم شده است و قرنطینه پیش از صادرات به پایان رسیده است. امیدواریم دیگر ممنوعیت صادرات نداشته باشیم و بتوانیم با عوارض بازار را کنترل کنیم.

به گفته وی برای صادرات مرغ، تخم مرغ، فرآورده‌های گوشتی و فرآورده های طیور هیچ ممنوعیتی نداریم و به دنبال افزایش بازار هدف صادراتی هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: رابطه ما با وزارت راه و شهرسازی خوب است و در طرح جهش تولید مسکن با این وزارت خانه همکاری خوبی داریم، محدودیتی در واگذاری اراضی برای طرح جهش مسکن نداریم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها