کد خبر: ۹۰۹۸
۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: قیمت خرید تضمینی گندم براس سال زراعی آتی هفته آینده اعلام می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

 اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم و محصولات اساسی در قانون بهره وری کشاورزی و نیز قانون خرید تضمینی اشاره شده است که باید قبل از شروع سال زراعی در شهریورماه اعلام شود.

قانونگذار تاکید کرده که قیمت محصولات کشاورزی قبل از آغاز سال زراعی جدید و تا پایان شهریور ماه هر سال اعلام شود.

مفاد این قانون در سالهای گذشته اجرا نمی شد و در دولت های پیشین حتی با تاخیر بیش از 6 ماه اعلام می شد که در واقع این اعلام نابهنگام برنامه کشت کشاورزان و هدفی که قانونگذار از این قانون دنبال می کرد را بی اثر می‌کرد.

سال گذشته نرخ محصولات اساسی به موقع اعلام شد و علاوه بر آن برای گندم، نرخ مناسبی تعیین شد که نسبت به سال قبل 4 هزار تومان افزایش یافت و خرید دولتی هر کیلو گندم 11 هزار و 500 تومان تعیین شد و نتیجه آن رشد خرید تضمینی گندم به میزان 3 میلیون تن نسبت به سال قبل بود و تاکنون 7 میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شده است.

امسال نیز وزیر جهاد کشاورزی در سفری که روز پنجشنبه به خراسان شمالی داشت، اعلام کرده است که نرخ خرید گندم هفته آینده اعلام می‌شود و البته در این باره که چه میزان نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت، توضیحی نداده است.

حال باید دید با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده سال آینده در تولید گندم و نان به خودکفایی پایدار می رسیم و تعیین نرخ خرید تضمینی یکی از عامل‌های مهم در افزایش تولید کشاورزان است، نرخ را به چه میزان اعلام خواهد کرد.

طبیعی است که با توجه به تصمیم مهم وزارت جهاد کشاورزی در باره خودکفایی، نرخ گندم را باید به میزانی تعیین کند که کشاورزان را به سمت کشت این محصول استراتژیک ترغیب کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها