کد خبر: ۹۰۹۲
۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حذف قاچاق یکی از فواید حذف ارز ترجیحی است، گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات در دولت گذشته، بخش کشاورزی را از لحاظ جذب سرمایه‌گذاری، رقابت‌پذیری و بهره‌وری با آسیب مواجه کرد به طوری که کشاورزی ایران به کشاورزی غیراقتصادی و غیرتجاری تبدیل کرد.
به گزارش جدید پرس:

«سید جواد ساداتی نژاد» درباره نتایج نامطلوب تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در بخش کشاورزی، اظهار داشت: به نظر بنده و کارشناسان حوزه کشاورزی، بالاترین زیان در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به حوزه کشاورزی وارد شد.

وی با بیان اینکه کشاورزی در تمام دنیا بخش یارانه بگیر است، زیرا ارزش افزوده پایینی نسبت به صنعت دارد، افزود: یک سرمایه‌گذار اگر قرار باشد بین صنعت پتروشیمی،  فولاد و  کشاورزی، یکی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند، به‌طور حتم فولاد و پتروشیمی را به دلیل ارزش افزوده بالا انتخاب می‌کند، زیرا ارزش افزوده بخش کشاورزی پایین است.

در ماجرای ارز ترجیحی، به جای تولیدکننده به واردات یارانه داده شد

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت حوزه امنیت غذا در جهان گفت: دولت‌ها یارانه می‌دهند که ارزش افزوده بخش کشاورزی افزایش یابد، یعنی از این بخش مالیات نمی‌گیرند، تسهیلات ارزان قیمت ارائه می‌دهند تا همگام یا بالاتر از بخش صنعت بازدهی سرمایه گذاری داشته باشد و سرمایه‌گذاران رغبتی برای ورود در این بخش پیدا کنند.

ساداتی نژاد تصریح کرد: در تمام دنیا یارانه بخش کشاورزی برای افزایش ارزش افزوده این بخش، به تولیدکننده یا مصرف‌کننده یا درنهایت طول زنجیره ارزش اختصاص می‌یابد تا جذب سرمایه‌گذاری افزایش یابد، اما آنچه در تخصیص یارانه بخش کشاورزی کشور ما رخ داد، یارانه ۴۲۰۰ تومانی به واردات اختصاص یافت.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۷ ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه بخش کشاورزی را به واردکننده دادند در حالی که هیچ تجربه‌ای در دنیا در این بخش وجود ندارد؛ یعنی آنچه در یارانه بخش کشاورزی ایران اتفاق افتاد یک کار جدید در دنیا بود که در هیچ یک از سه حلقه‌ای که در دنیا به بخش کشاورزی یارانه می‌دهند، نیست.

وزیر جهاد کشاورزی تخصیص یارانه را عاملی برای ورود سرمایه به بخش کشاورزی دانست و ادامه داد:  اما در کشور ما، یارانه سرمایه‌گذاری را به واردات دادیم، بنابراین سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دچار افت شد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات جنبه‌های خطرناک و پنهانی دارد، گفت: با اختصاص ارز ترجیخی کشاورزی در ایران غیراقتصادی و غیرتجاری شد که همین امر معضل جدی در تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت باغ ویلاها در این اراضی را در پی داشت.

وی از دیگر مشکلات این فرایند را غیررقابتی کردن بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: این اقدام رقابت را از بازار کشاورزی جمع کرد، یعنی مصرف‌کننده‌ای که رسالت‌های مختلفی دارد دیگر به تولیدکننده پیامی برای تولید نمی‌داد، به‌طور مثال وقتی یارانه به بخش واردات تزریق می‌شد و نهاده ارزان به کشور می‌آمد، دیگر برای تولیدکننده مهم نبود مرغ سبز، ارگانیک و... تولید کند و رقابت مفهوم ندارد، اما اکنون با آزادسازی یارانه‌ها مصرف‌کننده انتخاب می‌کند، چه مرغی را بخرد که  درنهایت این امر موجب ایجاد رقابت می‌شود.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها