کد خبر: ۸۶۷۴
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
با توجه به پایان فصل برداشت برنج در اواخر آبان ماه، ورود برنج خارجی در پاییز قطعی به نظر می‌رسد. البته در صورت استمرار قیمت بالای کنونی برنج ایرانی، احتمال تزریق برنج وارداتی به بازار در هفته‌های آینده وجود دارد.
به گزارش جدید پرس:

چند روزی است که بازار برنج در مسیر تعادل قرار گرفته به طوری که قیمت‌ها در این بازار رو به کاهش گذاشته است. تا جایی که اخیرا جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران هم در گفت و گویی از کاهش قیمت برنج با شروع فصل برداشت و در پی افزایش حدود ۲۵ درصدی تولید برنج خبر داد.

سال گذشته بر اثر کاهش حدود ۷۰۰ هزار تنی تولید برنج، قیمت این محصول افزایش یافت. افزایش شدید قیمت کود و کاهش بارش دو عاملی بود که باعث کاهش تولید برنج شد. همزمان با کاهش تولید، به دلیل ممنوعیت قانونی واردات برنج در فصل برداشت، امکان تامین نیاز بازار از طریق واردات هم نبود. همین دو عامل باعث شد قیمت هر کیلو برنج ایرانی درجه یک از مرز ۱۰۰ هزار تومان هم عبور کرد و در برخی نقاط حتی به ۱۵۰ و ۱۶۰ هزار تومان هم رسید. در چنین شرایطی دولت دو سیاست برای تنظیم بازار برنج پیگیری کرد.

سیاست اول وزارت جهاد کشاورزی، حمایت از تولید برای افزایش تولید و عرضه برنج به بازار بود. وزارت جهاد کشاورزی در این مسیر دو اقدام اساسی انجام داد. اقدام اول، اختصاص یارانه به کودهای پایه (فسفات و ازُت) و کاهش ۴۵ درصدی قیمت تمام شده آن بود. این اقدام باعث بهبود چشمگیر بهره‌وری تولید و افزایش تولید برنج در سال جاری شد. اقدام دیگر وزارت کشاورزی در افزایش تولید برنج، اجرای کشاورزی قراردادی در ۴۷ هزار هکتار از شالیزارهای کشور و خرید ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن برنج بود.

دومین سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار برنج، واردات انواع مختلف برنج برای تنظیم بازار این محصول و حمایت از امنیت غذایی خانوار کشور بود. این اقدام وزارت کشاورزی باعث شده دست دولت برای تنظیم بازار برنج باز باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد وزارت کشاورزی حجم مناسبی از ذخایر برنج خارجی را در انبارهای شرکت بازرگانی دولتی نگه داشته تا پس از اتمام فصل برداشت برنج با تزریق آنها به بازار، قیمت برنج را به سطح معقولی برساند. این همان موضوعی است که وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز بدان اشاره کرد و برای اولین بار به صورت جدی سیگنال کاهشی به بازار برنج داد.

سیگنال علنی وزیر کشاورزی به بازار؛ قیمت برنج متعادل خواهد شد

وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد، از به تعادل رسیدن بازار برنج در سال جاری خبر داد.

سید جواد ساداتی نژاد در پاسخ به این سوال که وزارت جهاد کشاورزی چه برنامه‌ای برای کنترل قیمت برنج دارد؟ گفت: چون در فصل برداشت برنج هستیم بازار برنج نزولی است. امسال هم ۲۵ درصد افزایش تولید داشتیم و برنج با کیفیتی نیز تولید شد و این موضوع نیز در کاهش قیمت برنج موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: امسال ممنوعیتی در واردات برنج نداریم ولی با واردکنندگان مذاکره کردیم تا در فصل برداشت توزیعی انجام نشود. همچنین ذخایر خوبی در برنج خارجی داریم و اگر سوداگران بخواهند در این بخش ورود کنند با شرکت بازرگانی دولتی در بازار مداخله خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: سال گذشته در تولید برنج ایرانی کمبود داشتیم و تقاضا نیز بالا رفت در نهایت قیمت برنج افزایش یافت. امسال ولی بازار برنج متعادل خواهد بود.

وی با بیان اینکه به تولیدکننده و مصرف کننده توجه خواهیم کرد، گفت: سال گذشته قبل از فصل تولید برای اولین بار قیمت خرید تضمینی برنج را اعلام کردیم و امسال نیز به زودی اعلام خواهیم کرد.

با توجه به پایان فصل برداشت برنج در اواخر آبان ماه، ورود برنج خارجی در پاییز قطعی به نظر می‌رسد. البته در صورت استمرار قیمت بالای کنونی برنج ایرانی، احتمال تزریق برنج وارداتی به بازار در هفته‌های آینده وجود دارد. این همان وعده‌ای است که وزیر جهاد کشاورزی برای حمایت از امنیت غذایی و معیشت مردم در نشست خبری امروز به صراحت اعلام کرد. حال باید دید بازار برنج خود به قیمت تعادلی می‌رسد یا وزارت کشاورزی را وادار به عکس العمل می‌کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها