کد خبر: ۷۶۹۲
۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
معاون وزیر جهادکشاورزی:
معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: سه میلیون هکتار باغ در کشور داریم که یک میلیون هکتار آن فرسوده است و این باغها نیاز به اصلاح و احیا دارند ولی اعتبارات کافی نیست.
به گزارش جدید پرس:

 محمد مهدی برومندی در افتتاحیه نمایشگاه فناوری‌های نوین کشاورزی که صبح امروز برگزار شد با بیان اینکه حدود سه میلیون هکتار باغ و ۲۳ هزار گلخانه  در کشور داریم، گفت: ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات باغبانی در کشور تولید می‌شود و ۳۷ درصد اشتغال بخش کشاورزی مربوط به بخش باغبانی است. همچنین حدود ۴۵ تا ۴۶ درصد  درآمد ارزی بخش کشاورزی مرتبط به بخش باغبانی است.

وی ادامه داد: همه محققان بر این باورند که مزیت کشاورزی ایران باغبانی است، زیرا هم اشتغال بیشتری ایجاد می‌کند و هم درآمد ارزی خوبی دارد. بنابراین باید به این حوزه توجه بیشتری کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: اساسا کشاورزی ما کشاورزی معیشتی است. بیش از ۷۵ درصد اراضی کشور خرد و زیر ۵ هکتار است و ما با تعدد بهره‌برداران، پایین بودن ضریب مکانیزاسیون، مخاطرات شدید اقلیمی، کمبود منابع آبی و مجموعه این مسائل مواجه هستیم که باید برای دستیابی و حفظ امنیت غذایی پایدار برنامه‌ریزی قوی‌تر و نگاه جدیدتری در بخش کشاورزی حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه بخش زیادی از اراضی کشاورزی در دنیا به دلیل صنعتی‌شدن از چرخه تولید خارج می‌شوند، گفت: مهمترین دغدغه بشر امروز و آینده، مسئله غذاست که باید به آن توجه بیشتری شود.

برومندی با بیان اینکه بخش باغبانی کشور ظرفیت‌های خوبی دارد، گفت: امروزه با مشکلات زیادی در این بخش مواجهیم. بخش باغبانی کشور در همه این سال‌ها مظلوم واقع شده و کمتر به آن توجه می‌شود.همچنین بخش باغبانی چند ردیف اعتباری بیشتر ندارد.

 وی تصریح کرد: سه میلیون هکتار باغ داریم که اغلب سنتی هستند و یک میلیون آن فرسوده است. یعنی علیرغم استفاده از آب، خاک و انرژی این باغات اصلا اقتصادی نیستند. این باغ‌ها نیاز به اصلاح و احیا دارند. برخی سال‌ها ردیف اصلاح و احیا صفر و  برخی سال‌های دیگر حدود ۱۰ میلیارد تومان و در  بیشترین حالت  به ۱۷ میلیارد تومان رسیده است. آیا با این عدد و رقم می‌توان این باغات را اصلاح و احیا کرد؟  آیا با این نگاه می‌توان توفیق بیشتری در این بخش داشت؟

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مهمترین نهاده در باغبانی نهال است، گفت: یکی از مهمترین مشکلات باغبانی نیز مسئله نهال است.

وی با بیان اینکه تنها راه برون رفت از مشکلات کشور خصوصا در بخش کشاورزی تحقیقات است، گفت: ما بهترین متخصصان را در بخش تحقیقات داریم که باید از ظرفیت و پتانسیل آن‌ها بیشتر استفاده کنیم.

برومندی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به باغات مادری اشاره کرد و گفت: ۳۷ باغ مادری در ۳۷ نقطه کشور داریم که در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی و گسترش آن‌ها هستیم. همچنین تصمیم بر این داریم که یارانه فقط به نهال و پیوندی داده شود که  تأیید می‌شوند. اینکه هر کس در هر جا نهال تولید کند و بفروشد مشکلات بسیار زیادی را در بخش باغبانی کشور ایجاد خواهد کرد.

وی در پایان گفت:‌در سیاست‌گذاری‌های دنیا مهمترین مسئله آموزش است. از هنرستان‌های کشاورزی به معنی واقعی کلمه تکنسین بیرون می‌آید که لازم است به این بخش نیز توجه بیشتری شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها