کد خبر: ۶۹۴۹
۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
در فروردین امسال ۱۰ درصد از صادرات غیرنفتی در بخش کشاورزی و صنایع غذایی بوده و میوه و تره‌بار بیشترین صادرات را در این گروه داشته‌اند.
به گزارش جدید پرس:

 بر اساس گزارش عملکرد تجارت خارجی فروردین امسال که از سوی وزارت صمت منتشر شده، کل صادرات غیرنفتی شامل پتروشیمی و میعانات گازی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع غذایی، فرش و صنایع دستی و صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق) در ماه اول امسال معادل بیش از هفت میلیون تن به ارزش حدود ۳.۷ میلیارد دلار بوده است.  

سهم بخش کشاورزی و صنایع غذایی شامل میوه و تره بار؛ خشکبار؛ صنایع تبدیلی؛ شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات؛ محصولات لبنی؛ محصولات حیوانی و صنایع وابسته؛ گل و گیاه دارویی، خوراکی و صنعتی از کل ارزش صادرات غیرنفتی حدود ۱۰ درصد است.

بر این اساس در فروردین امسال صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی بیش از ۸۷۳ هزار تن به ارزش ۳۷۱ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به لحاظ ارزش ۲۲ و به لحاظ وزن ۱۸ درصد کاهش داشته است.

در این میان میوه و تره بار بیشترین میزان، معادل ۴۹.۶ درصد از کل صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی را به خود اختصاص داده و محصولات لبنی با سهم ۱۴.۵ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد.   بر این اساس در فروردین امسال بیش از ۷۱۱ هزار تن میوه و تره بار به ارزش ۱۸۴ میلیون دلار و ۴۴ هزار تن محصولات لبنی به ارزش ۵۴ میلیون دلار از ایران صادر شده است.

خشکبار، صنایع تبدیلی و محصولات حیوانی و صنایع وابسته، سه گروه بعدی با بیشترین صادرات هستند که به ترتیب ۱۲.۴، ۹.۹ و ۵.۶ درصد از کل ارزش صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات این سه گروه به ترتیب ۴۶، ۳۷ و ۲۱ میلیون دلار بوده است.

دو گروه آخر هم که کمترین صادرات را داشتند شامل شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات با ۱۶ میلیون دلار و گروه گل و گیاه دارویی، خوراکی و صنعتی با ۱۴ میلیون دلار صادرات بوده که به ترتیب ۴.۳ و ۳.۸ درصد از کل ارزش صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها