کد خبر: ۶۷۴۴
۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
سید محمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی کشور از رفع ممنوعیت صادرات محصولات مرغداری‌ها بعد از ۶ سال به عراق خبر داده است که این محصولات شامل مرغ، پر مرغ، تخم مرغ، جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه‌دار می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

معاون وزیر جهاد کشاورزی دلیل رفع ممنوعیت را سلامت فضای تولید طیور کشور عنوان کرده،زیرا به مهار موفقیت‌آمیز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور منجر شده است. این سازمان به دنبال آن است که ۵ بیماری مربوط به دام و طیور را به طور کامل با کمک همه دستگاه‌ها ریشه‌کن کند.

پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی از مرغداران

کشورهای همسایه ایران، به غیر از ترکیه و اوکراین، همگی نیازمند واردات گوشت مرغ برای تأمین مصرف داخلی هستند، بنابراین کشور ما می‌تواند سهمی قابل توجه در این بازار به دست آورد. تولیدکنندگان مرغ و طیور پس از اصلاح نرخ ارز ترجیحی در اردیبهشت ماه سال‌ جاری در کشور و با کاهش تقاضا، نگران فروش محصولات تولیدی خود شدند اما دولت با استفاده از راهکارهایی اقدام به حمایت‌ و پشتیبانی از مرغداران کرد تا به تولید برای تنظیم بازار و تأمین امنیت غذایی کشور ادامه دهند. دولت تاکنون با ارائه تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی با بهره‌های ۱۰ درصدی، ۱۲ درصدی و ۱۵ درصدی به تولیدکنندگان و مرغداران پشتیبانی مالی کرده است. در عین حال شرکت پشتیبانی امور دام هم برای جلوگیری از هرگونه زیان فعالان این صنعت، علاوه‌ بر خرید تمامی مرغ مازاد موجود در بازار با قیمت مناسب، جوجه یک روزه مازاد در کشور را نیز خریداری می‌کند. علاوه بر این برای تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه و گله‌های اجداد نهاده‌های مدت دار اختصاص داده می‌شود که آنها می‌توانند تولید خود را به بازار یا به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل دهند.

دولت برای حمایت بیشتر از تولیدکنندگان تعرفه صادرات مرغ و تخم‌مرغ را حذف کرده و عوارض نیم‌درصدی صادرات مرغ توسط گمرک برداشته شده است که همین موضوع می‌تواند به افزایش صادرات مرغ منجر شود و تولید‌کنندگان در صورت تأمین نیاز داخل می‌توانند به کشورهای همسایه صادر کنند.

تولید سالانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن مرغ

رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به آزاد شدن صادرات مرغ به عراق بیان کرد: صادرات مرغ تا پایان سال ۹۷ به عراق انجام می‌گرفت اما چون در آن زمان ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی تعلق گرفت، دولت صادرات مرغ را دیگر در اولویت خود قرار نداد تا یارانه تخصیصی به مرغ در داخل مورد استفاده قرار بگیرد. وی اضافه کرد: با اصلاح هدفمندی یارانه‌ها و تخصیص ارز ترجیحی که از اردیبهشت ماه امسال انجام گرفت و کاهش تقاضای خرید مرغ و جلوگیری از متضرر شدن تولیدکنندگان، صادرات مرغ از سوی ایران آزاد شد اما همچنان ممنوعیت واردات از سوی دولت عراق لغو نشده بود. مبصری با اشاره به دلایل ممنوعیت واردات مرغ از ایران به عراق گفت: سازمان جهانی بهداشت دام OIE باید سلامتی دام و طیور را برای صادرات و واردات تعیین کند و در حال حاضر هم این اتفاق افتاده و سلامتی مرغ و تخم مرغ‌های صادراتی ایران تأیید شده است. از سوی دیگر حفظ پروتکل‌های مشترک بهداشتی میان کشورها یکی از موضوعات مهم در صادرات و واردات میان کشورهاست. بر این اساس سازمان‌های استاندارد در هر دو کشور پروتکل‌های مشترکی را تعیین می‌کنند تا طبق آن موارد صادرات و واردات انجام بگیرد. وی تصریح کرد: تا پیش از این استانداردهای مشترکی وجود نداشت و به همین علت طرف عراقی از واردات مرغ خودداری می‌کرد اما حالا این مانع برداشته شده است. از سوی دیگر موانع تجاری هم باعث کاهش صادرات میان دو کشور می‌شد که حالا برداشته شده است. مبصری با اشاره به تولید سالانه مرغ در کشور گفت: مرغ سالانه در کشور  حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید می‌شود و مصرف سرانه مرغ به ازای هر نفر قبل از اصلاح تخصیص یارانه‌ها  حدود ۳۰ کیلوگرم بود ولی اکنون مصرف کاهش پیدا کرده و به عقیده شخصی من به حدود ۲۱ تا ۲۲ کیلوگرم برای هر نفر رسیده است. دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ اضافه کرد: با توجه به کاهش حدود ۷ تا ۸ کیلوگرمی مصرف مرغ در قیاس با ۸۰ میلیون نفر، به طور تقریبی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن مازاد تولید مرغ در کشور ایجاد می‌شود که می‌تواند صادر شود.

مبصری با اشاره به پتانسیل بالای کشورهای همسایه برای صادرات مرغ و تخم مرغ گفت: کشورهای عراق، افغانستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بازار خوبی برای صادرات مرغ از ایران هستند که چنانکه پروتکل‌های بهداشتی مشترک و روابط تجاری مناسبی با آنها برقرار شود، مزایای خوبی از صادرات برای کشور خواهند داشت. وی در پایان با اشاره به موارد استفاده از پر مرغ گفت: پودر پر به شرط فرآوری و هیدرولیز شدن، یکی از منابع پروتئین در دنیا محسوب می‌شود و در غذای طیور و آبزیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صادرات ۵۰ تن تخم مرغ از امروز

حمیدرضا کاشانی رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن درباره روند صادرات تخم مرغ از کشور به «ایران» گفت: ما روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن تخم مرغ مازاد در کشور داریم که این میزان در یک ماه به ۶ تا ۹ هزار تن می‌رسد و این حجم مازاد امکان صادرات تخم مرغ را از کشور فراهم می‌کند. وی یادآور شد: صادرات تخم مرغ به طور رسمی از کشور تا قبل از سال ۹۸ انجام می‌گرفت اما با تخصیص سیاست ارز ترجیحی، صادرات رسمی تخم مرغ قطع شد و حالا مجدداً این فرایند آغاز شده است و در همین راستا اولین ماشین با ۵۰ تن تخم مرغ وارد عراق شد. کاشانی با اشاره به صادرات تخم مرغ از ترکیه به عراق بیان کرد: ترکیه به طور چشمگیری مشوق‌های صادراتی تعیین کرده است و متأسفانه ما مجبور هستیم برای رشد رقابت پذیری این فشار را به تولیدکنندگان خود تحمیل کنیم. این شرایط می‌تواند ادامه فعالیت را برای صنف طیور سخت کند. ما وضعیت بحرانی را برای دولت تشریح کرده‌ایم و امیدواریم حمایت‌های دولت را در پی داشته باشد. رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن اظهار کرد: ما برای اینکه توان رقابت با ترکیه را داشته باشیم نیازمند تعیین مشوق‌های صادراتی توسط دولت و ذخیره‌سازی تخم مرغ برای نیمه دوم سال که استفاده از آن بیشتر می‌شود، هستیم تا بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها