کد خبر: ۳۶۹۶
۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان ابتدا از زنجان کلید خورد و تاکنون در قزوین، چهار محال و بختیاری، فارس، تهران و چند استان دیگر اجرایی شده است.
به گزارش جدید پرس:

 اجرای مرحله اول طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان در استان تهران طبق اعلام آقای عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران از از ۳۰ خرداد شروع شده است.

محمد قربانی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی گفت: در تهران حدود ۹ هزار پوز به نانوایی داده شده و پروسه خرید در این فرآیند به این شکل است که خرید نان با کارت بانکی فرد انجام می‌شود و به کد ملی آن شخص متصل است.

به عنوان مثال اگر کسی ۱۰ قرص نان می‌خرد مبلغ آن به اندازه همین مبلغی که اکنون برای نان پرداخت می‌شود، از حساب شخص کسر و مابه التفاوت آن از طریق منابع یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود.

قربانی می گوید:  در ارتباط با هوشمندسازی نان، مجری وزارت اقتصاد است، اما پیش بینی بنده این است که تا پایان تیر طرح مذکور در سراسر کشور انجام شود، برای این کار به ۸۳ هزار دستگاه پوز نیاز داریم که دستگاه‌های خاصی هستند و البته مباحث مربوط به پشتیبانی از این پوزها بسیار مهم است.

به گفته معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد، اجرای طرح  هوشمند سازی آرد در جلوگیری از قاچاق آرد و کاهش ضایعات نان بسیار موثر است. اما مباحث دیگری وجود دارد به طور مثال اگر کارت بانکی مورد پذیرش فقط کارت سرپرست خانوار باشد، اما شخص دیگری از آن خانواده بخواهد با کارت خود خرید نان را انجام دهد، چه اتفاقی می‌افتد که مباحثی مانند این موضوع در حال بررسی است.

بنابر آمار بنیاد ملی گندمکاران سالانه ۱۰ تا ۱۰.۵ میلیون تن گندم مورد نیاز کشور است که به سبب ارزان بودن قیمت گندم با نرخ جهانی حدود ۳۰ درصد این گندم از شبکه مصرف نان خارج می شد که با مردمی سازی یارانه و طرح هوشمندسازی نان، معاون وزیر اقتصاد پیش بینی کرده است که میزان مصرف به ۵ تا ۶ میلیون تن برسد که با این وجود ۱.۵ میلیارد دلار صرفه جویی می شود.

در کنار هوشمندسازی آرد، کیلویی فروشی نان هم در ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات تاثیر بسزایی دارد که بنابر گفته امراللهی مدیر کل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد طرح کیلویی فروشی نان در جلسه شورای آرد و نان در حال بررسی است.

امراللهی می گوید: دولت با اجرای طرح توزیع کیلویی بدنبال آن است که مردم نان را با قیمت مناسب دریافت کنند چرا که اجرای این طرح جلوی کم فروشی و گران فروشی را می گیرد و هیچ گونه افزایش قیمتی برای مردم در بر ندارد.

۹ هزار واحد نانوایی به کارتخوان مجهز می شوند

آقای عباس ارشدی مدیر کل دفتر غله و خدمات بازرگانی تهران گفت: بنابر تصمیم اخیر مجلس و هیئت دولت مبنی بر مردمی سازی یارانه ها، کالاهای اساسی مشمول یارانه شد که نان هم مستثنی از این‌قضیه نیست به طوریکه  به محض نصب کارتخوان واحدهای خبازی، ۱۵ درصد بر قیمت نان افزوده می شود که از طرف دولت به نانوا داده خواهد شد و این طرح هیچ گونه هزینه ای برای مردم ندارد.

به گفته او،نصب کارتخوان های هوشمند راهی برای جلوگیری از قاچاق آرد است. سهمیه آرد واحدهای خبازی بر مبنای تراکنش یا میزان فروش نان تخصیص داده می شود و این طرح برای واحدهای خبازی این مزیت را دارد که واحدها ساعات بیشتری را به پخت نان اختصاص دهند.

ارشدی می گوید: حدود ۹ هزار واحد خبازی که آرد مصرفی آنها نوع ۱ و ۲ است به کارتخوان مجهز می شوند، اما در وهله نخست نصب کارتخوان در ۶ هزار و ۸۰۰ واحد نانوایی نوع یک در حال انجام است که بنابر آخرین آمار بانک سپه به عنوان مامور اجرای پروژه ۳۰۰ دستگاه در سطح شهر توزیع کردند که امیدواریم این اتفاق هر چه زودتر در تهران رقم بخورد.

مدیرکل دفتر غله و خدمات بازرگانی تهران گفت: با نصب کارتخوان در واحدهای نانوایی محدودیتی در خرید نان یا تغییر قیمتی از طریق سامانه وجود ندارد و همواره خرید با هر یک از کارت های بانکی افراد امکان پذیر است، چنانچه فردی بخواهد نان را نقدی حساب کند، همانند فردی که کارت سوخت ندارد و از کارت جایگاه استفاده می کند، این امکان وجود دارد.

خرید نان از طریق این فرآیند بسیار ساده است و افراد از این طریق نوع نان، کنجدی یا ساده، نایلکس و ... را انتخاب می کنند و قیمت نان برای افراد همانند نرخ فعلی خواهد بود.

نصب کارتخوان های هوشمند و کیلویی فروشی راهی برای ارتقای کیفیت نان

آقای عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: علی رغم اهمیت کیفیت نان در کاهش دور ریز، اما در حلقه تولید گندم تا رسیدن نان بر سر سفره مردم هیچ گونه نظارتی در ارتباط با کیفیت پخت نان انجام نمی شود که همین امر بخش اعظمی از ضایعات را به خود اختصاص داده است.

به گفته او، کیلویی فروشی اقدام مثبتی در راستای جلوگیری از کم فروشی است که این موضوع لحاظ اقتصادی می تواند به نفع مردم باشد.

هاشمی می گوید: نصب کارتخوان های هوشمند بر واحدهای خبازی به نفع دولت، مردم و نانوایان خواهد بود، ضمن آنکه یکی از مزیت ها این است که آرد مورد نیاز نان مردم در همان شبکه مصرف می شود و دیگر صرف خوراک دام و طیور یا قاچاق نمی شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: بر کیفیت نان فاکتورهای مختلفی همچون نیروی انسانی، نوع گندم، شیوه پخت و ماشین آلات اثر گذار است، از این رو نمی توان گفت که کیلویی فروشی یا نصب کارتخوان های هوشمند به تنهایی بر ارتقای کیفیت اثر گذار است.

به گفته او با اجرای نصب کارتخوان های هوشمند در واحدهای خبازی، افراد نان را با قیمت ثابت از نانوایی ها خریداری می کنند و این گونه نیست که سوء استفاده در قیمت همانند قبل به بهانه های مختلف رخ دهد.

هوشمندسازی یارانه آرد امری مهم در صرفه جویی ۲ میلیون تن گندم

آقای علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با اجرای طرح کیلویی فروشی نان به سبب رعایت وزن چانه، کیفیت نان افزایش و ضایعات به حداقل می رسد.

به گفته او، اگر جلوی ضایعات نان از فرآیند تولید گندم تا رسیدن محصول نهایی سر سفره مردم از جمله برداشت با کمباین و کامیون حمل آرد و پخت نان بگیریم، برآورد می شود که سالانه ۲ میلیون تن در مصرف گندم صرفه جویی شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با مردمی سازی یارانه ها، یارانه نان مستقیم به نانوا داده می شود که با این وجود نصب کارتخوان های هوشمند یا کیلویی فروشی نان تغییری در قیمت یا محدودیت خرید ایجاد نخواهد کرد.

 

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها