کد خبر: ۳۱۴۸
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
آخرین وضعیت بازار کالاهای اساسی؛
به گزارش فعالان بازار، قیمت مرغ در بازار در مدار افزایش قرار گرفته است، اما در گوشت قرمز تغییرات قیمت به نسبت کمتر است و حتی در برخی موارد کاهشی نیز بوده است.
به گزارش جدید پرس:

در پی اصلاح سیاست یارانه در کشور توسط دولت سیزدهم، افزایش قیمت در کالاهای اساسی  قابل پیش بینی بود. دولت برای مهار بخشی از این افزایش قیمت، برای برخی از کالاهای اساسی از جمله مرغ قیمت مصوب حداکثری تعیین کرد.

 

مانند گذشته، بازار از نرخ‌های مصوب تبعیت نکرد و از زمان اعلام این نرخ‌ها تا به امروز مسیر خود را رفته است. اما، آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز و مرغ با گذشت بیش از یک‌ماه و در روزهای پایانی فصل بهار چگونه است؟

بازار مرغ در مدار افزایش قیمت

مهدی یوسف خانی، رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین از قرار گرفتن مرغ در مدار افزایش قیمت خبر داد و گفت: از امروز شاهد افزایش قیمت مرغ تا ۸ هزار تومان در هر کیلوگرم نسب به هفته گذشته هستیم.

 

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد این افزایش قیمت در پی تامین نهاده‌های خوارک دام با ارز نیمایی توسط مرغداران باشد.

 
 

به گفته یوسف خانی؛ در حال حاضر قیمت عمده هر کیلوگرم  مرغ ۴۸ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم آن در خرده فروشی‌های سطح شهر به طور متوسط ۵۴ هزار تومان است.

وی یادآور شد: قیمت امروز مرغ در بازار همچنان در هر کیلوگرم ۵ هزار و ۸۰۰ تومان کمتر از نرخ مصوب دولت یعنی، ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است.

یوسف خانی تصریح کرد: ابتدای اعلام نرخ مصوب جدید، چند روزی شاهد رسیدن قیمت مرغ به ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و در برخی مناطق بیش از این نرخ بودیم، اما به مرور قیمت‌ها کاهش یافت، اما اکنون بار دیگر قیمت مرغ در مدار افزایش قرار گرفته است.

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی شرایط تامین و عرضه مرغ در بازار را مناسب ارزیابی کرد و تاکید کرد هیچ کمبودی در بازار این کالا نیست.

 بازار گوشت گوسفندی در رکود

علی اصغر ملکی، رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، با بیان اینکه بر بازار گوشت گوسفندی رکود حاکم است، اظهار کرد: دلیل این رکود کاهش توان خرید مردم با افزایش قیمت قابل توجه در کالاهای اساسی است.

وی قیمت عمده امروز هر کیلوگرم گوشت گوسفندی برای مغازه‌دار را ۱۵۰ تا ۱۵۵ هزار تومان اعلام کرد. ملکی تصریح کرد: مغازدار معمولا گوشت گوسفندی را با ۱۰ درصد سود به دست مصرف‌کننده می‌دهد.

وی معتقد است؛ قیمت گوشت گوسفندی نسبت به سایر اقلام کالاهای اساسی، ارزان است و گرانی در بازار این کالا وجود ندارد.

رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی، وضعیت تامین و عرضه گوشت گوسفندی را مناسب و حتی بیش از کشش بازار دانست.

کاهش قیمت در بازار گوشت گوساله 

همچنین مهدی میرزا امین عضو هیات رییسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی، از کاهش قیمت گوشت گوساله در روز ابتدای هفته جاری خبر داده و گفته است: کاهش ۱۰ هزار تومانی نرخ گوشت گوساله در بازار اتفاق افتاده است که دلیل اصلی آن افت فروش است.

وی قیمت هر کیلوگرم گوشت مخلوط  گوساله را ۱۹۵ هزار تومان، مغز ران گوساله را ۲۱۵ هزار تومان، مخلوط گوشت گوساله (قلوه گاو و سردست گوساله) را ۱۹۵ هزار تومان و چرخ کرده یک دست قلوه گاو را ۱۷۵ هزار تومان اعلام کرد.

قیمت گوشت و مرغ تنظیم بازاری 

در سامانه بازرگام (سامانه توزیع اقلام تنظیم بازاری) که در طرح هوشمندسازی توزیع و تنظیم بازار کالای اساسی توسط وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده است، هر کیلو گوشت گوسفند منجمد ۱۰۵.۰۰۰ تومان، هر کیلو گوشت گوساله منجمد ۹۹.۸۰۰ تومان و هر کیلو مرغ منجمد ۴۸.۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها