کد خبر: ۲۷۱۲
۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی دلایل عقب ماندگی برنامه های خود اتکایی دانه های روغنی در کشور را تشریح کرد.
به گزارش جدید پرس:

محمد قربانی در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر دلایل عقب ماندگی برنامه های خود اتکایی دانه های روغنی در کشور را اعلام کرد.

معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سطح زیر کشت محصول روغنی سویا از 126 هزار هکتار به 26 هزار هکتار کاهش یافته است، افزود: سیاست ها در گذشته طوری بوده که  واردات کالاهای اساسی را تقویت می کرد.

وی ادامه داد: تنها در سال گذشته واردات دانه های روغنی در کشور 600 تا 700 هزار تن افزایش یافت.

قربانی گفت: نبود پشتیبانی از ترویج بخش کشاورزی از دیگر دلایل عقب ماندگی تولید دانه ها روغنی در کشور بود، همچنین قیمت محصولات کشاورزی هیچ تناسبی نداشت و کشاورزان را به سمت تولید محصولات مهم و اساسی مانند روغن سوق نمی داد.

معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: سیاست های دولت جذاب و تشویق کننده برای کشاورزان نبود و آنها ترجیح می دادند به جای تولید محصولاتی مانند روغن، محصولات جالیزی بکارند.

به گفته این مسئول وزارت جهاد کشاورزی امسال قرار است برای کشت محصول روغنی سویا به ازای هر هکتار سه میلیون تومان وبرای عملکرد بالا تا 3 میلیون تومان دیگر و در مجموع 6 میلیون تومان بپردازد.

وی عدم توجه به کشاورزی قراردادی و الگوی کشت و نیز تغییرات اقلیم را از دیگر موانع افزایش ضریب خوداتکایی روغن در سالهای گذشته عنوان کرد.

قربانی به برنامه های افزایش تولید روغن در کشور اشاره کرد و گفت: قرار است تا سال 1403 کشور 50 درصد روغن موردنیاز خود را در داخل تامین کند.

به گزارش فارس در حال حاضر 90 درصد روغن مورد نیاز کشور از واردات تامین می شود. علاوه بر آن حدود 70 درصد نهاده دامی را هم وارد می کند که بر اساس آمار گمرک سال گذشته 31.4 میلیون تن نهاده به ارزش 17.9 میلیارد دلار وارد کشور شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها