کد خبر: ۲۳۷۶
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
به بهانه افزایش قیمت نهاده‌های دامی پس از اصلاح ارز ترجیحی، این روزها تصاویر و کلیپ‌های زننده‌ای از معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه و آزار و اذیت آنها با شیلنگ در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

زمان و مکان این کلیپ مشخص نیست، به طوری که اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور معتقد است این کلیپ مربوط به گذشته است، با این حال پخش این فیلم قطعاً با هدف التهاب در بازار و مرتبط کردن آن با اصلاح ارز ترجیحی تخصیص یافته به نهاده‌های دام و طیور است.

این در حالی است که طبق اذعان اتحادیه سراسری مرغداران و کارشناسان دامپزشکی مرغ‌های این واحد، دچار بیماری بوده و باید طبق پروتکل‌های مرسوم معدوم می‌شده است. در سال‌های گذشته مبتلا شدن گله‌های مرغداری‌ها به بیماری‌های مختلف، امری طبیعی بوده، در چنین شرایطی طبق پروتکل‌های بهداشتی مرغ‌ها جمع‌آوری و معدوم می‌شوند و هیچ‌گاه فیلم آن ضبط و پخش نشده است.

به همین دلیل بیشتر بهره‌برداران، واحدهای تولیدی و اتحادیه سراسری مرغداران به‌شدت این گونه اقدامات را محکوم کرده و خواستار برخورد مراجع قضایی با عاملان و منتشرکنندگان کلیپ‌های مربوطه شدند.

مرغ‌ها به بیماری نیوکاسل مبتلا بودند

محمد دارابی، یکی از دامپزشکان فعال در صنعت دام و طیور نیز با تأکید بر ضروری بودن معدوم‌سازی حیوانات بیمار به منظور از بین بردن کانون‌های بیماری، تصریح کرد: در این ویدیو، شرایط غیرعادی مرغ‌ها و لاشه‌های پراکنده شده آنها در سالن به وضوح نشان می‌دهد که مرغ‌ها بیمارند و بیماری آنها در مراحل پیشرفته و غیرقابل برگشتی قرار دارد. 

وی با بیان اینکه از روی فیلم و مشاهده تصاویر نمی‌توان به‌طور دقیق درباره نوع بیماری اظهارنظر کرد، افزود: علائمی مانند بی‌حالی، عدم تعادل، تشنج، اسپاسم عضلات، فلج شدن بال‌ها یا پا‌ها و بی‌حرکت شدن و افتادن حیوان که در تصاویر مشهود است، از جمله علائم بالینی بیماری موسوم به نیوکاسل است که یک بیماری ویروسی و به‌شدت مسری است.

دارابی تصریح کرد: از بین بردن کانون بیماری و معدوم‌سازی مرغ‌های آلوده کاری است که باید بسرعت و بر اساس ضوابط بهداشتی مربوطه انجام گیرد تا از سرایت آن به سایر سالن‌ها و مرغداری‌های دیگر جلوگیری شود.

وی با اشاره به تصاویر ویدیو مذکور اظهار داشت: شرایط سالن این مرغداری نیز به هیچ وجه مناسب نیست و مشخص است که بسیاری از دستورالعمل‌های این حرفه در این واحد رعایت نشده و طبیعی است که در چنین وضعیتی و با این نوع بینش و مدیریت معیوب که گوشه‌هایی از نتایج آن در تصاویر مشهود است، مرغ‌ها بیمار می‌شوند.

دستگاه قضایی برخورد کند

اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در اطلاعیه‌ای در این باره اعلام کرد: انتشار کلیپ دردآور معدوم‌سازی مرغ در یکی از واحدهای مرغداری به شکلی شنیع و ناراحت‌کننده و با مقاصدی خاص موجب درد و رنج جامعه زحمتکش مرغداران کشور و احساسات پاک مردم و مرغداران شده است.

اتحادیه مرغداران اعلام کرده است: بر اساس تصاویر کلیپ و علائم بالینی مرغ‌های موجود در سالن، به علت بیماری و بر اساس ضوابط بهداشتی دستور معدوم‌سازی این مرغ‌ها تحت عنوان حذف کانون بیماری به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی صادر شده که باید این اقدام تحت پروتکل‌های خاص صورت بگیرد. اما در حرکتی مذموم و ناپسند و با اهداف غیرصنفی نسبت به معدوم‌سازی مرغ‌های بیمار به شکلی دردآور اقدام گردیده است.

این اتحادیه تأکید کرده است: اکنون که اصلاح نظام یارانه‌ای در کشور اجرا شده و جامعه نیاز به آرامش دارد یا از کلیپی قدیمی بهره‌برداری ضد تولید می‌شود و یا عامداً این اقدام با اهدافی خاص طراحی و اجرا گردیده و کلیپ آن در فضای مجازی منتشر و موجب جریحه‌دار شدن احساسات مردم شده است به همین دلیل جامعه مرغداران کشور ضمن تقبیح این اقدام و تلاش برای شناسایی عاملان این اقدام شرورانه از مقامات قضایی تقاضا دارد با عاملان اصلی و پشت پرده آن برخورد قاطع نماید.

تولید ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه در خردادماه

طی ماه‌های اخیر روند جوجه‌ریزی به‌شدت افزایش یافته به طوری که مرغداران هر ماه ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی می‌کنند که با توجه به آزاد بودن صادرات مرغ و جوجه یک‌روزه و خرید مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام به نظر می‌رسد مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

در همین خصوص محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه می‌گوید: طبق برنامه ستاد تنظیم بازار در شرایط عادی ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه تولید می‌شود که برای خرداد، برآوردها حاکی از آن است که تولید به ۱۳۰ میلیون قطعه برسد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفت: پشتیبانی امور دام باید مازاد تولید مرغداران را خریداری کند تا اطمینان خاطر برای پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایجاد شود و اقدام به جوجه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها