کد خبر: ۱۵۱۴۳
۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
روز گذشته قیمت مرغ در مغازه‌های سطح شهر بار دیگر از کیلویی ۶۰هزار تومان بالاتر رفت و به نرخ مصوب نزدیک شد.
به گزارش جدید پرس:

قیمت مرغ در بازار تهران با افزایش تقاضا برای خرید، دوباره افزایشی شد. روز گذشته قیمت مرغ در مغازه‌های سطح شهر بار دیگر از کیلویی ۶۰هزار تومان بالاتر رفت و به نرخ مصوب نزدیک شد.

روند کاهش قیمت مرغ از آبان‌ماه آغاز شد و در ۴هفته اخیر به اوج خود رسید تا جایی که هر کیلو مرغ گرم در مغازه‌های سطح شهر با ۸هزار تومان فاصله از نرخ مصوب به‌طور میانگین ۵۵هزار تومان فروخته شد و در نرخنامه میادین میوه وتره‌بار قیمت هر کیلو مرغ به ۴۹هزار تومان رسید. تولیدکنندگان به‌دنبال افزایش زیان خود از مردم خواستند با توجه به کاهش شدید قیمت، مرغ مورد نیاز خود را خریداری و ذخیره کنند تا مازاد تولید کاهش یابد.

افزایش ۳۰درصدی مصرف گوشت مرغ

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور روز گذشته از افزایش میزان خرید مرغ خبر داد و گفت: بعد از درخواست از مردم برای خرید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی مرغ، در چند روز گذشته میزان مصرف کشور حدود ۳۰درصد افزایش داشته است.

حبیب‌الله اسدالله‌نژاد با اشاره به کاهش زیان مرغداران به‌دنبال این خرید حمایتی از سوی مردم، افزود: افزایش مصرف موجب تغییر و افزایش قیمت مرغ شده اما قیمت هنوز از نرخ مصوب حدود ۷هزار تومان فاصله دارد.

به‌گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور روزانه حدود ۱۵۰۰تن مرغ مازاد در بازار کشور عرضه می‌شود که این حجم تولید مازاد موجب افزایش زیان تولیدکنندگان شده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی هم از برنامه‌ریزی برای تولید و عرضه هفتگی حدود ۷هزار تن گوشت مرغ خبر داد و گفت که با توجه به رصد بازار میزان تقاضا به روال عادی بازگشته است.

حسین دماوندی‌نژاد افزود: در چند روز اخیر میزان تقاضا تا حدودی کاهش داشت که با اقدام رسانه ملی و درخواست اتحادیه سراسری مرغ گوشتی از مردم برای حمایت از تولید، روند تولید به ثبات رسید.

خرید ۷هزار تن گوشت مرغ

به‌گفته معاون وزیر جهادکشاورزی، روزانه حدود ۷هزار تن گوشت مرغ در ۳۲استان عرضه می‌شود که در ۳روز گذشته همه این ۷هزار تن جذب بازار شده است و شرایط به‌گونه‌ای بوده که ذخیره‌سازی‌ به‌طور محدود برای برخی استان‌ها انجام شده است.

دماوندی‌نژاد از احتمال نیاز به ذخیره‌سازی مرغ گفت و افزود: در روزهای قبل روزانه حدود ۵۰۰ تا هزار تن مازاد مرغ وجود داشت که با افزایش تقاضا بازار تعدیل شد. اگر تقاضا به همین منوال ادامه پیدا کند، عرضه و تقاضا از یک منطق برخوردار خواهد شد، اما اگر میزان تقاضا دوباره کاسته شود باید مرغ را ذخیره‌سازی کنیم.

افزایش ۳۵درصدی عرضه مرغ در میدان بهمن

افزایش تقاضا، عرضه مرغ در میدان مرکزی تره‌بار تهران را نیز افزایش داد. براساس اعلام مدیر تحقیقات سازمان میادین میوه‌وتره‌بار تهران، طی ۲روز گذشته میزان عرضه مرغ گرم در میدان بهمن تهران حدود ۳۵درصد افزایش یافت.

به‌گفته فرزاد بلندی، میزان عرضه گوشت مرغ در میدان بهمن تهران روزانه ۴۵۰تن است، اما تا ساعت ۸صبح روز شنبه حدود ۶۰۰تن گوشت مرغ وارد میدان شده که ۳۵درصد نسبت به روزهای عادی افزایش داشت.

براساس گزارش‌های رسیده، قیمت عمده مرغ در این میدان روز گذشته ۵۳هزار تومان و قیمت خرده‌فروشی هم ۵۸هزار تومان برای هر کیلوگرم بود که حدود ۱۱درصد کمتر از نرخ مصوب دولت یعنی ۶۳هزار تومان است.

روند کاهشی قیمت مرغ از سوی فعالان و کارشناسان این حوزه ناشی از افزایش تولید و کاهش تقاضا ارزیابی می‌شود.

به‌گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر به دستور دولت و برای تامین کالای کارت‌ پروتئین افزایش یافت و از حدود ۱۰۰میلیون به ۱۲۰میلیون جوجه رسید که این موضوع با توجه به نبود تقاضا و ماندن مرغ روی دست فروشندگان، خسارت زیادی را به تولیدکنندگان تحمیل کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در گفت‌وگو با همشهری از افت ۴۰درصدی تقاضا برای مرغ خبر داد و دلیل این حجم از کاهش تقاضا را کاهش توان خرید مردم و افزایش حداقل ۲۵هزار تومانی قیمت هر کیلو مرغ در یک سال گذشته دانست.

قیمت مرغ در مهر ماه به‌دنبال کاهش تولید تا کیلویی ۷۰هزار تومان نیز رفته بود اما بعد از آن روند کاهشی به‌خود گرفت. تولیدکنندگان با کاهش تولید درصدد ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا هستند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها