کد خبر: ۱۳۹۰
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
با اجرای توافق ایران و کشور‌های امریکای لاتین برای تهاتر نفت با کالا‌های اساسی، بخشی از نیاز ایران به محصولات کشاورزی از این کشور‌ها تامین خواهد شد.
تعداد بازدید : 0
به گزارش جدید پرس:

در فاصله کمتر از یک ماه پس از ارائه برنامه مدون وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با تبعات منفی کمبود مواد غذایی در بازار‌های جهانی، وزیر نفت از توافق با برخی از کشور‌های آمریکای لاتین برای تامین محصولات کشاورزی خبر داد.

در برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای حراست از امنیت غذایی کشور در مواجهه با پیامد‌های بحران اوکراین و کمبود مواد غذایی در بازار‌های جهانی که سیدجواد ساداتی نژاد حدود دو هفته قبل در برنامه صف اول شبکه خبر ارائه کرد، افزایش تنوع مبادی واردات غله و دانه‌های روغنی به غیر از دریای سیاه به عنوان یکی از محور‌های اصلی راهکار‌های دولت به منظور حراست از امنیت غذایی کشور  مطرح شده بود.

روز گذشته، جواد اوجی، وزیر نفت در تشریح اقدامات و نتایج سفر ۱۰ روزه اخیرش به کشور‌های آمریکای لاتین، از امضای 

 «اسناد مهمی» در زمینه تهاتر نفت و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی با کالا‌های اساسی و کشاورزی خبر داد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های خوب کشاورزی که در این کشور‌ها وجود دارد، این منطقه می‌تواند بخش بزرگی از نیاز‌های کشورمان به محصولات کشاورزی را تامین کند.

کشور‌های امریکای لاتین، از جمله ونزوئلا و بولیوی، حوضه رود بزرگ آمازون محسوب می‌شوند و به دلیل بارش فراوان باران و آب هوای استوایی، قابلیت بالقوه کم نظیری در عرصه کشاورزی دارند.

سازمان تحقیقات و نوآوری کشاورزی برزیل (امبراپا) که با رویکرد دانش بنیان، وظیفه تامین امنیت غذایی برزیل را بر عهده دارد، یکی از بزرگترین و موفقترین شرکت‌های تحقیقاتی کشاورزی در جهان به شمار می‌رود.

این سازمان برزیلی نیز، حدود سه هفته پیش با اعزام نمایندگان خود به کشورمان، با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران (تات) چندین تفاهم نامه همکاری امضا کرد.

بحران اوکراین و کاهش شدید مواد غذایی در بازار‌های جهانی بسیاری از کشور‌ها را در تامین کالا‌های مورد نیاز خود با مشکل مواجه کرده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها