کد خبر: ۱۳۰۱۸
۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
رئیس اتحادیه مرکزی دامداران از زیان ۳۰۰۰ تومانی در تولید شیر کیلویی خبر داد و نسبت به افزایش قیمت لبنیات در پی کاهش عرضه شیر هشدار داد. اما مدیرعامل تعاونی دامداران موضوع زیان در تولید شیر را رد می‌کند.
به گزارش جدید پرس:

«زیان 3000 تومانی در تولید هر کیلو شیر»؛ این موضوع را فرهاد اکبری، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران، گفته است. او دلیل افزایش هزینه تولید شیر را به بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی مرتبط دانست.

وی عنوان کرد: بر اساس آخرین قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار، هر کیلوگرم شیر خام 2.3 درصد چربی و سه درصد پروتئین درب دامداری باید ۱۲ هزار تومان از دامداران خریداری کنند. اما همواره قیمت خرید شیر خام از دامداران کمتر این بوده است.

این فعال صنفی با بیان اینکه کارخانه‌های لبنی بهای شیر خام را به دامداران با چک‌های دو تا سه ماهه می‌دهند گفت: حتی بسیاری از کارخانه‌ها حاضر به پرداخت بهای شیر به قیمت مصوب هم نیستند.

اکبری با تأکید بر اینکه حتی اگر شیر با قیمت مصوب از دامداران خریداری شود به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها، تولید شیر با زیان انجام می‌شود، افزود: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید، در حال حاضر تولید هر کیلوگرم شیر خام ۱۵ هزار تومان برای دامداران تمام می‌شود.

وی زیان 3000 تومانی در تولید هر کیلوگرم شیر را برای دامداران، تهدیدی جدی برای آینده تولید شیر و لبنیات کشور دانست و اذعان داشت که  در صورت ادامه زیان دامداران اثر آن تا چند ماه آینده با کاهش تولید و عرضه شیر خام و افزایش جهشی قیمت محصولات لبنی در بازار قابل‌مشاهده خواهد بود.

در حالی چنین موضوعاتی مطرح می‌شود که پیگیری‌ها نشان می‌دهد اوضاع چندان هم بد نیست.

تکذیب زیان در تولید شیر

ناصر استاد احمدی، مدیرعامل تعاونی گاوداران مهاد و کارشناس رسمی دادگستری، ضمن رد زیان 3000 تومانی در تولید هر کیلو شیر به تجارت‌نیوز گفت: این موضوع شامل تمام دامداری‌ها نمی‌شود. اغلب دامداری‌هایی که خرد وکوچک هستند و تولید شیر بالا و باکیفیتی ندارند متحمل این زیان می‌شوند.

وی افزایش نرخ خوراک دام را در افزایش زیان تولید شیر مؤثر دانست و افزود: به طورکلی نمی‌توان زیان 3000 تومانی در تولید شیر را به تمام دامداری‌ها تعمیم دهیم. اگر این موضوع را از شرکت‌های بزرگ لبنی که داخل بورس هستند پیگیری کنید، موضوع زیان تولید را رد می‌کنند.

بازار عراق از دست رفت

احمدی با بیان اینکه سال گذشته صادرات لبنیات در مقایسه با سال جاری بسیار بیشتر بود، عنوان کرد: عراق یکی از مقاصد صادراتی بسیار مهم و فعال محصولات لبنی ایران بود. اما متأسفانه در سال جاری صادرات به این کشور به‌ویژه صادرات شیرخشک بسیار کاهش پیدا کرد.

این فعال صنفی توضیح داد: در سال گذشته شیرخشک حدودا کیلویی 60 هزار تومان فروخته می‌شد که این قیمت در سال جاری به کیلویی 110 هزار تومان رسید. از این رو صادرات شیرخشک دیگر برای شرکت‌های لبنی مقرون‌به‌صرفه نیست؛ چراکه کشوری مانند عراق می‌تواند این محصولات را با قیمتی پایین‌تر وارد کند.

احمدی خاطرنشان کرد: البته مشکلات دامداری‌ها در شهرستان‌ها به دلیل سختی در تأمین علوفه و نبود نقدینگی بیشتر است. قیمت علوفه از 2000 تومان به کیلویی 11 هزار تومان رسیده است.

او گفته رئیس هئیت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران مبنی بر اینکه حتی کارخانه‌های تولید لبنی حاضر نیستند شیر را با قیمت مصوب خرید کنند را تائید نکرد.

کاهش تولید شیر چشمگیر نبود

احمدی به کاهش تولید شیر بعد از حذف ارز ترجیحی اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود تولید شیر بسیار کاهش‌ یافته را تائید نمی‌کنم. اما در هر صورت کاهش قدرت خرید مردم برای تهیه لبنیات به وضوح روشن است.

به نظر می‌رسد تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت شیر هستند، از این رو دولت را تهدید می‌کنند با ادامه این شرایط تولید خود را کاهش خواهند داد که در راستای آن باید منتظر افزایش قیمت محصولات لبنی باشیم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها