کد خبر: ۱۲۱۹۰
۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
در حالی که گفته می شود میوه های رنگ آوری شده امسال بسیار کم در بازار توزیع شده است، برخی کارشناسان می گویند: این اقدام تخلف است و اصولا توسط واسطه ها و با هدف فروش میوه به قیمتهای بالاتر صورت می گیرد.
به گزارش جدید پرس:

میوه و سبزیجات اصولا در فصول خاصی در وضعیت خوبی به سر می برد که عمدتا به دلیل فراوانی ها است. با این وجود مصرف کننده ها نسبت به قیمتها در این بخش نیز اعتراضاتی دارند و به عنوان مثال می گویند در برخی موارد قیمت میوه های نوبرانه ای که در کشور تولید می شود با میوه های وارداتی که با ارز وارد می شود برابری می کند. با این وجود تولید کننده ها نیز نسبت به بالا بودن هزینه های تولید گلایه دارند و معتقدند دولت باید از طریق وارد کردن تکنولوژی های نوین، فراهم ساختن نهاده های تولید با قیمت مناسب و دیگر اقداماتی اینچنینی هزینه های تولید را برای تولید کننده کاهش دهد و در عوض محصولاتی با قیمت مناسب تر در اختیار خریداران و مصرف کنندگان قرار بگیرد.

نوسانات ارز گرانی ۱۵ تا ۱۷ درصدی قیمت موز را رقم زد

اسدالله کارگر گلشن آبادی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در خصوص وضعیت فعلی بازار گفت: به طور کلی در این فصل انواع میوه ها موجود است و نرخ ها نیز مناسب است. درواقع می توان گفت اگرچه از دیدگاه مردم میوه ها گران هستند اما به نظر بنده با توجه به شرایط تورمی از نظر قیمتی، انواع میوه ها در شرایط خوبی قرار دارند.

کارگر گلشن آبادی در خصوص شرایط تقاضای بازار نیز اظهار داشت: الان تنوع میوه بسیار بالا است چون هم میوه های پاییزی وارد شده است و اگرچه نوبر هستند اما قیمت ها مناسب است و از سوی دیگر انواع میوه های تابستانی هم در بازار داریم. بنابراین تقاضا برای کالای خاصی بالا نیست اما می توان گفت هنوز هم میوه های تابستانی زیاد خواهان دارد.

وی همچنین در خصوص شرایط سبزیجات و گرانی آن طی ماه گذشته اظهار داشت: علیرغم اینکه یک ماه و نیم پیش در اوج گرمای هوا افزایش قیمت سبزیجات و کاهو را داشتیم اما الان بازار این محصولات عادی شده است و در این قسمت هیچگونه گرانی نداریم.

بر اساس این گزارش، بازار میوه های وارداتی نیز همیشه دستخوش تغییر نوسانات ارزی است و به نوعی می توان گفت میوه های وارداتی محصولات لوکسی هستند که همه مردم توان خرید آن ها را ندارند. با این وجود به گفته رئیس اتحادیه میوه و سبزی تنها ۴قلم از میوه های وارداتی به صورت قانونی وارد می شود و مابقی غیر قانونی است.

کارگر گلشن آبادی می گوید: در کل ۴ نوع میوه وارداتی قانونی که به اصطلاح از طریق قاچاق وارد بازار نمی شود داریم که عبارتند از آناناس، انبه، نارگیل و موز؛ در این ۴ قلم اصلی ترین تقاضا برای میوه موز است و سه میوه دیگر در اقلیت تقاضا هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر موز با افزایش قیمت در بازار مواجه است به طوری که می توان گفت بین ۱۵ تا ۱۷ درصد افزایش قیمت داشته است.

کارگر گلشن ابادی ادامه داد: میوه های وارداتی بر عکس میوه های داخلی با نوسان ارز بالا و پایین می شود و لذا اگرچه قانونا باید این نوسان قیمتها به روز نباشد چون مثلا میوه موز ۲ تا ۳ ماه قبل از توزیع وارد می شود و پس از رنگ اوری وارد بازار می شود، اما شاهد هستیم که قیمت ها را به روز تغییر می دهند.

رنگ آوری میوه ها با هدف فروش محصول به قیمت بالاتر انجام می شود

بر اساس این گزارش، رنگ آوری میوه ها اگرچه اقدامی تخلف است اما به هرحال در مورد برخی میوه ها از جمله پرتقال صورت می گیرد. ریس اتحادیه میوه و سبزی در این خصوص می گوید: رنگ آوری میوه به طور کلی قانونی نیست چون یک کالای غیرفصلی را به صورت فصلی وارد بازار می کنند و خریدار هم وقتی می بیند میوه رنگ دارد تصورش بر این است که شیرین و رسیده است در صورتی که فقط ظاهر آن تغییر کرده و درون آن هنوز نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه رنگ آوری میوه از نظر بهداشتی اصولی نیست گفت: خوشبختانه با توجه به اطلاع رسانی هایی که صورت گرفته این اقدام تقریبا به صفر رسیده است. به خصوص اینکه خریداران به خوبی آگاه شده اند که رنگ میوه زمانی طبیعی است که تولید و عرضه آن به انبوه رسیده باشد و هر محصولی در زمان غیر فصلی رنگ طبیعی ندارد.

کارگر گلشن آبادی همچنین در پاسخ به این سوال که رنگ آوری میوه توسط کشاورزان صورت می گیرد یا افراد دیگری در این امر دخیل هستند، گفت: وقتی تولید کننده تولید می کند بستر این را دارد که رنگ آوری هم انجام دهد. با این وجود رنگ آوری میوه به ندرت توسط کشاورزی ممکن است رخ دهد.

وی ادامه داد: در واقع رنگ آوری میوه ها غالبا از طریق پل ارتباطی بین کشاورز و مصرف کننده یعنی واسطه ها یا دلالان صورت میگیرد. به این معنا که واسطه برای به موقع رساندن میوه به بازار و فروش محصول به قیمت بالاتر است این تخلف را انجام می دهد.

رنگ آوری میوه تخلف است و سازمان میادین نیز آن را ممنوع کرده است

با این وجود به گفته مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران کشور نظارت بر عدم توزیع میوه های رنگ آوری شده تکلیفی قطعی است و حتی سازمان میادین خود فروش مرکبات رنگ آوری شده را ممنوع کرده است. به همین دلیل سال قبل این ممنوعیت کمک بزرگی کرد ضمن اینکه با توجه به اطلاع رسانی های صورت گرفته تا اندازه ای اذهان عمومی روشن شده است و خرید این قبیل میوه ها خودداری می کنند.

شادلو همچنینی به بازار گفت: راهکار دیگر ما برای جلوگیری از وارد شدن میوه های رنگ آوری شده به بازار این است که سعی داریم به کشاورزان بگوییم که چندان نسبت به سرمازدگی و دیگر بلایای طبیعی نگران نباشند و بگذارند میوه به طور طبیعی برسد و به اصطلاح کال چین و رنگ آوری نکنند چون خواه ناخواه باید با عوامل طبیعی کنار بیاییم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها