کد خبر: ۱۱۵۴۲
۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
برداشت پنبه در اراضی زراعی دشت مغان در شمال استان اردبیل با مساعد شدن هوا و شکوفه زدن غنچه‌های این محصول آغاز شده است.
به گزارش جدید پرس:

 کشت پنبه در شهرستان پارس آباد، اصلاندوز و بیله سوار در منطقه مغان استان اردبیل به علت مساعد بودن شرایط اقلیمی و آب کافی از سال‌های دور رواج دارد و در سال‌های اخیر نیز کشت این محصول گسترش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا از کشت پنبه در ۱۸ هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه مغان خبر داد و گفت: امسال سطح زیر کشت پنبه در استان بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.

نادر تقی زاده اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال بیش از ۷۰ هزار تن محصول پنبه از سطح مزارع منطقه مغان برداشت ‌شود.

برداشت پنبه در دشت مغان آغاز شد

وی با اشاره به کشت ارقام مای، لودوز و لیدر پنبه در منطقه مغان، وضعیت مزارع پنبه این استان مطلوب ارزیابی و بیان کرد: با تولید این میزان محصول، هشت کارخانه پنبه پاک کنی موجود در منطقه فعال شده و در حال خرید محصول هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: برداشت این محصول بسته به شرایط آب و هوایی تا سه ماه آینده ادامه خواهد داشت.

وی همچنین روند کشت پنبه مطابق با آب و هوای منطقه و نیز استفاده از ارقام بذری پربازده در منطقه مغان را رو به رشد عنوان کرد و ادامه داد: قیمت خرید محصول پنبه مطلوب بوده و کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی و شرکت‌های ریسندگی به طور مستقیم محصول کشاورزان را خریداری می کنند.

تقی زاده، قیمت کنونی خرید هر کیلوگرم محصول وش پنبه را بسته به کیفیت محصول ۲۸۰ تا ۳۲۰ هزار ریال اعلام و اضافه کرد: محصول نهایی وش پنبه تحویل شده به کارخانه‌های پنبه پاک کنی منطقه مغان پس فرایند صنعتی، به دو شکل پنبه محلوج و دانه پنبه به کارخانه‌های نساجی و روغن کشی تحویل داده می‌شود.

برداشت پنبه در دشت مغان آغاز شد

وی با اشاره به اهمیت کشت محصول پنبه در صنعت، اشتغال و به خصوص تناوب کشت با غلات افزود: توسعه کشت پنبه در اولویت برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی این استان قرار دارد و برای این منظور، علاوه بر ارائه خدمات جانبی از قبیل تامین بذر مرغوب و گواهی شده و نظارت کارشناسان فنی کشاورزی به منظور افزایش برداشت محصول ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: پنبه تولید شده در منطقه مغان رتبه نخست میزان تولید و نیز کیفیت محصول را در کل کشور دارد و کارخانه‌های داخلی رغبت زیادی برای خرید پنبه محلوج منطقه مغان دارند.

وی تعداد زارعان پنبه کار استان اردبیل را ۷۵۰ نفر و میانگین تولید پنبه در هر هکتار از اراضی مغان را حدود چهار تن اعلام و با پیش بینی افزایش میزان کشت در سال زراعی پیش رو، خواستار بیمه مزارع و محصول کشت شده پنبه توسط زارعان و بهره‌برداران در سال زراعی آینده شد.

به گزارش ایرنا، پنبه از مهمترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن کشی، در اشتغال زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.

برداشت پنبه در دشت مغان آغاز شد

اراضی زراعی دشت مغان در شهرستان پارس‌آباد و اصلاندوز مهمترین مناطق کشت پنبه در استان اردبیل به شمار می‌رود و به علت شرایط آب و هوایی مناسب، کشت پنبه از سال‌های دور در این منطقه رواج دارد.

هشت کارخانه پنبه کنی در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل کردن به محلوج و دانه پنبه، به بازارهای هدف و کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی ارسال می‌کنند.

کشت پنبه در منطقه مغان سابقه طولانی دارد و این زراعت در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری ها نقش بسیار مهمی دارد.

در سال‌های گذشته سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان تا سقف ۲۰ هزار هکتار نیز افزایش یافته بود ولی به علت جایگزین شدن محصولات دیگر، سطح زیر کشت این محصول در سال های گذشته کاهش یافت ولی با افزایش قیمت محصول و حمایت دولت، کشت این محصول در منطقه مغان در حال افزایش است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها