کد خبر: ۱۱۵۱۹
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
برداشت محصول سیب زمینی از مزارع استان اردبیل که از حدود یک ماه پیش آغاز شده این روزها مراحل پایانی را طی می‌کند و بر اساس اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، پیش‌بینی می‌شود که امسال بیش از ۸۵۰ هزار تن محصول در این استان تولید شود.
به گزارش جدید پرس:

 همه ساله برداشت محصول سیب زمینی در استان اردبیل از شهریور ماه آغاز می‌شد ولی امسال علاوه بر جذابیت بازار و بالا بودن نسبی نرخ خرید و فروش محصول و کشت زودهنگام، برداشت سیب زمینی از حدود ۲ ماه پیش در سطح مزارع اردبیل آغاز شد.

هر چند که امسال، زمان برداشت این محصول در برخی مزارع استان حداقل یک ماه به جلو افتاد، ولی برداشت انبوه محصول در مزارع شهرستان اردبیل، نیر، نمین و سرعین از یک ماه پیش با خشک شدن بوته سیب زمینی و فرا رسیدن زمان زیستی، شتاب بیشتری گرفته و در مراحل قرار دارد.

پیش بینی تولید ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روز سه‌شنبه در آیین ثبت بیشترین میزان تولید و رکوردگیری تولید سیب زمینی در مزرعه احمد کریم‌زاده کلخوران سیب‌زمینی‌کار نمونه استان و کشور، میانگین تولید این محصول در مزارع استان را بسته به شرایط آب و هوایی و کیفیت خاک مزارع بین ۴۰ تا ۴۵ تن اعلام کرد.

نادر تقی زاده گفت: با ورود تدریجی محصول به بازار، قیمت سیب زمینی تعدیل شده است و بخش عمده‌ای از محصول برداشت شده استان نیز روانه سردخانه‌ها و انبارها شده است.

وی ظرفیت سردخانه‌های فنی استان برای نگهداری سیب زمینی را حدود ۸۰ هزار تن و قابل افزایش تا ۱۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: مابقی محصول برداشت شده در انبارهای خانگی و شخصی کشاورزان سیب‌زمینی‌کار نگهداری شده و به تدریج روانه بازار مصرف می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: در سال‌های گذشته به علت برداشت همزمان سیب زمینی در محدوده زمانی چند هفته در همه نقاط استان اردبیل و افزایش عرضه، قیمت این محصول به شدت افت می‌کرد و کشاورزان متضرر می‌شدند ولی با کاشت و برداشت زودهنگام در چند سال اخیر، بازار خرید و فروش سیب زمینی در اردبیل تعدیل ‌شده است.

پیش بینی تولید ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل

وی از کشت محصول سیب زمینی در بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های اردبیل، نمین، سرعین و نیر خبر داد و گفت: بیش از ۹۰ درصد این مزارع به شیوه نوین و با استفاده از سامانه آبیاری نوار تیپ کشت شده است.

به گزارش ایرنا، امروز با حضور کارشناسان ثبت رکورد و کِل‌گیری محصول، میزان محصول تولید شده در مزرعه احمد کریم‌زاده کلخوران سیب‌زمینی‌کار نمونه استان و کشور به منظور ثبت بیشترین میزان تولید و رکورد گیری تولید سیب‌زمینی ثبت شد.

پیش بینی تولید ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل

رکورد تولید محصول سیب‌زمینی در مزرعه کریم‌زاده با بیشترین میزان ثبت شده در سایر مناطق کشور مقایسه و ارزیابی شده و سیب‌زمینی کار نمونه کشور از میان رکوردهای ثبت شده کشور تعیین و توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام خواهد شد.

کریم‌زاده با ۶۰ هکتار مزرعه سیب زمینی در دشت اردبیل، به علت به کارگیری روش نوین کشت، آبیاری با نوار تیپ و کاهش میزان مصرف آب به میزان بیش از ۵۰ درصد و نیز ثبت بالاترین میزان تولید، چندین سال است که به عنوان سیب‌زمینی‌کار نمونه استان اردبیل و کشور اعلام می‌شود.

۹۰ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل در سال زراعی جاری از رقم آگریا، پنج درصد از رقم جِلی و مابقی از ارقام متفرقه فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا بوده است.

به علت استفاده از آبیاری به روش نوار تیپ و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با دو نوار تیپ و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، بالاترین میزان برداشت محصول سیب زمینی با ۷۰ تن در روستای خلیفه‌لو اردبیل به ثبت رسیده است.

پیش بینی تولید ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل

نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود ۲۰۰ هزار تن است و مازاد نیاز این استان به سایر مناطق کشور و نیز به کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

استان اردبیل با تولید حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی معادل ۲۰ درصد تولید این محصول ایران، مهمترین قطب تولید سیب زمینی در کشور محسوب می‌شود.

سیب زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد و سیب زمینی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها