کد خبر: ۱۱۳۳
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی:
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس اطلاعات موثق، روزانه ۳ هزار تن روغن، ۷ هزار و ۶۰۰ تن مرغ، ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد، حدود ۳۰ تن شیر، حدود ۳ هزار تن تخم مرغ، ۳۱۰ تن گوشت قرمز و ۶۰ تن شکر توزیع می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

 محمد قربانی اظهار داشت: اگر بازار بخواهد کارکردهای واقعی خود را داشته باشد همه حلقه‌ها باید درست و به موقع عمل و نیازهای واقعی مصرف کنندگان را تأمین کنند.

وی گفت: آمار و ارقام تولید و توزیع را اعلام خواهم کرد اما در بخشی از شبکه توزیع اصلی و بخشی از شبکه توزیع و فروش، مقداری اختلال ایجاد شده که احتمالاً ناشی از خستگی باشد.

قربانی افزود: با توجه به تقاضای بیش از حد در روز اول و به تبع آن روز دوم، یک مقدار خستگی در شبکه ایجاد شده چون توزیع در شبکه اصلی اتفاق افتاده است اما شبکه اصلی مثل فروشگاه زنجیره‌ای هنوز توزیع را به شبکه فرعی خود نداشتند.

وی اضافه کرد: در برخی از اینها هم توزیع انجام شده اما در قفسه‌های برخی مناطق ظاهر نشده است هر چند بازدید میدانی نشان می‌دهد که موجودی کالا در فروشگاه‌ها به اندازه نیاز است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۳ هزار تن روغن را وارد بازار می‌کنیم، گفت: فرایند تولید از توزیع متفاوت است به ویژه در فروش که یک مقدار فضای روانی هم هست، بالأخره وقتی اتفاقاتی رقم می‌خورد و قفسه‌ها خالی می‌شوند، بلافاصله باید پر شوند و شبکه توزیع باید کالا را از کارخانه یا انبارهای اصلی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای انتقال دهد.

قربانی افزود: روزهای اول در هر جراحی بزرگ شاید مقداری ناهماهنگی وجود داشته باشد ولی با جلسات مشترکی که با وزارت صمت داشتیم این روند رو به بهبود است و امیدواریم که خیلی زود یعنی نهایت فردا یا پس فردا عملیات هماهنگی به ۱۰۰ برسد و عملاً مصرف کنندگان ما دچار زحمت نشوند و آن چیزی که در روز اول و تا حدی در روز دوم اتفاق افتاده است دیگر تکرار نشود.

وی گفت: بر اساس اطلاعات موثق، روزانه ۳ هزار تن روغن، ۷ هزار و ۶۰۰ تن مرغ، ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد، حدود ۳۰ تن شیر، حدود ۳ هزار تن تخم مرغ، ۳۱۰ تن گوشت قرمز و ۶۰ تن شکر توزیع می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: این فرایندی بوده که سال‌ها انجام می‌شده است اما زمانی که تقاضا در یک مقطع و نقطه از زمان به اوج خود می‌رسد در شبکه تولید، لجستیک و شرایط حمل و نقل، مقداری وقفه ایجاد می‌شود.

قربانی گفت: فرایند قیمت گذاری هم مهم است یعنی زمانی که قیمت را اعلام کردیم کارخانه باید قیمت جدید را حک کند، جت پرینتش را عوض کند که زمان می‌برد.

وی افزود: با توجه به اعلام مصوبه‌ای مبنی بر اینکه همه محصولاتی که با قیمت قدیم هستند با قیمت جدید عرضه شوند، این مشکل قیمت گذاری حل شد.

قربانی با اشاره به اینکه باید تقاضا را کنترل کنیم و عرضه زیاد شود و دو قیمتی در بازار نباشد، اضافه کرد: در واقع هدف آزادسازی این بود که با قیمت واحد مصرف کننده محصول خود را خریداری کند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه احتکار هم موجب کمبود موقت یا مقطعی روغن شد، گفت: مثلاً در یکی از استان‌ها ۲۵ تن روغن جامد و ۶۳۱ تن روغن مایع احتکار شده بود که خوشبختانه کشف شده است.

قربانی افزود: در یکی از استان‌ها نیز قاچاق ۷۱ تن و احتکار ۱۰ تن آرد و ۱۹ تن گندم اتفاق افتاد.

او اضافه کرد: دولت و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت تلاش می‌کنند تا مردم به زحمت نیفتند و نارضایتی ایجاد نشود اما برخی افراد در بازار اختلال ایجاد می‌کنند.

قربانی با تاکید بر اینکه در کشور هیچ مشکلی در تأمین کالا نداریم، افزود: پیش از اجرای برنامه و طرح آزادسازی، تمهیدات لازم را اندیشیدیم تا ذخایر راهبردی را بالای ۷۰ و ۱۰۰ داشته باشیم و در فرایند اجرای طرح هیچ مشکلی را نداشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از مردم به خاطر اختلالی که در روز اول اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها رخ داد عذرخواهی می‌کنیم و همچنین انتظار داریم اگر به خرید برخی از کالاها مثل روغن نیاز ندارند، حداقل یک تا دو روز این فرایند خرید را به تأخیر بیندازند تا شبکه تولید، انتقال و توزیع و فروش، آمادگی لازم خود را داشته باشند و کالاها را به سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرد انتقال بدهند.

قربانی افزود: نظام عرضه و تقاضا کارکرد خود را خواهد داشت و ممکن است در روزهای آینده قیمت کالاهایی مثل مرغ، تخم مرغ و شیر که فاسد شدنی محسوب می‌شوند کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد: تشکل‌ها و تولید کننده ها هیچ نگرانی نداشته باشند زیرا شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان مرکزی تعاون روستایی وارد می‌شود و خرید را انجام می‌دهد برای اینکه تولید کننده مطمئن، تولید خود را داشته باشد و هم ذخیره خواهیم داشت و هم صادرات را انجام خواهیم داد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: آزادسازی شرایطی را فراهم کرده است تا عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند و هم مصرف کننده و هم تولید کننده سود ببرد.

قربانی افزود: دولت تلاش می‌کند کمترین مداخله را در بازار داشته باشد مگر اینکه اختلالی در بازار ایجاد شود مثلاً بیش بودی یا مازادی ایجاد شود که وزارت جهاد کشاورزی با دو شرکت و سازمانی که در اختیار دارد وارد شود و خرید را انجام دهد برای اینکه تولید کننده ضرر نکند یا اگر کمبودی باشد تنظیم گری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با بازنگری در دهک‌های درآمدی، متأسفانه برخی مردم در شمول این طرح قرار نگرفتند، اضافه کرد: بازنگری در حال انجام است تا آن بخش از جامعه که حائز شرایط برای دریافت یارانه هستند بتوانند یارانه را دریافت کنند و عملاً طرح با اقتدار و موفقیت کامل به انجام برسد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها