کد خبر: ۹۳۶۵
۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸
در پایان سال ۱۴۰۰ که مصوبه حق مسکن به‌طور سه جانبه در شورای‌عالی کار با مبلغ ۶۵۰هزار تومان برای هر ماه تصویب شد، جامعه کارگری منتظر تأیید این مصوبه از سوی هیأت وزیران دولت رئیسی بودند که در اقدامی این رقم به ۵۵۰هزار تومان کاهش یافت.
به گزارش جدید پرس:

 اما بعد از آن محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در ۲۹ تیر ۱۴۰۱ در نامه‌ای رسمی خطاب به دولت رئیسی، اصلاح دو مصوبه را خواستار شد؛ نخست، افزایش مستمری بازنشستگان و دوم، مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران.

در این نامه، مهلت دولت یک هفته تعیین شده بود اما اکنون با گذشت چندماه از این نامه، مصوبه کمک‌هزینه مسکن همچنان بازبینی نشده است؛ در ارتباط با کمک‌هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار، باید حق مسکن ۶۵۰هزار تومانی که همان مصوبه شورای‌عالی کار است احیا شود.

فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار در گفت‌وگویی اعلام کرده است که کارگران همچنان در انتظار حق مسکن ۶۵۰هزار تومانی هستند.

 وی بیان کرده است: سابقه نداشته حق مسکن مصوب شورای‌عالی کار که با امضای وزرای دولت مصوب شده، اجرایی نشود؛ نخستین بار است که می‌بینیم دولت به امضای وزرای خود پایبند نیست.

وی ادامه داد: در حالیکه انتظار داریم ترمیم مزد کارگران در دستور کار قرار بگیرد، بی‌اعتنایی به قانون پذیرفتنی نیست؛ توقع داریم قبل از نیمه‌ی شهریور دولت ابلاغیه‌ی اجرایی حق مسکن را صادر کند تا کارفرمایان این ماه به کارگران مزد قانونی را بپردازند؛ باید ابلاغ حق مسکن قانونی صادر شود و همچنین مابه‌التفاوت پنج ماه اول سال به حساب کارگران واریز گردد.

حمیدرضا امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشوربا اشاره به اینکه مدت زمان انتظار کارگران برای خرید خانه حداقل ۲۰سال است گفت: بیش از ۸۰درصد سبد معیشت کارگران برای مسکن است.

 این فعال کارگری اظهارکرد: افزایش قیمت‌های مسکن، خرید مسکن را بطور کامل از ذهن خانوارهای فاقد مسکن دور کرده است. با یک محاسبه ی سرانگشتی اگر میانگین قیمت هر متر مربع مسکن حدود ۱۳ میلیون تومان باشد و یک خانوار کارگری بخواهد یک مسکن متوسط با متراژ تقریبی ۷۰ متری خریداری نماید، میبایستی حدود ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت نماید که با فرض اینکه هر کارگر ۵۰ درصد حقوق ماهیانه ی خود را پس انداز نماید و قیمت مسکن هم ثابت باشد در حالت خوشبینانه حداقل ۲۰ سال زمان نیاز دارد تا طعم خانه‌دار شدن رو حس نماید.

 

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها