کد خبر: ۸۸۰۲
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
وزیر آموزش‌وپرورش گفته است، برخی از تأخیرهایی که در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان به وجود آمد به دلیل این بود که تعدادی از فرهنگیان شامل این قانون نمی‌شدند که با اصلاحاتی که در قانون صورت گرفت و رفت‌وبرگشت‌هایی که پیدا کرد، آنان نیز مشمول این قانون شدند.
به گزارش جدید پرس:

از سال‌های گذشته، کمبود معلم و حقوق ناچیز آنها معضل جدی در حوزه آموزش بود که بارها آموزش و پرورش صدای اعتراض خود را برای رفع این مشکل به گوش مسوولان رساند اما هیچ‌گاه حل و فصل این موضوع با پیگیری همراه نشد و فرهنگیان از سال‌ها قبل در حال دست و پنجه نرم کردن با این مشکل کهنه بودند.

با توجه به وجود چنین مشکلی اما سازمان برنامه و بودجه طی چند وقت گذشته پیش‌بینی دقیقی را از جمعیت بازنشسته آموزش‌و‌پرورش تا سال ۱۴۰۶ارائه داد و اعلام کرد، بازنشستگان فرهنگیان تا پنج سال آینده حدود ۴۶۳هزارو ۲۷۲ نفر خواهد بود که حدود ۷۱ درصد از این تعداد، قبل از سال ۱۴۰۲ بازنشسته می شوند، بنابراین از نظر برخی از کارشناسان اعلام چنین آماری می‌تواند زنگ خطری برای قشر آموزش و پرورش باشد که از سال‌ها قبل با معضل کمبود معلم مواجهند.

در این میان اجرای رتبه‌بندی معلمان، عاملی برای به تعویق انداختن بازنشستگی‌های این افراد بود تا بتوانند از این طریق از مزایا و افزایش حقوق این لایحه بهره‌مند شوند که با توجه به چنین اقدامی به نظر می‌رسد با اجرای رتبه بندی معلمان، تعداد بازنشسته‌ها در آموزش‌و‌پرورش تا پایان سال ۱۴۰۱ به بالاترین حد خود برسد.

قانون رتبه‌بندی معلمان، مختص به معلمان رسمی و پیمانی

قانون رتبه‌بندی معلمان که مختص به معلمان رسمی و پیمانی است مطالبه‌ای جدی بود که از سال‌ها قبل مورد پیگیری جدی مسوولان قرار گرفت و در نهایت پس از چند سال تلاش صورت گرفته از سوی قشر فرهنگیان و نیز گذر از فراز و نشیب‌های بسیار، توانست به ایستگاه پایانی خود نزدیک و وارد مرحله اجرا شود.

براساس تصمیم اتخاذ شده هر معلم رسمی و پیمانی با بیش از ۲ سال سابقه کار می‌تواند از مزایای طرح رتبه بندی برخوردار شود و آن دسته از معلمانی که ۳۰ سال سابقه خدمت به بالا تا ۳۵ سال دارند، از امتیاز بیشتری نسبت به سایر مشمولان برخوردارند.

همچنین مقرر شد تا نظام رتبه‌بندی، سنجش صلاحیت معلمان طبق شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای انجام ‌شود.

شایستگی‌های عمومی شامل شرایط عمومی استخدام بر اساس مقررات استخدامی مورد عمل، شایستگی‌های تخصصی شامل رشته، مدرک تحصیلی، دانش موضوعی مرتبط با محتوای تخصصی دروس آموزشی و امور تربیتی، روش‌ها و فنون تدریس و هدایت و نظارت آن و شایستگی‌های حرفه‌ای شامل اخلاق حرفه‌ای، توانایی‌ها و مهارت های آموزشی، پرورشی و پژوهشی (کاربردی و مساله محور) بر اساس آزمون‌های الکترونیکی می‌شود.

تجمع معلمان مقابل ادارات آموزش و پرورش استان ها

عدم پیگیری و پشت گوش انداختن‌ تعیین تکلیف رتبه‌بندی معلمان توسط مسوولان تا جایی پیش رفت که منجر به ایجاد تجمع معلمان در شهر‌های مختلف کشور و در مقابل ادارات آموزش و پرورش شد و به دنبال این بودند تا شاید بتوانند از این طریق خواسته خود که اجرای طرح رتبه‌بندی و بهبود وضعیت معیشت بود را به گوش مسوولان برسانند.

تصویب لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان در سال 1400

پس از سال‌ها پیگیری، لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان  در 24 آذر 1400 در مجلس تصویب و با هدف افزایش حقوق و مزایای شاغلان فعال در آموزش و پرورش برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شد که پس بررسی های افراد حاضر در شورای نگهبان برای رفع ابهامات و اشکالات دوباره به مجلس شورای اسلامی برگشت داده شد.

لایحه نظام رتبه بندی معلمان که از ابتدای اسفندماه 1400 از سوی نمایندگان مجلس و جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شده بود به تایید این شورا رسید و «محمدباقر قالیباف»، رییس مجلس شورای اسلامی  چهارشنبه (12 اسفند 1400) در نامه‌ای به سید ابراهیم رییسی رییس جمهور قانون رتبه‌بندی معلمان را برای اجرا ابلاغ کرد.

ابلاغ آیین‌نامه اجراى رتبه‌بندی معلمان

با توجه به ابلاغ اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان توسط رییس مجلس شورای اسلامی ، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت در توییتری از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان خبر داد که این اتفاق زمینه ساز افزایش خوش بینى فرهنگیان براى اجراى حتمى رتبه بندى معلمان بود.

میزان افزایش حقوق معلمان با اجراى قانون رتبه بندى

افزایش حقوق معلمان از جمله خواسته فرهنگیان بود که از ابتدا قرار بود این موضوع در رتبه بندی معلمان گنجانده شود اما میزان این افزایش همیشه در بین معلمان در هاله‌اى از ابهام قرار داشت که در نهایت "علیرضا منادی سفیدان"، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع  شفاف سازى و اعلام کرد: برداشت ما از قانون این است که بر اساس بودجه ۳۸ هزار میلیارد تومانی که براییک سال طرح رتبه بندی در نظر گرفته شده است، بینیک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا چهار یا پنج میلیون تومان ظبق رتبه معلمان، به حقوق آنان اضافه شود که البته این بستگی به نظر دولت دارد.

وى همچنین در بخشى از صحبت هاى خود از اجراى طرح رتبه بندی معلمان از ۳۱ شهریور۱۴۰۱ و نیز تامین ۳۸ هزار میلیارد تومانی بودجه برای این اقدام خبر داد.

آغاز به کار سامانه رتبه‌بندی معلمان

مطرح شدن چنین صحبتى از سوى رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اجراى قانون رتبه بندى معلمان را به گام پایانى نزدیک کرد و در این راستا نوری، وزیر آموزش‌وپرورش در تاریخ 23 مرداد ماه 1401 از بازگشایی سامانه رتبه‌بندی معلمان خبر داد و گفت: همکاران به‌ صورت آزمایشی می‌توانند کارهای خود را انجام دهند، اما از ۲۶ مردادماه سامانه به‌صورت رسمی شروع به کار خواهد کرد.

وى اعلام کرد که سامانه رتبه‌بندی معلمان هم‌اکنون برای تعدادی از معلمان به‌صورت آزمایشی بازشده تا مدارک خود را در آن بارگذاری کنند.

پرداخت بخشی از اضافه پرداخت‌های ناشی از رتبه‌بندی به صورت على‌الحساب

همچنین طبق گفته وزیر آموزش و پرورش مذاکراتى با سازمان برنامه‌وبودجه صورت گرفتتا بخشی از اضافه پرداخت‌های ناشی از رتبه‌بندی تا زمانی که رتبه‌های معلمان به‌طور کامل مشخص شود به‌صورت علی‌الحساب به معلمان پرداخت شود.

وزیر آموزش‌وپرورش گفته است، برخی از تأخیرهایی که در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان به وجود آمد به دلیل این بود که تعدادی از فرهنگیان شامل این قانون نمی‌شدند که با اصلاحاتی که در قانون صورت گرفت و رفت‌وبرگشت‌هایی که پیدا کرد، آنان نیز مشمول این قانون شدند و در اکنون بیش از ۸۰۰ هزار نفر از معلمان، مشمول قانون رتبه‌بندی فرهنگیان خواهند شد.

انتظار نفس‌گیر فرهنگیان

اکنون طبق وعده های داده قرار بر این است تا تعیین تکلیف رتبه بندی معلمان طی دو هفته آینده و در روزهای پایانی شهریور ماه به خط پایان برسد و معلمان پاسخ مثبتی را نسبت به پیگیری های چند ساله خود دریافت کنند، حال باید منتظر ماند و دید که صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در زمان مقرر رنگ واقعیت به خود می‌گیرد یا خیر؟

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها