کد خبر: ۷۱۶۸
۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
مرکز کار ایران، نشست تخصصی «متاروس و بلاکچین در شهر هوشمند و انرژی هوشمند» از سلسله پنل‌­های تخصصی متاراد با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، وزارت نیرو (پژوهشگاه نیرو، توانیر و...) و شرکت مهندسی گسترش سامانه امن (مگسا) برگزار کرد.
به گزارش جدید پرس:

 از مرکز کار ایران، در این پنل که با حضور متخصصان حوزه­‌های آب و انرژی از مجموعه‌­های مختلف وزارت نیرو و اساتید برجسته دانشگاه در حوزه بلاکچین و کاربرد آن در مدیریت هوشمند برگزار شد، فرصت­‌ها و چالش­‌های پیش روی شهر هوشمند و مدیریت هوشمند انرژی، با ظهور فناوری­‌های بلاکچین، رمزارزها و رمز ارزش‌­ها و متاورس، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای نشست، محمدرضا جبارپور، عضو هیات علمی پژوهشگاه نیرو، ضمن اشاره­ای مختصر به تاریخچه متاورس اشاره کرد که در سال­‌های اخیر، توجه به انرژی­های تجدیدپذیر و تولید پراکنده به دلیل افزایش تقاضای انرژی و آلودگی­های زیست محیطی، افزایش یافته است. به همین علت در ساختار جدید شبکه قدرت، مصرف کنندگان می توانند نقش تولیدکننده هم داشته باشند.

وی افزود: با توجه به این که تعداد تولید/مصرف کنندگان در این ساختار بسیار بیشتر از شبکه­های قدرت سنتی است، نیاز به بستری امن، شفاف، سریع و مقیاس‌­پذیر برای تبادلات انرژی به شدت احساس می­شود که فناوری بلاکچین با توجه به خصوصیات منحصر بفردش می­تواند چنین بستری را فراهم کند.

 در ادامه، سعید سمیعی مجری نمایشگاه و کنفرانس متاراد، اقتصاد دیجیتال و فناوری‌­های مالی مبتنی بر بلاکچین را از مهم­ترین تحولات فناورانه نوظهور در دنیا دانست که با توجه به سرعت رشد کمی و کیفی قابل توجه­ آن نسبت به سایر فناوری­های دیگر، یکی از اصلی­‌ترین بخش­های اشتغال­زایی در کشور در آینده­ای نزدیک را همین حوزه برشمرد.

وی بر لزوم آگاهی بخشی در سطح عموم مردم به سبب آشنایی با فرصت‌­ها و آسیب­‌های این حوزه‌­های نوظهور را ضروری دانسته و شان حضور معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در این موضوع، از این مدخل مورد اشاره قرار داد.

 الهام فراهانی از دبیرخانه متاراد، ضمن ارایه توضیحات جامعی از متاورس، از روند فزاینده رشد این فناوری را در سال­های آتی و انواع دارایی دیجیتال گزارش کاملی را ارایه کرد.

در ادامه، عبدالصاحب ارجمند مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق، تحول در حوزه اقتصاد دیجیتال را یکی از محورهای مهم مدنظر در تدوین برنامه­های میان مدت و بلندمدت صنعت برق کشور برشمرد و بهره برداری از فناوری بلاکچین را در حوزه هوشمندسازی مدیریت انرژی و حل مسایل صنعت برق کشور، ناگزیر دانست.

 محمدمهدی عباسی پژوهشگر پژوهشگاه نیرو، هوشمندی یک شهر را حاصل همگرایی فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا، متاورس و هوش‌مصنوعی دانست که هر چه زمان می‌گذرد میزان و درصد همگرایی این فناروی‌ها افزایش می‌یابد.

 وی پایداری و بهره برداری مطمئن از شبکه انرژی را یکی از بخش‌های کلیدی شهرهای هوشمند برشمرد که دستیابی به آن نیازمند سرمایه‌گذاری روی مدیریت کارآمد و سازگار با محیط‌زیست است. وی افزود توسعه جوامع هوشمند، افزایش شدید تقاضا برای منابع انرژی را به همراه داشته که این تقاضا، گاهی آنقدر بالا است که از منابع محلی در دسترس فراتر می‌رود.

 در پایان نشست، تمامی اعضای پنل ضمن اعلام حمایت از برگزاری رویدادهای علمی پیرامون نقش و کاربرد فناوری‌های نوظهور در حل مسائل صنعت برق، بر ادامه برگزاری نشست­های تخصصی جهت ایجاد همگرایی بین برنامه­ریزان و سیاستگذاران صنعت برق کشور، تاکید کردند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها