کد خبر: ۱۱۳۸۸
۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
دولت تکمیل فرآیند رتبه‌بندی را منوط به تکمیل فرآیند استخدام کرده است. چنین شرطی باعث خارج شدنِ معلمان طرح مهرآفرین و قرارداد کار معین از طرح رتبه‌بندی شده است.
به گزارش جدید پرس:

بعد از ابلاغ آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، اعتراض به مغایرت آیین نامه با قانون و اعلام موضع کمیسیون تطبیق مجلس در مورد این مغایرت، سبب شد دولت از موضوع خود کوتاه بیاید و ۱۰ مورد از آیین نامه را بررسی و اصلاح کند. اگرچه آیین نامه نهایی قابل قبول‌تر است اما همچنان مواردی از آن مورد اعتراض معلمان است.

از جمله مهم‌ترینِ این موارد، تبصره ۴ ماده ۳ آیین نامه است که براساس آن دولت تکمیل فرآیند رتبه‌بندی را منوط به تکمیل فرآیند استخدام کرده است. چنین شرطی باعث خارج شدنِ معلمان طرح مهرآفرین و قرارداد کار معین از طرح رتبه‌بندی شده است. اگرچه کمیسیون تطبیق این بار نیز در نامه‌ای خواستار حذف تبصره ۴ ماده ۳ آیین نامه شده و وزارت آموزش و پرورش پذیرفته که علی‌الحساب به این معلمان نیز پرداخت شود اما همچنان وزارت آموزش و پرورش زیر بار حذف تبصره ۴ ماده ۳ نرفته و مشکلاتِ این معلمان به طور کامل رفع نشده است. 

مهدی محمدیان، فعال فرهنگی، به وضعیتِ نامعینِ معلمان مهرآفرین و قرارداد کار معین اشاره کرد و گفت: وزیر آموزش و پرورش از پرداختِ علی‌الحساب به معلمان مهرآفرین طی این هفته خبر دادند اما همچنان روی گرفتن آزمون از معلمان مهرآفرین تأکید دارند. سوال ما این است که اگر قرار است علی‌الحسابِ رتبه‌بندی به این معلمان تعلق بگیرد چه نیازی به آزمون استخدامی است و چرا باید اجرای رتبه‌بندی را منوط به این آزمون کنند؟ 

 

وی ادامه داد: طبق قانون رتبه‌بندی، معلمان مهرآفرین و قرارداد معین باید مشمول رتبه‌بندی معلمان شوند. اما طبق تبصره ۴ ماده ۳ آیین نامه‌ای که دولت تنظیم کرده است فرآیند رتبه‌بندی منوط به تکمیل فرآیند استخدام مطابق قوانین و مقررات است که این بخشی از معلمان را از رتبه‌بندی کنار می‌گذارد. 

محدیان گفت: معلمان مهرآفرین و قرارداد کار معین مانند معلمان رسمی حکم کارگزینی دارند و مشابه همکاران رسمی رتبه‌بندی در مورد آن‌ها باید اجرایی شود. 

این فعال فرهنگی گفت: هیئت تطبیق قوانین مجلس به دولت نامه زده و تبصره ۴ ماده ۳ آیین نامه را خلاف قانون دانسته است. با این اوصاف این شرط که رتبه‌بندی منوط به تکمیل فرآیند استخدام است باید حذف شود و معلمان قرارداد معین و مهرآفرین نیز باید بدون شرط آزمون مشمول رتبه‌بندی شوند. 

محمدیان ادامه داد: دولت به نامه‌ی کمیسیون تطبیق مجلس واکنشی نشان نداده و آنطور که گفته‌اند هم قرار است علی‌الحساب را پرداخت کنند و هم برای مشمولیت در رتبه‌بندی از معلمان آزمون بگیرند. کنار هم قرار گرفتنِ این دو به نوعی تناقض است و ما این تناقض را متوجه نمی‌شویم. 

به گفته‌ی محمدیان، چیزی حدود ۶۰هزار معلم مهرآفرین و حدود هزار معلم قرارداد کار معین در کشور وجود دارد که بیشتر در مورد مشکلاتِ معلمان مهرآفرین بحث می‌شود و کمتر به مشکلات معلمان قراردادکار معین توجه می‌شود. نامه‌ی مجلس برای حذف تبصره ۴ ماده ۳ آیین نامه مشکل هر دو گروه از معلمان را حل می‌کند. 

محمدیان در بخش دیگری از صحبتهایش به تاخیر در اجرای رتبه‌بندی معلمان و صدور احکام اشاره کرد و گفت: زمانی آقای نجار با قاطعیت گفتند تا ۱۵شهریور مهلتِ بارگذاری مدارک معلمان در سامانه به پایان می‌رسد و رتبه‌بندی آغاز می‌شود، ۱۵ شهریور به ۲۱ شهریور و بعد ۲۶ شهریور و ۸ مهر رسید و به تازگی هم می‌شنویم که می‌گویند این کار تا ۲۵ مهر انجام می‌شود. 

این فعال فرهنگی افزود: مسئولان در مصاحبه‌های مختلف برای صدور احکام زمان می‌دهند اما آنچه ما می‌بینیم این است که تا به امروز هیچ حکمی صادر نشده است. به نظر می‌رسد که هنوز کار را شروع نکرده‌اند و معلمان هم از مصاحبه‌های مختلف در این خصوص خسته شده‌اند. مسئولان یکبار صریح و شفاف و با در نظر گرفتنِ تمام زوایا و جوانب کار زمان دقیق اجرای رتبه‌بندی را بگویند و سر قول خود باشند. 

محمدیان همچنین از سختیِ بارگذاری مدارک در سامانه گفت: سامانه‌ای که برای این کار طراحی شده بود اصلا ظرفیت لازم را نداشت اما به هر حال طبق آماری که وزارت داده است بیش از ۸۰۰هزار نفر در سامانه بارگذاری کرده‌اند و منتظر هستند زودتر رتبه‌ها مشخص و احکام صادر شود. 

او می‌گوید: رتبه‌بندی معلمان از اسفند ۹۹ آغاز شده و بعد از گذراندنِ پروسه‌ی طولانی هنوز هم به سرانجام نرسیده است. معلمان درخواستِ صدورِ هر چه سریع‌ترِ احکام خود را دارند. این به تعویق افتادن‌ها معلمان را دچار سرخوردگی می‌کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها