کد خبر: ۱۰۵۸۵
۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
از چند وقت گذشته تحت تاثیر شرایط اقتصادی و وضع معیشت آحاد جامعه تمهیدات لازم از سوى مسوولان براى بازنگری در افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری مانند بازنشستگان تامین اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش جدید پرس:

تورم از جمله معضلاتى بود که این روزها اقتصاد کشور را تحت شعاع قرار داد و همین امر به اعتراض گسترده مردم نسبت به دریافتى آنها تحت عنوان حقوق کارمندان دولتى یا بازنشستگان تامین اجتماعى منجر شده بود که این مساله مسوولان را بر آن داشت تا هر چه سریعتر تصمیماتى را در راستاى اعمال تغییرات براى حقوق این قشر از جامعه اتخاذ کنند.

مشکلات حاکم در کشور ناشی از تورم معضلى تازه نیست بلکه همیشه دولتها تلاش داشتند تا حقوق کارمندان دولتى و نیز بازنشستگان را همسو با تورم افزایش دهند؛ این درحالیست که این اقدام اخیرا با ناهماهنگی هایى برای اجرا از سوى مسوولان همراه شده است.

تصمیم دولت براى افزایش حقوق ها

در چند وقت گذشته و در ادامه انتظارات مردم براى افزایش حقوق، حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس جزییاتى را برای افزایش حقوق‌ها ارائه داد و اعلام کرد که دولت قصد دارد یک عدد ثابتی به حقوق همه افراد اضافه شود و یک درصدی نیز نسبت به حقوق همه افراد افزایش صورت بگیرد که حدود ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است. البته این افزایش درصدی به صورت پلکانی است و کسانی که حقوق پایین تری دارند درصد بیشتری دریافت می‌کنند

در این میان چنین صحبتی هم مطرح شد که مجلس به دنبال این است تا لایحه دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشگری، تامین اجتماعی و کشوری توسط دولت تعیین تکلیف شود زیرا از ۱۴۰ لایحه‌ای که دولت قبل به مجلس فرستاده بود، دولت سیزدهم ۱۰ مورد را تقاضای استرداد کرده و حدود ۱۰۰ مورد را تقاضای تداوم بررسی کرده است که ۳۰ لایحه نیز تعیین تکلیف نشده است و  یکی از آن‌ها لایحه دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان است.

 

متوسط دریافتی کارمندان دولت چقدر است؟

 

همچنین به منظور شفاف سازی حقوق کارمندان دولت، میثم لطیفی، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در نشست خبری اخیر خود درباره متوسط دریافتیکارمندان دولت گفت: به طور کلی متوسط دریافتی کارمندان دولت بین هشت تا نه میلیون تومان است.

 

به گفته رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، نزدیک به 60 درصد از کارمندان دولت چنین حقوقی را دریافت می‌کنند، بیشترین تعداد کارمندان دولت در ٢ دستگاه اموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان حضور دارند و در نتیجه می‌توان گفت حقوق نزدیک به شصت درصد از کارمندان دولت در این محدوده قرار دارد.

تعداد کارمند و بازنشستگان دولت چقدر است؟

تعداد کارمند و بازنشستگان دولت از جمله مسایلى بود که براى تفکیک حقوقى این ٢ قشر مورد توجه بود و هیچگاه اطلاعات دقیقى براى این موضوع ارائه نشده و این موضوع مورد بحث قرار گرفته که براى بررسى آمار کارمندان دولت باید ٢ مساله مورد توجه قرار بگیرد.

موضوع نخست، کارکنان پیمانی هستند که از دولت حقوق می‌گیرند اما استخدام رسمى نیستند و دیگرى کارمندانى هستند که کد استخدامی دارند.

طبق آخرین آمار ارائه شده، دولت نزدیک به 2 میلیون و 100 هزار کارمند دارد و هر چند آمار بازنشستگان باید از سوی سازمان بازنشستگی ارائه شود اما میزان بازنشستگان نیز در همین محدوده است.

افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

در کنار حقوق کارمندان دولت، میزان دریافتى بازنشستگان از دیگر نکاتى است که بارها مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه اخیرا یک کارشناس بازار کار  اعلام کرد: دولت در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان ثابت را لحاظ کرد که احکام آن از شهریور ماه صادر شد ولی در مورد بازنشستگان کشوری و لشگری همچنان ۱۰ درصد افزایش حقوق لحاظ می شود که این امر نیاز به بازنگری دارد.

وى به این موضوع هم اشاره داشت که در سال هاى گذشته تفاوت در پرداخت ها در حد ٢ یا سه درصد بود ولی امسال در حوزه بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی افزایش۳۸ درصدی را در نظر نگرفتند و مثل شاغلین دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری، افزایش۱۰ درصد تعیین شد که این امر زمینه ساز اعتراضات گسترده از سوى مردم بوده است و بارها این موضوع مطرح شد که افزایش۱۰ درصدی حقوق شاغلین و بازنشستگان دولت با توجه به نرخ تورم منصفانه نیست.

 

حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۱ افزایش مییابد؟

 

در تاریخ ٢٣ مرداد اعلام شد که سازمان‌ امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه در پیشنهادی مشترک، افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری را جهت بررسی و اتخاذ تصمیم به دولت ارائه کرده‌اند که هدف از این اقدام بهبود و کمک به معیشت کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری و ارتقای قدرت خرید آنها است.

در راستاى پیشنهادات انجام شده براى این اقدام رئیس کمیسیون تلفیق بودجه به ارائه جزییاتى در این زمینه پرداخت و گفت: دولت در لایحه بودجه پیشنهاد افزایش۲۹درصدی حداقل حقوق را داده بود، اما این موضوع در مجلس ۶۰درصد رشد داشت و حداقل حقوق در مجلس یازدهم۵میلیون و ۶۰۰هزار تومان شد.

همچنین این موضوع مطرح شد که میزان افزایش حقوق ۱۴۰۱ کارمندان بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نیز،۱۰درصد تعیین شد که ممکن است ایراداتی به این موضوع وارد باشد. البته در مجلس تلاش شد این ایراد از طریق موضوع مالیات پلکانی معکوس جبران شود. به این معنا که افرادیکه از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان دریافت می‌کنند،۱۰درصد مالیات پرداخت کنند.

در واقع براساس مصوبه مجلس فردی که ۱۵میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، حدود ۶درصد مالیات می‌دهد. زیرا تا ۵میلیون و ۶۰۰ تومان معاف از مالیات است حال آنکه در لایحه دولت، این فرد باید۱۰درصد مالیات پرداخت می‌کرد.

برای اسفند ماه گذشته، نرخ تورم از سوی بانک مرکزی۴۰ درصد اعلام شد اما در مقابل دولت برای کارکنان غیر حداقلی بگیر خود افزایش۱۰ درصدی حقوق را پیش بینی کرد.

 

زمان تصمیم گیری و اجراى آن در هاله اى از ابهام قرار داشت که مسوولان از نهایى شدن افزایش حقوق کارمندان تا پایان شهریور خبر دادند اما اکنون با توجه به مزدیک شدن پایان شهریور همچنان خبر دقیقى از میزان قطعی بودن افزایش حقوق کارکنان دولت ارائه نشده است.

پیش از این نیز صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد موضوع افزایش حقوق کارمندان بازنشسته در دستور کار است اما ممکن است این افزایش در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اتفاق بیفتد.

در حال حاضر مبنای پرداخت حقوق و دستمزد بانشستگان سازمان تامین اجتماعی و کارگران شاغل غیر حداقلی بگیر،۳۸ درصد به علاوه رقم ثابت ۵۱۵هزار تومان است، میزانی که بیش از مقدار تعیین شده برای حقوق کارمندان شاغل و بازنشسته غیر حداقلی بگیر به نرخ تورم اعلامی دولت نزدیک است.

جزئیات افزایش حقوق کارمندان

در میان تصمیمات اتخاذ شده برای افزایش حقوق ها رئیس سازمان برنامه و بودجه از شروع بررسی افزایش مجدد حقوق ها در دولت خبر داد و به گفته وى در یک سناریو ممکن است حقوق ها برای هفت ماه افزایشیابد و در سناریو دیگر امکان دارد افزایش حقوق ها فقط نیمه دوم را دربربگیرید.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه هم خبر داده برای افزایش حقوق ها دو سناریو افزایشیک رقم ثابت یا کالا برگ مطرح شده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها