کد خبر: ۹۵۰۸
۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور؛
نمایندگان با مسئولین مذاکرات جلساتی داشتند، مسئولین مذاکرات لغو تحریم‌ها با آنان تعامل داشتند و تا جایی که اطلاع داریم نمایندگان از مذاکرات لغو تحریم ها باخبر هستند.
به گزارش جدید پرس:

نشست خبری سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

سید محمد حسینی در این نشست گفت: خوشبختانه دولت در همه بخش ها پرتحرک بوده و در برخی زمینه ها در همین یک سال به اندازه هشت سال گذشته کار کردیم؛ در معاونت پارلمانی سعی کردیم در یکسال گذشته دسترسی نماینده ها به رئیس جمهور بیشتر باشد و هر نماینده ای مسائل کشور یا حوزه انتخابیه را در جلسات با آقای رئیسی مطرح کرد.

وی افزود: در بحث تذکر  سوال استیضاح و تحقیق و تفحص هم موارد را رصد می‌کنیم که اگر موردی باشد با نماینده مورد نظر گفتگو می‌شود البته تاکنون بیش از ۵۰ درصد موارد مطرح شده میان نمایندگان و دولت با گفتگو حل شده است؛ کما اینکه ۱۴ سوال مطرح شده و تنها ۳ مورد به صحن رسید و یک مورد استیضاح هم تصویب شد که آن هم به سرانجام نرسید.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه در مدت یکساله فعالیت دولت سیزدهم، این دولت ۴۲ لایحه جدید به مجلس فرستاده، گفت: بعد از هفته دولت نیز ۴۹ موافقتنامه و سند درباره عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای به تصویب رسیده و سند دیگری نیز در این رابطه درحال تصویب است.

سید محمد حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا مسئولین مذاکرات اطلاعاتی از مذاکرات لغو‌تحریم‌ها در اختیار نمایندگان حاضر در کمیسیون امنیت ملی نمی‌گذارند تا هم نمایندگان نسبت به این روند معترض نباشند و هم اینکه در مقام پاسخگویی اطلاعات متناقض بیان نکنند. گفت:  در دور جدید مذاکرات، نظام به جمع بندی رسید مسئله اصلی کشور مذاکرات نشود چراکه کشور باید روند خود را داشته باشد و خنثی سازی تحریم ها دنبال شود تا  اگر احیانا برجام احیا نشد مشکلی پیش نیاید.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: نمایندگان با مسئولین مذاکرات جلساتی داشتند، مسئولین مذاکرات لغو تحریم‌ها با آنان تعامل داشتند و تا جایی که اطلاع داریم نمایندگان از مذاکرات لغو تحریم ها باخبر هستند.

سید محمد حسینی همچنین با تاکید بر اینکه نسخه نهایی توافق احتمالی قطعا منتشر خواهد شد، یادآوری کرد که زمستان برای اروپا در پیش است و به ضرب‌الاجل غربی ها توجهی نداریم.

وی در انتهای این بخش از اظهارات خود افزود: بخشی از پول های بلوکه شده برگشته و تعامل ما با دنیا در بحث فروش نفت افزایش یافته، با این حال بدهی هایی نیز داریم که باید پرداخت کنیم.

سید محمد حسینی با اشاره به مطرح کردن نام وزیر پیشنهادی کار از سوی دولت به مجلس اظهار کرد: روز گذشته سخنگوی مجلس اعلام کرد، نامه معرفی آقای زاهدی وفا در هیات رییسه وصول شده و بعد در دستور کار قرار می‌گیرد؛ آقای زاهدی وفا هم استاد دانشکده اقتصاد هستند و برخی مسئولین شاگردان ایشان هستد و هم  دانشگاه اتاوا کانادا مدرک تحصیلی اخذ کردند.

وی ادامه داد: ایشان به مسائل اقتصادی اشراف دارند و ما به کسی نیاز داریم که هم وزارتخانه را اداره کند و هم در کل دولت تاثیر گذار باشد؛ در سه ماه سرپرستی ایشان در وزارت کار نیز آرامش ایجاد شده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در واکنش به خبر استیضاح وزیر ورزش و جوانان افزود: کسی مانع اظهار نظر نمایندگان مجلس نیست؛ نظرات نمایندگان محترم است ولی پیش از مطرح شدن موضوعات در رسانه ها بهتر است، این نظرات در کمیسیون اصل نود یا کمیسیون فرهنگی مطرح شود؛ دولت حجت‌الاسلام رئیسی معتقد است که قانون در همه جا باید اجرا شود و اگر قانونی مشکل دارد باید تصحیح شود.

طرح تفکیک وزارت راه و مسکن

سید محمد حسینی با اشاره به طرح تفکیک وزارت راه و مسکن گفت: طرح تفکیک وزارت راه و مسکن در ابتدای راه است، قرار شد هر زمان طرح مجلس نهایی شد، در دولت هم بحث شود. حجم کاری وزارتخانه در حوزه راه سازی و مسکن سازی دلیل تفکیک وزارت راه و شهرسازی است.

به گفته معاون اول رئیس جمهور، ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال عبارت درستی نیست و ساخت چهار میلیون واحد مسکن در چهار سال عبارت صحیحی است چراکه اجرای این طرح پیش نیازهایی لازم دارد و زمان بر است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم و دولت‌های قبل افزود: در گذشته به گونه ای سخن می گفتند که انگار آب خوردن ما هم وابسته به برجام بود، اما این دولت نشان داد در شرایط تحریم هم می شود تحریم ها را دور زد.

سید محمد حسینی همچنین گفت: دولت دارد کار خود را انجام می‌دهد و کشور را معطل نگذاشته و در این راستا با سازمان های بین المللی مثل سازمان همکاری های شانگهای همکاری داریم، واکسن کرونا ساختیم و وارد کردیم و در شرایط تحریمی درحال راه اندازی کریدور هایی مثل کریدور شمال - جنوب هستیم.

مبانی شرعی در طرح بانکداری اسلامی لحاظ شده و بانک ها کارآمدتر خواهند شد

وی در خصوص  طرح بانکداری اسلامی نیز با اشاره به اینکه این طرح به عنوان نظارت بیشتر بر بانک ها محسوب می شود، گفت: طرح بانکداری اسلامی بر اساس تجربه چهل سال گذشته اصلاح شده و به موجب آن بانک های دولتی و خصوصی منظم تر خواهند شد.

سید محمد حسینی  همچنین با بیان اینکه مبانی شرعی در این طرح لحاظ و بانک ها کارآمدتر خواهند شد، گفت: اگر در صدد کنترل تورم و نقدینگی هستیم، باید بانک مرکزی مقتدرتر عمل کرده و سیاست های بانک مرکزی را اجرا کند؛ این طرح نیز از سوی نمایندگان ارائه شد و دولت نیز در آن مشارکت کرد و اکنون تفاهم خوبی شکل گرفته است.

وی در ادامه گفت: اخیرا اعتراضاتی نسبت به این طرح نیز مطرح شده است که لازم است به این موارد رسیدگی شود و در صورت وارد بودن اعتراض مورد بررسی قرار گیرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به آخرین وضعیت تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه های دولتی هم گفت: در وزارت نفت تعداد بسیاری از ایثارگران تبدیل وضعیت شدند؛ درباره فرزندان ایثارگران یک بحثی بود که اگر ایثارگری به هر دلیلی منفک شد فرزند جایگزین شود که این مورد درحال بحث در کمیسیون اجتماعی دولت است.

 

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها