کد خبر: ۱۵۳۳۰
۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
روزنامه هم‌میهن در یادداشتی نوشت: «خدا رحم کرد من رئیس‌جمهور نشدم که دلار بشود ۵۰۰۰ تومان» بله؛ درست خواندید. این جمله تبلیغاتی آقای رئیسی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری درباره انتخابات سال ۹۶ است. گرچه از باب مطایبه و تخطئه طرف مقابل بیان شده و قولی در آن داده نشده است، ولی همین مطایبه واجد همه حرف‌های زده و نزده است. اکنون دلار مرز ۳۸۰۰۰ تومان را رد کرده و از برآورد سال گذشته سازمان برنامه و بودجه عبور کرده است.
به گزارش جدید پرس:

آیا امروز آقای رئیسی حاضر می‌شوند که درباره این گزاره خود توضیح دهند و با خنده بفرمایند که شوخی کردم و جدی نگفتم؟ اگر شوخی گفته‌اند باید متوجه تبعات شوخی با سرنوشت و زندگی مردم باشند. اگر هم جدی گفته‌اند، پاسخ دهند. البته پاسخ ایشان روشن است؛ تقصیر دولت‌های قبل است!

واقعیت این است که تاکنون دو وزیری که عهده‌دار اجرای دو شعار اصلی دولت، یعنی ساخت یک میلیون خانه و ایجاد یک میلیون شغل بودند، برکنار یا مستعفی شده‌اند و خیلی صریح جانشین یکی، وعده‌های داده‌شده را رسماً کنار گذاشت و دور آن را خط کشید و پیشاپیش دولت و مجلس را هم مبرا از تقصیر نمود و در این میان احتمالا مردمی مقصر هستند که چنین وعده‌ای را از آنان باور کردند و این تقصیریابی موجه است. جانشین دومی هم اعداد و ارقام غیرواقعی منتشر کرد که در همین روزنامه نقد شد. اکنون نوبت برکناری مسئول سومین و مهمترین وعده دولت که نصف کردن تورم و سپس تک‌رقمی کردن آن رسیده است، یعنی رئیس کل بانک مرکزی. جالب اینکه از ابتدا روشن بود که هیچ‌کدام از این سه مدیر توانایی انجام چنین وعده‌هایی را ندارند، هر چند اگر هم آنان توانایی داشتند چنین ظرفیتی در دولت و حکومت وجود نداشت ولی فارغ از این ظرفیت، ضعیف‌ترین نیروها را متولی انجام سه وعده تحقق‌نیافتنی کرده بودند. نتیجه روشن است. آن دو وعده که از دایره امور خارج شدند و سومی که تورم باشد، نه نصف می‌شود و نه تک‌رقمی، افزایش هم خواهد یافت. با عدم تحقق درآمدهای امسال دولت تا حدود ۳۰درصد، چاره‌ای جز استقراض از نظام بانکی ندارد و این موجب قفل شدن اقتصاد و افزایش بیشتر تورم خواهد شد. قیمت ارز نیز فراتر از بدترین پیش‌بینی‌های ممکن خواهد بود و افزایش چشمگیری پیدا می‌کند به‌ویژه اینکه با دو تقاضای بزرگ ارز در ژانویه و نوروز هم مواجه هستیم.

اینها در حالی است که دولت قبل به میزان زیادی ارز نقد و اسکناس برای این دولت گذاشته بود که هنوز هم از همان استفاده می‌کنند. به‌علاوه بارها و بارها اعلام کرده‌اند که فروش نفت و دریافت پول آن روال خوبی دارد. پس مشکل کجاست که هم واردات به‌شدت کم شده و هم قیمت ارز افزایش جدی یافته و رکورد زده است و هم تفاوت قیمت ارز نیمایی و آزاد به بیش از 10هزارتومان رسیده است؟ آیا آقای رئیسی حاضر هستند که توضیح کوتاهی به مردم بدهند و در برابر خبرنگاران پاسخگو باشند؟

باید تکرار کنیم که خدا رحم کرد که در سال ۹۶ ایشان رئیس‌جمهور نشده بود و الا اکنون دلار ۵۰۰۰۰ و شاید ۱۰۰۰۰۰ را هم رد کرده بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها