کد خبر: ۱۵۱۹۹
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
روزنامه هم‌میهن در یادداشتی نوشت: ۱۰ دسامبر [۱۹ آذر] با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال به‌عنوان روز جهانی حقوق بشر نامگذاری شده است. حقوق بشر حقوق خدادادی و طبیعی انسان است که به‌خاطر برخورداری از آنها «کرامت» یافته است.
به گزارش جدید پرس:

ازجمله حقوق انسان‌ها: داشتن کرامت و عزت‌ نفس، آزادی‌های طبیعی چون اندیشه، بیان، قلم، آموزش، بهداشت، تغذیه، پوشاک، مسکن، ازدواج، شغل، مهاجرت، اجتماعات، تشکل‌ها، احزاب، انتقاد، اعتراض، دفاع از خود و... است که باید حقوق خود را از حاکمیت مطالبه کنند. حکومت‌ها با هر ساختار و گرایشی موظف به تامین و رعایت این حقوق  برای همه شهروندان خود هستند و در صورت نقض حقوق بشر باید پاسخگو باشند و موءاخذه شوند.

ایران اولین منشور حقوق بشر را در عهد باستان به جهان تقدیم کرده است و از اولین کشورهایی بوده که اعلامیه جهانی حقوق بشر را امضا کرده و همچنین پیرو مکتبی است که در کتاب آسمانی‌اش بیشترین اهتمام را نسبت به حقوق انسان داشته است؛ ولی بسیار اسفبار است اگر در کشور ما با تعداد زیادی از موارد اعدام و زندانیان سیاسی و بازداشت خبرنگاران و تضییع حقوق گروه‌های مختلف مواجه باشیم. از سوی دیگر، در نگاه جریانی، ملت به خودی و غیرخودی تقسیم شود و مدیریتی که در آن شکاف‌های طبقاتی، جنسیتی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و فقدان سرمایه اجتماعی باعث شود کشور دچار بحران گردد. در این شرایط، مسئولیت نخبگان علمی و آگاهان جامعه دوچندان است؛ که کمک به افزایش آگاهی جامعه، ایجاد امید و آرامش، تقویت اتحاد و همبستگی ملی و تلاش جمعی در جهت ایجاد اصلاح اساسی «تحول در ساختار حکومت» و «به‌رسمیت شناخته شدن حق حاکمیت ملت بر سرنوشت خود» از آن جمله است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها