کد خبر: ۱۴۴۰۰
۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
پروژه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج، روز پنجشنبه با حضور رییس جمهور به بهره برداری رسید تا بعد از سال ها، مردم این شهر از آب شرب گوارا بنوشند.
به گزارش جدید پرس:

سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج که عملیات اجرایی آن بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شد، امروز با حضور حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی و با ۸۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، در مدار بهره برداری قرار گرفت.

مردم سنندج در چند سال اخیر از طعم و بوی آب شرب این شهر به شدت ناراضی هستند و هر از گاهی با گذاشتن عکس یا فیلمی از آب داخل لوله‌های منزل یا دبه‌های به صف‌ کشیده شده جلوی چشمه‌های اطراف شهر در فضای مجازی، نارضایتی خود را از کیفیت پایین آب اعلام می‌کنند و مسوولان را به چالش می‌کشند.

این وضعیت ادامه داشت تا اینکه مسوولان استان و وزارت نیرو به فکر چاره افتادند و طرح سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج در دستور کار قرار گرفت.

با این حال تامین آب شرب سنندج از طریق انتقال آب سد آزاد در دولت دوازدهم محقق نشد و این تکلیف به دولت سیزدهم رسید و به یکی از اولویت های مهم و اصلی این دولت تبدیل شد.

طول کلی مسیر پروژه آبرسانی به شهر سنندج حدود ۶۰ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ اولیه ۴۸۰ متر است که در این میان ۲۸ کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای ۱۴۰۰ و ۱۲۰۰ میلی‌متر منشعب شده و با بهره برداری از آن سالانه امکان انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج برای جمعیتی معادل ۷۰۰ هزار نفر، در افق سال ۱۴۲۵ ایجاد شده است تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.

عبور مسیر خط انتقال از مناطق سخت گذر و در مسیرهای با وضعیت جغرافیایی سخت و ترانشه‌هایی به ارتفاع ۲۰ متر موجب تعریض جاده‌های روستایی و بهره‌مندی این روستاها از خدمات زیربنایی نیز شده است.

در این طرح سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه تقلیل فشار از ۲۷ به ۲ برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه اندازی شده که در نوع خود کم نظیر است و طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن به طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان ایرانی و زنجیره‌های تولیدکنندگان داخلی شامل قطعه سازان استان کردستان انجام شده است.

این پروژه یکی از مهمترین طرح‌هایی بوده که برای بهبود کیفیت آب شرب شهر سنندج در مدت کمتر از ۲ سال و با همت ‌و تلاش شبانه‌روزی حدود ۶۰۰ نفر از مهندسان و کارگران ایرانی اجرایی شده است.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها