کد خبر: ۱۳۸۰۶
۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ترجیح انتقال پیروز از تهران به منطقه توران در سمنان گفت: پیروز به لحاظ شادابی و جست و خیز مشکلی ندارد.
به گزارش جدید پرس:

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین وضعیت جسمانی پیروز یوزپلنگ ایرانی اظهار داشت: در ابتدا این یوزپلنگ رشد کافی نداشت و سیستم ایمنی او ضعیف بود که اکنون وضعیت او خوب است. البته با حساسیت رو به رو بوده و تحت نظر کامل است. به لحاظ شادابی و جست و خیز نیز مشکلی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود برخی مدیران سازمان محیط زیست معتقدند نگهداری پیروز به دلیل شرایط اقتصادی در پارک پردیسان مقرون به صرفه نیست و باید در طبیعت و زیستگاه اصلی‌اش رها شود، گفت: بالاخره ضعف اعتباری برای سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد و حفظ تنوع‌های زیستی و زیستگاه‌های آنها حائز اهمیت است و ترجیح می‌دهیم در جهت حفظ زیستگاه بودجه بیشتری را اختصاص دهیم چرا که علاوه بر اینکه برای پیروز بهتر است، موجودات بیشتری حفظ می‌شود.

اکبری گفت: به هر حال ترجیح‌ها بر این است اعتبارات بیشتر در بخش زیستگاه و طبیعت حیوانات اختصاص داده شود و در اولین فرصت که کارشناسان مجوز دهند انتقال پیروز به زیستگاه آن یعنی توران انجام می‌گیرد. آنجا زیستگاه اصلی گونه است و از طرف انتقال آن به توران هزینه کمتری برای سازمان خواهد داشت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: از طرفی هوای تهران اکثر مواقع آلوده بوده و می‌تواند مشکلات تنفسی هم برای پیروز ایجاد کند و این در حالی است که منطقه توران این چنین نیست.

وی بیان داشت: وضعیت نسل یوزپلنگ‌ها نگران کننده است اتفاقاتی مانند تخریب زیستگاه‌های آنها و نبود طعمه و غذا سبب بروز آسیب برای آنها شده و در بلند مدت شاهد کاهش مستمر تعداد آنها بوده‌ایم البته طی شش ماه گذشته اتفاقاتی فراتر از انتظار جهت رفع ضعف‌ها انجام گرفته است.

اکبری بیان داشت: در حال حاضر دو یوز ماده هر کدام با چهار توله در منطقه حفاظت شده توران است و اخیراً دو یوز جوان را محدوده این منطقه نیز ثبت کرده‌اند که دو نر بالغند و نشان می‌دهد که جمعیت آنها اکنون در حال پویایی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از زیستگاه آنها در توران و میانه یعنی سمنان و خراسان شمالی را به خوبی انجام داده ولی به هر حال قلمرو یوزپلنگ‌ها وسیع است و تا ۱۵۰ کیلومتری منطقه را شامل می‌شود. به هر حال یوزها جابجایی گسترده‌ای دارند و وقتی از منطقه حفاظت شده خارج می‌شوند مهمترین خطری که آنها را تهدید می‌کند خطر جاده است. سگ‌های گله و معادن هم از دیگر تهدیدهای مربوطه است که البته در زمینه معادن اختیار از سازمان محیط زیست خارج است. ما در اکتشاف معادن نقشی نداریم در مورد اتخاذ تمهیدات در جاده هم به همین صورت که البته خوشبختانه نگاه مردم به حیوانات متفاوت شده و احترام بیشتری را به آنها دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی رانندگان و مسافران در مسیر خراسان معتقدند با انداختن غذاهایی مانند گوشت در مسیر جاده می‌توانند در جهت نجات جان یوزپلنگ‌ها و دیگر حیوانات این منطقه اقدام کنند، آیا این موضوع مورد تأیید است، گفت: خیر، این مساله سبب اختلال در اکوسیستم می‌شود. به هیچ وجه نباید در طبیعت این مشکل را ایجاد کرد به هر حال تعادل در طبیعت بر هم می‌خورد چرا که در یک مجموعه همه موجودات به صورت سیستمی زندگی می‌کنند و غذادهی رفتار گونه را بر هم می‌زند و حتی می‌تواند سبب بیماری آنها شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: رانندگان فقط با کاهش سرعت در جاده به ویژه در شب‌ها می‌توانند در جهت حفظ این گونه‌های جانوری اقدام کنند چرا که این موضوع می‌تواند تلفات گونه‌های جانوری را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

اکبری خاطرنشان کرد: در مورد معادن هم بهتر است یک باره در مناطق مختلف اقدام نشود چرا که با راه اندازی معادن جاده تحت تأثیر قرار می‌گیرد و کانون‌های گرد و غبار هم تشدید می‌شود و با جاده سازی به مسیر معدن و رفت و آمدها زیستگاه جانوران تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها