کد خبر: ۱۳۶۷۵
۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
یک نماینده مجلس در خصوص گفتگوی وزیران خارجه ایران و آمریکا گفت: پیامی که وزیر امور خارجه آمریکا به ایران ارسال و وزیر امور خارجه ایران نیز دریافت کرد، قبل از آتش‌سوزی بوده است.
به گزارش جدید پرس:

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین نماینده کاشمر چند روز پیش به نقل از امیر عبداللهیان در مورد شب آتش سوزی در زندان اوین در اظهاراتی گفته بود: « وزیر خارجه بیان کرد شبی که اوین آتش گرفت تازه وارد خانه شدم، هنوز کتم را درنیاورده بودم که وزیر خارجه آمریکا زنگ زد و گفت ما چهار زندانی در اوین داریم که قرار است تبادل شود. اتفاقی برایشان پیش نیاید؛ من گفتم خبری نیست؛ وزیر خارجه آمریکا ۴۰ دقیقه قبل از اینکه ما اطلاع داشته باشیم، اطلاع داشت. اوین را خودشان با آدم‌های خودشان آتش زدند.»

در پی این اظهارنظر نماینده مجلس یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه، اظهارات مطرح شده به نقل از وزیر امور خارجه در خصوص آتش سوزی زندان اوین را رد کرد و گفت: تماس مستقیم بلینکن با امیرعبداللهیان از اساس عاری از صحت است. وی در این رابطه گفت: وزیر امور خارجه در یک جلسه بسته گفت که پیامی در شب آتش سوزی در اوین و در همین رابطه به نقل از وزیر خارجه آمریکا، توسط وزیر خارجه یک کشور منطقه به ایشان منتقل شد.

این اخبار در حالی منتشر می شود که وزارت امور خارجه با پیروزی از سیاست های کشور بر عدم مذاکره با آمریکا تاکید کرده است. وزیر امور خارجه کشورمان پیش تر در این خصوص گفته بود: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران خط قرمز ما در مذاکرات است و تاکید کرد که ما به آمریکایی‌ها بی اعتماد هستیم و طرف مقابل باید تعهداتش را در چارچوب برجام انجام دهد و مذاکره مستقیمی با آمریکا در میان نخواهد بود.

امیرعبداللهیان ماه گذشته تنها شرط ایران را برای مذاکره مستقیم با آمریکا تغییر در رویه مذاکرات رفع تحریم ها، داشتن دستاورد و نتایج ملموس از گفتگوها دانست. وی تاکید کرد که «اگر آمریکایی‌ها جدی باشند و بخواهند اراده و میلشان برای بازگشت به برجام را نشان دهند همین پیام [های غیرمستقیم]کفایت می‌کند. امیرعبداللهیان همچنین طی سفر به نیویورک به درخواست طرف آمریکایی برای گفتگوهای مستقیم و دادن پیام آنها به ایران نیز صحبت کرد.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین ادعا در همین راستا گفت: شاید در نحوه بیان این موضوع سوءتفاهم هایی به وجود آمده باشد. اما از سوی وزارت امور خارجه آمریکا به وزارت امور خارجه ایران پیامی ارسال شده بود. این پیام زمانی دریافت شد که هنوز حادثه آتش سوزی در زندان اوین رخ نداده بود. اینکه پیام به چه شکل ارسال شده؛ به صورت تماس، مکتوب، یا از طریق فضای مجازی چون واتس اپ موضوعیت ندارد. اینکه قبل از وقوع حادثه طرف آمریکایی چنین پیامی می دهد مهم است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها