کد خبر: ۱۳۶۴۷
۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
نتانیاهو علاوه بر چالش‌هایی که در داخل سرزمین‌های اشغالی و همچنین در درون ائتلاف لرزان ایجاد شده با آن روبروست باید با توجه به نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا و حفظ اکثریت کنگره از سوی دموکرات‌ها در انتظار منازعات جدی در خصوص روابط با آمریکا نیز باشد.
به گزارش جدید پرس:

روز یکشنبه ۲۲ آبان‌ماه بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود از سوی اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت جدید به کنست معرفی شد.

در انتخاباتی که حدود دو هفته قبل برگزار شد احزاب راست افراطی توانستند ۶۴ کرسی را به خود اختصاص داده و به اکثریت برسند.

حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو با دستیابی به ۳۲ کرسی رهبری ائتلاف را در اختیار دارد و احزاب راست‌گرای «صهیونیسم دینی» ۱۴ کرسی، مذهبی یهودیان شرقی‌تبار (شاس) ۱۱ کرسی و حزب مذهبی اولترا ارتدکس یهودیان غربی‌تبار (یهودیت تورات) ۷ کرسی را به خود اختصاص دادند.

در جریان معرفی بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر مامور به تشکیل دولت، اسحاق هرتزوگ با اظهاراتی تحقیرآمیز به او یادآور شد که موضوع محاکمه او در سه پرونده اتهامی فساد و ارتشاء تحت‌الشعاع انتخابش به عنوان نخست وزیر قرار نخواهد گرفت و ادامه می‌یابد.

نتانیاهو برای تشکیل دولت طی دو مرحله و مجموعا ۴۲ روز فرصت خواهد داشت.

در حالی که پیشتر اعلام شده بود که او دولتش را بسیار زودتر از مهلت مقرر معرفی خواهد کرد اما به نظر می‌رسد برخی چالش‌های جدی که به مطالبات رهبران احزاب راست افراطی مذهبی برای تصدی پست‌های نظامی و امنیتی مربوط می‌شود، کار معرفی دولت را برای نتانیاهو سخت خواهد کرد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته در برنامه‌های متعدد از اصرار «ایتامار بن‌گویر» که از افراطی‌ترین سیاستمداران عضو ائتلاف نتانیاهو است برای تصدی پست وزارت امنیت داخلی خبر داده‌اند.

همچنین «بتسال‌اول اسموت‌ریتس» رهبر حزب «صهیونیسم دینی» که از احزاب راست افراطی مذهبی است نیز تداوم حمایت از ائتلاف را به تصدی پست وزارت دفاع توسط خود مشروط کرده است.

احتمال حضور این افراد در مهمترین پست‌های امنیتی و نظامی با توجه به سوابق رفتار به‌شدت افراطی آنها موجب بروز نگرانی‌های زایدالوصفی در محافل سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی شده و در قالب اظهارنظرهای رسانه‌ای متعدد نیز ابراز شده است.

رسانه‌های غربی نیز با مورد توجه قرار دادن این موضوع هشدار داده‌اند که افراطی‌ترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی در حال شکل‌گیری است.

نگرانی‌های به‌وجود آمده در غرب ناشی از روی کار آمدن دولتی به‌شدت افراطی در رژیم صهیونیستی از مرحله اظهارنظرهای رسانه‌ای عبور کرده و به سطح واکنش‌های رسمی نیز سرایت کرده است.

هفته گذشته و به‌دنبال حضور ایتامار بن‌گویر در مراسم یادبود خاخام «مئیر کاهانا» که رهبری یک حزب پیشین با دیدگاه‌های به‌شدت افراطی و نژادپرستانه را بر عهده داشته، دولت آمریکا رسماً اعلام نگرانی خود در این خصوص را اعلام کرد.

به نظر می‌رسد نتانیاهو علاوه بر چالش‌هایی که در داخل سرزمین‌های اشغالی و همچنین ائتلاف لرزان ایجاد شده با احزاب راست افراطی با آن روبروست باید با توجه به نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا و حفظ اکثریت کنگره از سوی دموکرات‌ها در انتظار منازعات جدی در خصوص روابط با آمریکا نیز باشد.

مجموعه شواهد نشان دهنده این واقعیت است که حتی اگر نتانیاهو موفق به چینش و معرفی کابینه شود ماه عسل پیروزی احزاب راست افراطی در سرزمین‌های اشغالی خیلی طولانی نخواهد بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها