کد خبر: ۱۳۴۳۳
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
در رای‌گیری نشست مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه‌ای تصویب شد که از روسیه می‌خواهد خسارات وارده به اوکراین در خلال جنگ را پرداخت کند.
به گزارش جدید پرس:

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، این قطعنامه با حمایت ۹۴ کشور از ۱۹۳ عضور مجمع عمومی در روز دوشنبه تصویب شد. ۷۳ کشور از شرکت در این رای‌گیری خودداری کرده و ۱۴ کشور با آن مخالفت کردند که از میان مخالفان می‌توان به روسیه، چین، ایران و سوریه اشاره کرد.

در این قطعنامه آمده است که «باید یک ساز و کار بین‌المللی برای پرداخت غرامت آسیب، صدمه یا جراحات» ناشی از «اقدامات غیرقانونی» روسیه در اوکراین ایجاد شود.

باید توجه داشت که گرچه قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل الزام قانونی ندارند، اما بار سیاسی آن‌ها انکارناپذیر است.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل این سند را «فاقد اهمیت قانونی» خواند و گفت: نویسندگان آن باید درک کنند که تصویب چنین قطعنامه‌ای اثرات معکوس علیه خودشان هم خواهد داشت.

وی افزود، این قطعنامه قصد دارد به مصادره دارایی‌های روسیه که پیش از این در کشورهای غربی انجام شده، وجاهت قانونی ببخشد.

همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین امروز (سه‌شنبه) در جریان سخنرانی مجازی خود خطاب به نشست «گروه ۲۰» در بالی اندونزی، این گروه را «گروه ۱۹» خطاب کرد و روسیه را در نظر نگرفت و از رهبران جی۱۹ خواست تا تأسیس دادگاه ویژه‌ای را در رابطه با حمله روسیه به اوکراین تایید کنند و روسیه بابت خسارات وارده به اوکراین غرامت بدهد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها