کد خبر: ۱۳۳۹۶
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در مسابقات جام جهانی حضور پیدا کند و نتایج پیروزمندانه‌ای را کسب کند و موجب خرسندی و شادی مردم ایران شود.
به گزارش جدید پرس:

ناصر کنعانی در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به در پیش بودن برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در  قطر گفت: برای تیم ملی فوتبال ایران آرزوی موفقیت و بهترین‌ها را داریم و امیدواریم نتایج درخشانی را کسب کند . برای ما تیم ملی جمهوری اسلامی ایران مهم است؛ چرا که پرچم ما در قطر است  . امیدوارم مردان جوان ایران در مستطیل سبز با بازی‌های خوب‌شان در قطر دل مردم ایران را شاد کنند .

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد:  سفارت ایران در قطر نیز در این زمینه فعال است و  کمیته‌ای خاص در آنجا مستقر شده است.

وی همچنین گفت : در راستای ارائه خدمات کنسولی به شهروندان ایرانی که برای تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال به  قطر سفر می‌کنند کمیته کنسولی در  سفارت ایران در قطر مستقر شده است و به شهروندان خدمات کنسولی لازم را ارائه می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه  در پاسخ به سوال در ارتباط با آخرین روند همکاری‌ها و گفت‌وگوهای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: تایید می‌کنم که هیاتی به تازگی از ایران به وین سفر کرده و با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو و تبادل نظر داشته است. طبیعتا ایران به تلاش‌های سازنده خود در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور حل و فصل سوالات پادمانی ادامه می‌دهد و در همین چارچوب گفت‌وگوها انجام شده و ادامه دارد و طرفین برای برداشتن گام‌های بعدی توافق کردند.

وی ادامه داد: در همین چارچوب توافق صورت گرفته که هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کند. این سفر در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود و گفت‌وگوها و مذاکرات بین ایران و آژانس ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه چون بخشی از مسائل آژانس به موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها ارتباط دارد برخی از طرف‌ها تلاش دارند که بر روند مذاکرات فنی ایران با آژانس تاثیر منفی بگذارند و روند مذاکرات را مخدوش کنند، گفت: اینگونه رفتارهای غیر سازنده چیز جدیدی نیست و ما قبلا نیز شاهد چنین رفتارهایی بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر در ارتباط با تلاش آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان برای تصویب قطعنامه علیه ایران در جلسه پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: به رغم تعامل نزدیک و مستمر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متاسفانه شاهد رفتارهای عجولانه و غیر سازنده این کشورها هستیم. آنها در تلاش هستند که با رویکرد سیاسی محملی برای اعمال فشار سیاسی به ایران ایجاد کنند و اینگونه رویکردها در حالیکه مذاکرات فنی و تکنیکی هیات ایرانی با آژانس ادامه دارد جای تاسف دارد. ما با رویکرد سیاسی چهار کشور مورد اشاره مواجه هستیم. اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی ایران نمی‌کند و صرفا روند همکاری های فنی را با اختلال مواجه می‌کند. ما مخالف این روند هستیم. این کشورها قبلا نیز اقدام به اتخاذ چنین رویکرد غیر سازنده‌ای کردند و قطعنامه علیه ایران صادر کردند. ایران نیز واکنش مناسب در چارچوب قانون مجلس به این اقدام نشان داد، ما به طرف‌های اروپایی توصیه می‌کنیم که رفتاری توام با درایت و تدبیر داشته باشند، در مسیر دیپلماسی حرکت کنند و از رفتارهای غیر سازنده خودداری کنند؛ چرا که این رفتارهای غیر سازنده مسیر دیپلماسی را دچار مشکل می‌کند.

کنعانی تصریح کرد: ایران از تلاش‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای ادامه فعالیت‌های سازنده و همکاری با آژانس در این چارچوب استفاده می‌کند.

آذربایجان صبر ایران به ضعف تفسیر نکند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در مدت اخیر شاهد طرح اظهاراتی ضد ایرانی از سوی رئیس جمهور آذربایجان و رسانه‌های آذربایجانی بوده‌ایم. در این مدت ایران بارها در برابر این اظهارات سکوت کرده است ولی اینگونه رفتارها از سوی مقامات و رسانه‌های آذربایجانی تکرار شده و سیاست ایران در ارتباط با این تحرکات چیست؟ گفت: همانطور که می‌دانید وزارت خارجه در واکنش به اظهارات صورت گرفته هفته گذشته سفیر آذربایجان در تهران را احضار کرد و اعتراض شدید ایران را به وی اعلام کرد.

وی ادامه داد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با همسایگان مبتنی بر سیاست حسن همجواری و گسترش همکاری با آنهاست و آذربایجان نیز از این امر استثنا نیست ولی کسی حق ندارد از سیاست حکیمانه ایران سوء برداشت کند. سکوت و احیانا عدم اقدام متقابل از سوی ایران در مورد برخی از اظهارات محاسبه نشده و یا اظهاراتی که ناشی از محاسبات غلط است به معنای ناتوانی نیست بلکه برآمده از سیاست اقتدار ایران است. برآمده از سیاست مسئولانه یک کشور مقتدر است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال گفت:‌ در همین چارچوب تاکید می‌کنیم کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تفسیر و تحلیل نکند، تاریخ کشورهای منطقه شفاف، گویا و غیر قابل تحریف است. بهتر است تاریخ را درست بخوانیم و آن را قرائت کنیم. همانطور که اشاره کردم سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با همسایگان توام با سیاست حسن همسایگی و مبتنی بر حفظ حرمت‌ها و گسترش تعامل با آنهاست و این شامل آذربایجان نیز می‌شود. ما تاکید داریم مواضع خود را مدیریت کنیم. ما معتقدیم اعلام مواضع و گله‌مندی از پشت تریبون‌ها و رسانه‌ها کمک کننده به مناسبات دو کشور نیست. ما چارچوب‌های مختلفی برای گفت‌وگو با آذربایجان داریم و می‌توانیم در چارچوب‌های دیپلماتیک گفت‌وگو کنیم.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنیم که قطعا دست‌های خارج از منطقه که همواره نقش آنها در مناسبات همسایگان منفی بوده و منافع خود را در ایجاد آشوب دنبال می‌کنند برای تخریب روابط تلاش می‌کنند. ما به دوستان خود در منطقه توصیه می‌کنیم که در چارچوب بازی‌های دیگران قرار نگیرند و به چارچوب‌های دیپلماتیک پایبند باشند.

روسیه به ایران سوخو ۳۵ داده؟

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که روسیه به ایران سوخو35 ارائه کرده است و آیا شما این خبر را تایید می‌کنید، گفت: من به این موضوع ورود نمی‌کنم این موضوع خاص نظامی است و در صلاحیت من برای اظهار نظر نیست.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در ارتباط با برگزاری دور جدید گفت‌وگوها میان آذربایجان و ارمنستان نیز گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگوهای دیپلماتیک و پیشبرد راهکارهای سیاسی بین آذربایجان و ارمنستان برای حل و فصل اختلافات استقبال می‌کند و این موضوع برای ایران در اولویت قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید مجدد مبنی بر اینکه ما در جنگ اوکراین در یک طرف جنگ نیستیم و در هیچ‌ ائتلاف نظامی حضور  نداریم، تصریح کرد: همکاری‌های دفاعی میان ایران و روسیه به پیش از شروع جنگ اوکراین باز می‌گردد و این همکاری های دفاعی در چارچوب روابط دوجانبه و مبتنی بر مسیرهای مشخص و قانونی است.

کنعانی خبر داد: در راستای ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها، رور گذشته آقای امیرعبداللهیان و جوزپ بورل به صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری  در مورد سیاست های اخیر رییس‌جمهور فرانسه در مورد تحولات داخلی ایران و دیدار وی با برخی از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت:  این مسیحی که رییس‌جمهور مورد اشاره در کنار آن قرار گرفته است، کور می‌کند و شفا نمی‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با فایل های  منتشر شده از  رعنا رحیم پور خبرنگار بی بی سی در مورد تحولات داخلی ایران و فشارهای وارد شده به دیگر رسانه‌های فارسی زبان جم و اینترنشنال به خاطر این موضوع و اینکه آیا می تواند به ایران بازگردد از  خبرنگار پرسش  کننده پرسید  که آیا وی درخواست بازگشت به ایران داده است ؟ خبرنگار پرسید که اگر درخواست بازگشت بدهد میتواند به ایران بازگردد ؟ که کنعانی تصریح کرد: شهروندان ایرانی برای ورود به کشور هیچ محدودیتی ندارند و اجازه سفر به کشور دارند هر فرد علاقه مندی که می خواهد به ایران سفر کند این تسهیلات فراهم است که به ایران سفر کند البته کسانی که جرمی در مورد ایران انجام داده باشند باید پاسخگوی جرم خود باشند وگرنه به صورت عادی  هیچ شهروندی برای ورود به کشور با محدودیت روبرو نیست.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها