کد خبر: ۱۳۱۸۰
۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
موج گسترده انتقادات رسانه های جمهوریخواه به ترامپ و مدیران ارشد این حزب نشان می دهد که نتایج انتخابات میان دوره ای این کشور مطلوب آنها نبوده و اوضاع آنگونه که پیشبینی می شد پیش نرفته است.
به گزارش جدید پرس:

تا این لحظه اخبار رسانه های آمریکا حاکی از برتری اندک جمهوریخواهان بر دموکرات ها در خانه نمایندگان و برتری احتمالی و شکننده دموکرات ها در مجلس سنا است؛ با این همه از اردوگاه جمهوریخواهان غریو شادی به گوش نمی رسد.

این نتایج جمهوریخواهان را بهت زده و بعضا عصبانی کرده است چرا که در چندماه گذشته کارشناسان و تحلیلگران سیاسی مرتبا از افزایش حمایت از جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، سخن گفته و به اصطلاح از به راه افتادن «موج قرمز» که دموکرات ها را از هر دو مجلس جارو خواهد کرد خبر می دادند.

به گزارش خبرآنلاین؛ ترکیبی از عوامل نارضایتی مانند تورم بالا و محبوبیت پایین برای جو بایدن، بسیاری از جمهوری خواهان را بیش از حد از موفقیت خود مطمئن کرده بود، اما آنچه از صندوق ها بیرون در آمد واقعیت بسیار متفاوتی بود.

اخبار حاکی از برتری جمهوریخواهان در خانه نمایندگان نیز از اواخر روز نهم نوامبر با تشکیک مواجه شده است. برخی از کارشناسان معتقدند که تا زمان شمارش نهایی آراء پستی نمی توان از پیروزی قطعی جمهوریخواهان در خانه نمایندگان سخن گفت.

با اشتباه از آب در آمدن این پیش‌بینی انتقادات گسترده ای متوجه دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق این کشور و اصلی ترین مبلغ این حزب در انتخابات میان دوره ای شده است. این انتقادات از آن جهت شدت گرفته است که نه تنها انتظارات مبنی بر براه افتاده موج قرمز اشتباه از کار در آمد بلکه بیش از ده نامزد انتخاباتی مورد حمایت قاطع ترامپ از راه یافتن به سنا و مجلس نمایندگان باز ماندند و چند نفر از نمایندگان سابق نیز صندلی خود را از دست دادند.

جوانان به داد دموکرات ها رسیدند

در این میان سوال جدی مطرح شده این است که چه چیزی باعث شد با وجود خوب نبودن اوضاع بایدن و دموکرات ها، موج قرمز جمهوریخواهان برای جارو کردن نمایندگان دموکارت از هر دو مجلس محقق نشود؟

واشنگتن پست در گزارشی حضور غیر قابل پیشبینی جوانان را یکی از اصلی ترین دلایل جلوگیری از وقوع موج قرمز دانسته است.

ویکتور شی، یک فعال سیاسی مرتبط با دموکراتها در توئیتی نوشته است: داده ها تایید می کند که دیروز جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله بیش از «هر گروه سنی» دیگری به دموکرات ها رأی داده اند. جوانان به معنای واقعی کلمه از موج قرمز جلوگیری کردند و دموکرات ها را نجات دادند. توقف کامل. اگر رای دهنده جوانی را می شناسید، لطفا از او تشکر کنید.

برایان اونیل روزنامه نگار آمریکایی نیز سه دلیل برای ناکامی جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای بر شمرده است. این روزنامه نگار آمریکایی این سه عامل را اینگونه توضیح داده است.

نگرانی بسیاری از زنان برای از دست رفتن حق سقط جنین باعث شد بیرون بیایند و رای دهند.

تهدید دموکراسی ناشی از هجوم طرفداران ترامپ به پایتخت و لفاظی های جناح راست جمهوری خواهان مردم ترسیده را به سمت صندوق های رأی کشاند

تهدیدهای جمهوری خواهان مبنی بر کاهش بودجه برای تامین اجتماعی و مراقبت های پزشکی، گروه های سنی مسن تر را از خانه بیرون کشید ـ و همانطور که همه می دانیم، افراد مسن بیشتر رای می دهند.

این عوامل همه باعث شد تا آنچه تحلیلگران در ماههای گذشته از آن خبر می داند محقق نشود و سبب شدند تا بایدن به یکی از معدود رؤسای جمهوری دموکرات آمریکا تبدیل شود که میان دوره ای را به خیر گذرانده و یا دست کم با شکست هولناک مواجه نشده است. هم اوباما و هم کلینتون در همین موقعیت با شکست فاحشی در میان دوره ای مواجه شده بودند.

 

جوانان، ترامپ و هواداران ترسناکش به کمک دموکرات‌ها و بایدن آمدند

خطر اصلی برای دموکرات‌ها

با این همه دموکرات ها همچنان با مشکلات زیادی مواجه هستند. درست است که جمهوریخواهان نتوانستند موج قرمز به راه اندازند اما احتمالا با به دست گرفتن قدرت در مجلس نمایندگان می توانند دولت بایدن را تحت فشار قرار دهند و دو سال سختی را برای او پدید آورند.

سوای از این فضای سیاسی ـ اجتماعی ایالات متحده در حال حاضر به طرز باورنکردنی دو قطبی شده است و از آنجا که عمده طرفداران ترامپ را سفیدپوستان و افراد قدرتمند از نظر مالی و اجتماعی تشکیل می دهند خطر توسل آنها به خشونت مانند آنچه در ششم ژانویه ۲۰۲۰ رخ داد وجود دارد.

از این گذشته نگرانی بزرگتر برای دموکرات ها این است که آنها برخلاف جمهوریخواهان که تا همین حالا ترامپ و ران دیسانتیس فرماندار مجددا انتخاب شده فلوریدا را برای نامزد کردن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ دارند، هیچ گزینه ای بهتر از جو بایدن ندارند.

این موضوع سبب شده است این سوال پدید آید که چگونه دموکرات ها همچنان می توانند رای اصلی طبقه کارگر و مهاجر خود را از حفظ کنند و بخش نخبگانی جامعه آمریکا و حتی جوانان را به خود جذب کنند.

تا این لحظه ترس مردم آمریکا از به قدرت رسیدن راست گراهای افراطی به کمک دموکراتها آمده است اما از حملات فراینده ای که علیه ترامپ در اردوگاه جمهوریخواهان شکل گرفته اینگونه به نظر می رسد که آنها ممکن است تا دو سال دیگر رویه ملایم تری اتخاذ کنند و از نامزد یا نامزدهای جدیدی که می توانند روی جوانان و رنگین پوستان و مهاجرین تاثیر گذار باشند و کمتر مردم را بترسانند بهره بگیرند. ران دیسانتیس که توانسته است در فلوریدا رأی همه این طیف ها را به دست اورد یکی از گزینه های مورد نظر جمهوریخواهان است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها